dere med bekkenplager..

• Trådstarter Trådstarter mrspurple
  • Opprettet Opprettet
M

mrspurple

Guest
Hva gjør dere for å forebygge plagene? Begynt å gjøre vondt nå, var bare ubehag tidligere :(

Holde bena samlet ut og inn av bilen, ikke ta skritt til siden. Gå små skritt. Ha på gode sko inne, ikke sitte på gulvet, skifte stillinger i sofaen med gjevne mellomrom. Basic styrkeøvelser og tøyning. Bevege hoftene hjelper for ryggen min, å gå for mye gjør vondt i symfysen.

Sånn er det hvertfall her.. Men mange opplever det forskjellig

Holde bena samlet ut og inn av bilen, ikke ta skritt til siden. Gå små skritt. Ha på gode sko inne, ikke sitte på gulvet, skifte stillinger i sofaen med gjevne mellomrom. Basic styrkeøvelser og tøyning. Bevege hoftene hjelper for ryggen min, å gå for mye gjør vondt i symfysen.

Sånn er det hvertfall her.. Men mange opplever det forskjellig

Takk! Mange gode tips! Kjenner meg igjen i vondtene du skriver..:)

Sover med pute mellom bena. Ligger og sitter på sklilaken slik at det blir lettere å reise seg (med bena samlet). Ikke sitt på harde stoler. Sklilaken kan også brukes i bilen. Fikk det av bedrifthelsetjenesten på jobben. Vet ikke hvor man får tak i det, men du kan evt bruke silke.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Trener styrke og tøyer.

Varmt vann og varmeflaske fungerer bra som smertelindring. Unngå å gjøre ting som gjør vondt.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

Signerer de over... fysio kan være til god hjelp for å forebygge at det blir verre.. Har vært SM i 2 uker alt pga bekkenet :(

Få henvisning til Fysio ( gratis når du er gravid )
Finn frem krykker, de er god avlastning.
Ingen støvsuging eller gulv vask, ingen tunge løft.

Jeg har kraftig bekkenløsning og hadde det med datteren min også. Jeg må bruke krykker når jeg forflytter meg og har fått streng beskjed om å finne meg godt tilrette i en stol/sofa for er minimalt med ting jeg får lov til og gjøre.
Går til Fysio 1 gang i uka til en som har jobbet med bekken i over 25 år og har spesialisert seg på dette.

Så er bare å ta det med ro, sen skader er siste sort!!!

❤ Jente juli 10 og ny spire i magen ❤

Jeg var veldig plaget av bekkenløsning forrige graviditet og da hjalp det å svømme noen ganger i uka i oppvarmet basseng. Klarte ingen annen form for trening for belastningen ble for stor. Ellers sov jeg på veldig myk madrass med pute mellom beina :)

Få henvisning til Fysio ( gratis når du er gravid )
.......

Jeg fikk ikke helt gratis. Må betale egenandel på 180kr hver gang. ... Tror det er forskjell etter hvor store plagene er (?)

Jeg fikk ikke helt gratis. Må betale egenandel på 180kr hver gang. ... Tror det er forskjell etter hvor store plagene er (?)
Ja du får kun dekket fysioterapi hvis du har bekkenplager med vesentlige gangvansker.

Termin 12.februar med første frøet:)

Ja du får kun dekket fysioterapi hvis du har bekkenplager med vesentlige gangvansker.

Åh :o Det var jeg ikke klar over gitt. Fikk beskje i første svanger skap at bekkenplager er gratis når du er gravid og har henvisning. Og slik er det nå også her. Kan det ha noe med hvor en bor tro?

Åh :o Det var jeg ikke klar over gitt. Fikk beskje i første svanger skap at bekkenplager er gratis når du er gravid og har henvisning. Og slik er det nå også her. Kan det ha noe med hvor en bor tro?

Nei dette er regler fra HELFO så det er likt i hele landet. Hvis legen eller fysioterapeuten skriver at du har gangvansker så får du automatisk.

Hm.....
Da må det være det de har skrevet.
Og sikkert med rett for jeg ble satt på krykker og beordret til å holde meg i ro begge gangene :p

❤ Jente juli 10 og venter en liten gutt 15. Februar ❤️

jeg går til osteopat da fysio ikke kan gjøre noe for meg. viste seg at jeg har mer låsninger enn løsning. og så trener jeg med øvelser jeg har fått av osteopaten for det jeg fikk av fysio var jo bare tull for meg, hjalp ikke i det hele tatt, endte ofte med at jeg ble sittende på golvet uten å komme meg opp igjen :S kunne ikke gå på slutten av sv.skapet i fjor, lente meg på krykkene og slepte meg fram og var så dårlig etter fødsel at bf måtte overta permisjonen i 5uker og jeg sykemeldes. Har trent som en helt så forhåpentligvis går det bedre denne gangen. Merker de samme vondtene men jeg får dem unna med treningsøvelsene. Og så har jeg begynt på yoga, det er helt gull! anbefales :D

Kanskje et av de dummeste spørsmålene, men dere som sliter med bekkenplager, kan dere fortelle litt?

Hvordan begynte det? Kom det sakte men sikkert eller pang på?
Hvordan kjennes det ut? Hvor gjør det vondt?

Det sier seg vell selv at det er i bekkenet, men hvor er bekkenet egentlig? Og, bare i bekkenet?

Kanskje et av de dummeste spørsmålene, men dere som sliter med bekkenplager, kan dere fortelle litt?

Hvordan begynte det? Kom det sakte men sikkert eller pang på?
Hvordan kjennes det ut? Hvor gjør det vondt?

Det sier seg vell selv at det er i bekkenet, men hvor er bekkenet egentlig? Og, bare i bekkenet?

Hos meg har det komt snikende, kjent det murre helt til jeg vet jeg må gjøre noe med det. Bekkenet sitter mellom korsryggen og rumpe hvis du skjønner meg :)
Jeg kjenner det som er belte rundt bekkenet og tidvis ned mot lysken.

Hos meg har det komt snikende, kjent det murre helt til jeg vet jeg må gjøre noe med det. Bekkenet sitter mellom korsryggen og rumpe hvis du skjønner meg :)
Jeg kjenner det som er belte rundt bekkenet og tidvis ned mot lysken.

Takk for svar!

Jeg har nå et par uker hatt ubehag i korsryggen og litt i sidene/hoftene på en måte (sliter med ryggplager fra før).
Men nå etter en Oslo tur i helgen (med mye gåing) har jeg hatt så utrolig vondt i korsryggen, rompa, hoftene og inn mot innsiden av lårene. En sånn smerte som hele tiden ligger å trigger og av og til ved forskjellige stillinger eller om jeg sitter i samme stilling for lenge, gjør kjempevondt!

Får se det litt ann og heller ta det opp med legen neste gang!

Lineeey: da høres det så absolutt ut som om du har låsninger. Gå til en manuellterapeut, osteopat, naprapat eller kiropraktor og bli fikset før du har gått på deg store konsekvenser ;) be også om å få øvelser som kan hindre låsninger. En av mine favoritter er å ligge flatt på ryggen (ikke pute under hodet) med knærne bøyd opp og så vri knærne over på siden (la dem "dette" ned mot madrassen) mens bena fortsatt er bøyd. Alternativ ha den ene foten strak, den andre foten bøyd med fotsålen oppå den strake fotens kne, la det bøyde kneet treffe underlaget, strekk armen fra samme side som du har det bøyde kneet (bøyd høyre kne = bruk høyre arm) og løft den opp over hodet og la den henge i luften så armens vekt er med på å "dra" bekken og ryggsøyle i en vri, se oppover mot armen. Kan være fryktelig vondt i/rundt skulderområdet de første gangene du prøver dette men det er fordi man somregel er veldig avkortet i muskulaturen og stiv i dette området ;) IKKE farlig ;) veeeldig deilig. Gjør det omvendt etterpå med motsatt fot og kne. Ligg minst ett minutt pr side. deeeeilig :D "pigeon pose" (yoga, finner den på youtube) er også GULL for teite bekken ;) det kan være ganske krevende de første gangene, iallefall om du velger å gjøre dette uten å bli fikset av fagfolk først men ondt skal ondt fordrive ;) men...anbefaler å bli fikset av fagfolk først :P gå gjerne til fastlegen din men tro meg, der får du ingenting annet enn en henvisning til fysioterapeut som ikke kan en dritt med låsninger samt en sykemelding sånn at du kan sitte hjemme og få enda mere låsninger :P

jeg går til fysio som har ekstra utdanning innen bekken. Hun har magiske fingre og jobber veldig bra, kjenner det stråler og skjer ting inni kroppen når hun holder på! Om jeg har problemer å gå inn til henne uten krykker, kan jeg nesten løpe ut igjen (nesten!) Desverre har hun mange passienter, og det er få ledige timer, så innimellom får jeg ikke time før det har gått 14 dager, og det er litt for lenge mellom hver gang. Og så skal hun slutte i november :(
Støttebelte er også å anbefale! F.ex Rehband. Jeg skal ringe ortopediklinikken og bestille meg ett i dag :) Lånte ett sist jeg var gravid, men denne gang må jeg kjøpe siden fysioen jeg brukte sist har pensjonert seg (og bandene var hennes privat)

Back
Topp