Dere med BMI over 27

Ja, jeg måtte ta glukosebelastningsprøve ja.

Men jeg følte ikke det var så mye fokus på vekten min, kun at dette var en standard prøve pga. den, for og være på den sikkre siden. Noe jeg synes er mer bra enn negativt.

Jordmor ville det, men fastlegen og jeg var enige om at det ikke var nødvendig

var 80kg begge gangene og det har aldri vært noe tema.

ja jeg måtte det.

Retningslinjene til helsedirektoratet seier jo at ein bør ta testen dersom ein har 
  • forekomst av diabetes type I eller II hos 1.grads slektninger
  • overvektige med en body mass index (BMI) >27 kg/m2
  • innvandrere fra det indiske subkontinent og Nord-Afrika
  • tidligere hatt svangerskapsdiabetes
  • alder over 38 år

eg har tatt den fordi eg har fått store ungar, og er jo ikkje liten sjølv, men de gjer det  jo fordi du er i ei risikogruppe, ikkje for å være ekkel, sjølv om det kanskje blir oppfatta sånn siden det er i forbindelse med vekta dei tar det. Bedre å sjekke ein gang for mykje enn for lite syns eg då. Eg har tatt fire gangar no.... to i dette og to i forrige svangerskapet, eg synst jo ikkje det er kjekt, men har ikkje spesielt lyst å velge det vekk. Tenk OM det skulle slått ut?

Men korleis dei fokuserer på og behandler overvektige synst eg i grunn er ein diskusjon som bør taes, veit om folk og har sjølv grua meg for å gå til legen/jordmora kun pga. veginga. Hadde ei jordmor som meinte det var min feil at ungane mine blir store, uansett liksom....      

Retningslinjene til helsedirektoratet seier jo at ein bør ta testen dersom ein har 
  • alder over 38 år

eg har tatt den fordi eg har fått store ungar, og er jo ikkje liten sjølv, men de gjer det  jo fordi du er i ei risikogruppe, ikkje for å være ekkel, sjølv om det kanskje blir oppfatta sånn siden det er i forbindelse med vekta dei tar det. Bedre å sjekke ein gang for mykje enn for lite syns eg då. Eg har tatt fire gangar no.... to i dette og to i forrige svangerskapet, eg synst jo ikkje det er kjekt, men har ikkje spesielt lyst å velge det vekk. Tenk OM det skulle slått ut?

Men korleis dei fokuserer på og behandler overvektige synst eg i grunn er ein diskusjon som bør taes, veit om folk og har sjølv grua meg for å gå til legen/jordmora kun pga. veginga. Hadde ei jordmor som meinte det var min feil at ungane mine blir store, uansett liksom....      

• alder over 38 år

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Men jeg følte ikke det var så mye fokus på vekten min, kun at dette var en standard prøve pga. den, for og være på den sikkre siden. Noe jeg synes er mer bra enn negativt.

Sign!

Dessuten så utviklet søstra mi som om noe er undervektig svangerskapsdiabetes i ett av hennes svangerskap så eg syns bare det var flott at de sjekket meg litt ekstra.

Nei, jeg måtte ikke det. Plagdes veldig med ryggsmerter mot slutten og fastlegen gjentok at jeg var blitt veldig stor HVER gang :(

Ja jeg måtte ta glukosebelastningstest, husker ikke uke. Jeg utviklet sv.diabetes. Fikk kjempegod oppfølging etter det, gikk faktisk ned noen kg under graviditeten fordi jeg la om kostholdet totalt :). Men klarte ikke regulere det med kosthold etterhver og måtte ta inculin.
Vekten min ble aldri noe stort fokus på kontroller, heller viktigheten av å ha et sundt kosthold.

Eg gjorde det ikkje i første svangerskap men måtte denne gangen
Rett og slett pga det er nye retningslinjer for at alle gravide med en BMI over 27 skal ta, og i tillegg fekk eg et stort barn, 4600gram i 2006.

Eg har ingen sukker i urinen og "perfekt" fastande blodsukker, likevel gav glukosebelastninga utslag med forhøga verdi og dermed starta snøballen og rulle.
Eg er overvektig ja, men lever fornuftig og har bevegd meg mykje. Traff ei jordmor som rakka ned på meg pga BMI'en og brukte 90% av konsultasjonen og snakke om kva man skal spise og kva man skal holde seg unna. Følte det blodig urettferdig og eg sa at da eg var gravid med eldstemann gjekk eg bare opp 8 kg og levde nøkternt, fekk en gutt som var ganske så stor. Svigermor har fått store barn så reknar med at det også er en del genetisk

Jordmora ringte meg 2 dagar etter belastningstesten, og nærmast triumferte om at ho hadde rett. Ila 10 dagar var eg både hos diabetessykepleier og hos gyn for kontroll, så det blir virkelig tatt på alvor.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Sign....

Tok testen to ganger. Legen sendte meg til en test tidlig i svangerskapet, jordmor til en ny test 2/3 ut i svangerskapet. Begge prøvene var helt fine. Følte at det ikke var for mye fokus på vekten min, men heller for å være på den sikre siden.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

sign.
ligger en del over 27, men formen var fin, alle prøver fine og da jeg fikk glukosesvarene så var prøvene LAVERE etter testen enn før :P

Frk. Tvert I. Mot skrev:

sign.
ligger en del over 27, men formen var fin, alle prøver fine og da jeg fikk glukosesvarene så var prøvene LAVERE etter testen enn før :P

Gjorde det i forrige sv.skap. Ikke vært snakk om det i dette. Har heller ikke tatt noe form for blodsukker. Og jeg hadde en bmi på over 30 da jeg ble gravid.

Har tatt begge gangene (Gud, for noe kvalmt dritt!!). Det har vært litt fokus på vekta frem til prøvene er tatt, deretter har de bare notert vekta. 

Synes faktisk det er bra det blir gjort, selv om det er ekkelt. Skulle jeg faktisk hatt sv-diabetes ville jeg jo gjerne visst om det, slik at jeg kunne regulert det best mulig:) Er jo ikke snakk om så mange timene en morgen heller...

Skulle kanskje ha skrevet at legen fokuserte VELDIG på vekta mi.. Greit nok at jeg er overvektig og at jeg må ta den testen, men synes ikke det er hyggelig når legetimen handler om det.. 
Men synes det er rart da, at ikke alle må ta den testen. Har flere venninner med BMI over 27, og de har aldri hørt snakk om den testen.

Nei,måtte ikke det...

Jeg skal ta glukosebelastningstest i uke 26.
Synes ikke jeg har fått noe pes på vekt og slik jeg. Legen bare nevnte at siden jeg var overvektig så måtte jeg ta glukosebelastningstest da og da. Jordmor sa at jeg burde spise mer grønnsaker og fiberrike matvarer, men det er generelle anbefalinger hun gir til alle.. Har grudd meg veldig til svangerskapskontroller fordi jeg trodde vekta kom til å være tema, for jeg veit jo at jeg er feit, trenger ikke å la andre fortelle meg det liksom, men det har ikke vært noe problem heldigvis :)

Back
Topp