Dere med BMI over 27

binders

Forelsket i forumet
HAr dere måtte ta glucosebelastning hos legen i uke 27? Jeg må det. Følte det ble sånn fokus på at jeg har noen kg for mye. Jeg har BMI under 30, så er ikke superstor..

ja
følte også det var veldig fokusering på at jeg var overvektig og gravid.

bondekone skrev:
ja

Slik hadde jeg det med forrige barn. Var krisemaksimering og masse ting jeg bare MÅTTE ha....

Slikt finner jeg meg ikke i denne gang, jeg lever sunt, er aktiv men jeg har litt høgere bmi.

Jepp, det måtte jeg.. Den var helt fin til tross for at jeg hadde spist sjokolade dagen før :p Tror prosenten var på 5.5 elns..

Jepp. Jordmoren min måtte fortelle meg om vekten min hver eneste gang jeg var der. Fastlegen mente det var tull og unødvendig for meg å ta testen siden alle andre sukkerprøver var helt fine.

Dama ble regelrett skuffa da prøven var fin :-P

Ja!!

Jeg var rundt 15-20 kg overvektig da jeg gikk med førstemann. Det blei aldri nevnt noe om det en gang..

Jeg har vært overvektig gravid gjennom 2 svangerskap (med bmi på en del mer enn 27 for å si det sånn) og det har aldri vært snakk om å ta glukosebelastning.. Mine blodsukker målinger har alltid vært fine og legene (hatt to forskjellige i svangerskapene) har ikke sett behovet for glukosebelastning.. Virker som om en del leger ser på det som standard å ta denne undersøkelsen om man har en viss bmi mens andre vurderer litt mer det reelle behovet for undersøkelsen.. Uansett ufint om legen/jordmora er opphengt i overvekten - vil påstå at alle som er overvektige fint  vet om det selv og trenger slettes ikke noen som minner dem på det i tide og utide i den sårbare tiden når man er gravid.. Helt greit at man blir informert om å begrense vektoppgang selvsagt og får gode råd for å unngå dette selvsagt men det bør ikke være tema på hvert eneste møte mellom gravid og helsepersonell såfremst ikke den gravide ønsker det selv...

Bare den første gangen, ikke denne gangen, siden jeg ikke utviklet sv.diabetes forige gang. Uansett de følger jo med på blodsukkertet og slikt ved hver kontroll, hvis noe skulle endre seg så ser de det jo da

Måtte ta sukkertesten ja, hadde nøyaktig 27 jeg. Fikk utslag på den og fikk oppfølging for svangerskapsdiabetes med diabetessykepleier, kostholdsregulering, jordmor på sykehus annenhver uke og vekstestimering hver 2 eller hver 4 uke.

Endte opp med å gå ned mange kg i svangerskapet siden jeg kutta ut alt av brus, snop, snacks, kake og søtt pålegg.

lillemortil2snart skrev:

bondekone skrev:
ja

Slik hadde jeg det med forrige barn. Var krisemaksimering og masse ting jeg bare MÅTTE ha....

Slikt finner jeg meg ikke i denne gang, jeg lever sunt, er aktiv men jeg har litt høgere bmi.

Har ikke lyst å finne meg i det jeg heller! Vet jeg har endel kg for mye (ca 10) men synes likevel det blir så feil med det enorme kroppsfokuset!!! Er nok å tenke på når man er gravid! 
La på meg 30 kg med førstemann, og har dessverre ikke klart å ta av alt 

Nei, ble aldri nevnt noe om vekta mi mens jeg gikk gravid. Ble bare spurt om jeg drakk brus husker jeg og en bisettning om at man måtte spise så sunt man kunne, men så sa hun i samme settning at det viktigste for meg var at jeg i det heletatt fikk i meg noe (spøy daglig og gikk opp 2 kg i svangerskapet, så blei feil å kokusere på inntaket:P).
Både jordmor og føden nevnte aldri noe som helst. (gikk ikke til lege!) Men så var jeg på en god del kontroller på sykehuset de siste ukene, så de hadde vel stålkontroll på meg;)

Kan slenge på at jeg hadde en bmi på mye mer enn 27!

Jeg hadde bmi på 25,5 da jeg ble gravid og fikk beskjed av jordmor at dersom jeg ikke hadde hatt diabetes ville hun ha sendt meg på glukosebelastning pga vektaemoticon
Men så har jeg diabetes og "slapp unna" den biten da......

Binders: Jeg har vel en bmi på nærmere 30 (29, etter eller annet). Men jeg spiser ikke usunt, er aktiv osv. Ikke lagt på meg enda, men jeg mistet 5 kg på 1 uke og vart innlagt med intravenøs pga det.

Så jeg trenger virkelig ikke å bli hakket på (slik jeg vart med 1 jordmor sist og hun byttet jeg bort fort). Jeg har slitt masse allerede dette svangerskap og orker ikke å få huden slengt full av dritt..

Greit å si de er bekymra, sjekke urin for sukker og ta testen om det er sukker i urinen, det måtte jeg sist. Men legen vart rasende på den JM. Hun overdrev stort....

jeg er vel sånn ca 30 kg overvektig og en bmi på laaaaaaaangt over 27. Jeg tok testen, men så ikke på det som negativt. Ikke noe moro hvis man er svangerskapsdiabetes og de ikke finner ut av det!

Prøvene mine var helt fine da =)

Nei. Bmi'en var 28 då eg blei gravid første gong, og 32 andre gong. det har aldri vore snakk om glukosebelastning. Burde kanskje vore det? Har uansett ikkje hatt problem i svangerskapa (anna enn hyperemesis og bekkenløysing).

Back
Topp