Dere med d-vitamin mangel

Fru.Maja

Forumet er livet
VIP
Hvordan er kroppen når dere har mangel og hva tar dere for å få verdiene opp? Fått påvist mangel. Noen tips?:)

Jeg har alvorlig D-vitaminmangel og går på sterk dose D-vitamin (reseptbelagt) tar tran og har endra litt på kostholdet. Spiser mer fet fisk og egg. Er veldig trøtt i perioder og sover mye. Men nå er det sånn at jeg skal testes for om jeg har noen tarmsykdommer som kan være skylda for de lave verdiene.

Mannen fikk påvist mangel... Han var sliten, trøtt, gretten og generelt slapp og lei... Han tok tran og 2x20 mikrogram med d-vitamin 2 ganger om dagen etter beskjed fra legen. Gikk over etter 2 mnd :)

Jeg hadde mangel i høst. Hadde da lite energi og dårlig konstentrasjon og følelse av lammelser i kroppen.
Tok tran og to tyggetabletter (de fra matbutikken), og nivået mitt kom seg veldig iløpet av en mnd.

Tar 5 ganger vanlig dose med d-vit daglig. Mangler i tillegg b12 og jern så får max tilskudd der også. Sover mye, mye trøtt kvalm, føles ut som om huden er tynn... får lett sår.

Nå som sommeren nærmer seg. Vær ute i sola uten solkrem. 15 min med sol på store deler av huden for dagsbehovet for dvitamin. Nå er det ikke sol hver dag i dette landet... På morgenen er sola svakere så du ikke blir brent. Har du allerede mangel må du nok ha tilskudd i tillegg.

Jeg fikk påvist mangel i juli i fjor, ettet en juni med masse sol (og noe uten solkrem, ja. Bevisst)

Dog har jeg ikke merket så mye endring, jeg begynte på hormoner (først pergo, så letrozol, og nå åpenbart hcg fra egen kropp) samtidig, så det er så mye som skjer med kroppen min.

Hvordan er kroppen når dere har mangel og hva tar dere for å få verdiene opp? Fått påvist mangel. Noen tips?:)
Ta dobbel eller trippel dose av tilskudd med høyeste mg fra apoteket, og ta ny blodprøve om 2 mnd. Hvis det plutselig skal bli mye sol en periode så ta blodprøven tidligere. Vi tar alle opp vitaminene forskjellig, for noen går det fortere enn andre. Greit å sjekke at man ikke kommer for høyt, selv om det skal litt til siden Norge er så strenge på reglene. Man kan ta kalsium eller noe lignende for øke opptaket av D-vit i kroppen. Spør på apoteket :)

Veldig slapp, trøtt og lite energi. Dårlig humør. Bruker vanlig dvitamin tabletter

Nå som sommeren nærmer seg. Vær ute i sola uten solkrem. 15 min med sol på store deler av huden for dagsbehovet for dvitamin. Nå er det ikke sol hver dag i dette landet... På morgenen er sola svakere så du ikke blir brent. Har du allerede mangel må du nok ha tilskudd i tillegg.
Jeg har mangel på sommeren også:p

Jeg tar d pearls 80 mikrogram til dagen og skal ta blodprøver igjen i sommer. Har ikke merket noe forskjell siden jeg begynte å ta dem, er fortsatt slapp og trøtt og har mye smerter.( har andre diagnoser også, da. )

Drikker tran og sana sol.

Jeg var konstant trøtt, sov mye å gjesper hele tiden . Ble utslitt av ingenting.

Jeg tok dpearls fra apoteket. Var slapp, trøtt, svimmel, kraftløs i armer, skjelvinger, og rett og slett deprimert o_O

Tablettene i Norge er på 10 enheter. Jeg kjøper fra en britisk helsekostside og der har de opp til 2000 enheter i en tablett. Jeg tar 500 enheter 3 ganer i uka og ligger nå på et veldig fint nivå, måles 3 ganger i året :)

Jeg tar vit D fra Sverige. De inneholder mye mer enn hva som er tillatt her i Norge. Norske helsemyndigheter anbefaler altfor lite vitaminer ift andre land. Ikke rart mange normenn er slappe og trette

Tablettene i Norge er på 10 enheter. Jeg kjøper fra en britisk helsekostside og der har de opp til 2000 enheter i en tablett. Jeg tar 500 enheter 3 ganer i uka og ligger nå på et veldig fint nivå, måles 3 ganger i året :)
Har kommet på 20 nå, faktisk. Tar jo helt av her i Norge nå :P hva ligger nivået ditt på foresten?

Back
Topp