Dere med barn under 3 år som har fjernet mandlene!

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Blir de tatt under narkose?
Hvor mye veide barnet?
Hvor ofte hadde det halsbetennelser?
Dro dere hjem etter operasjonen eller hvordan var det?
Hvordan ble dere møtt på operasjonsdagen og hva skjedde?
Fortell AAAAAAALT!

Jeg har ei snuppe på 2 år og 10 kg som har halsbetennelse konstant, de får det ikke ordentlig vekk med antibiotika. Har nå halsbetennelse for 3dje gang på under 2 mnd.
Så nå blir det med all sannsynligvis fortgang og operasjon, dog ønsker legen vår operasjon på riksen pga hu er så liten(av vekt). De vil egentlig at hu skal veie 15 kg pga blødningsrisk, men hun går bare nedover i vekt pga sykdom. Har gått ned 1 kg siden våres...

Hei :)
Vi er i samme situasjon...venter kun på innkallelse til Haukeland... Vi har vært der på undersøkelse, og de er såpass store at de må fjernes.
Snuppa her var 14 kg, men har gått ned til 13... holder på å prøve å øke vekten hennes nå. Ikke lett når mandlene er så store og vonde...
Her i BErgen hadde de visst ei grense på 3 år, eller 10kg....

Ganske vanskelig med dette vekt greien altså... serverer h-melk med sjokopulver, smoothies, lager vafler til kvelds, og is....
Legen sa hun skulle få spise så mye is hun ville før operasjonen også, bare for å få inn noen kalorier... Det har jammen lønnet seg, for vekten har begynt å stige igjen ;)
Det er ganske lang ventetid på å få fjernet mandlene, selv om hun har høy prioritet... det er kanskje det samme på riksen..? Jeg ringte inn, og fikk henne på en ringeliste, i tilfelle noen ikke kan...
Jeg vil og gjerne høre fra andre som har barn som har fjernet de :)

Hun var 2 år og 8 mnd, veide vel 16 kg.
Fjernet ikke pga halsbetennelser, men hun hadde kronisk store mandler og sleit med pusten og ørene.

Tok det i narkose hos ØNH-kontoret (har operasjonsstue der), sov leeeenge etter narkosen (men det har hun gjort de to foregående gangene også.

Hun sov i vogna da vi tok t-banen hjem, og var hjemme fra bhg i 12 dager.

Vi fjernet de i Fr.stad. Snuppa var under 2 år og 13kg. Vi møtte på sykehuset ca 2 timer før (fastende) og vi fikk ett rom rett før vi vi skulle inn på operasjonen. Snuppa fikk også 2 stikkpiller paracet før hun ble rullet ned på operasjonen.
Jeg fikk være med inn på operasjonssalen til hun hadde sovnet og ble hentet igjen etter ca en time da hun våknet alt for tidelig på oppvåkningen.... Dette var fordi hun er utrolig rolig av natur og da hadde anestisi-legen tatt vurdering på at hun ikke skulle få noe beroliggende. Da våknet hun etter bare en halvtime når operasjonen var overstått. Det var ganske tøft fordi jeg måtte sitte med henne på fanget når hun ikke var våken og heller ikke sov og hun skulle ha oksygen i tillegg.
Etterpå ble vi trillet opp på rommet igjen og vi måtte sove der en natt. Snuppa spiste nesten ikke noe på en uke. Fikk mye paracet og ipren (nesten det samme som ibux).
Vi tok taxi hjem dagen etterpå siden offentlig transport er fy pga blødningsfare.
Men ingen komplikasjoner her og hun var i bhg igjen etter 8 dager (det var torsdag og fredag og det var korte dager).
Hadde ingen etterkontroll, men barnelegen sjekket henne på 2årskontrollen og sa at alt så fint ut!

Syr de, eller er det åpne sår?

Mini er kandidat, men ikke avgjort ennå...men tenker med skrekk på smertene i halsen, særlig når han har dårlig språk fra før så kanskje vente til han kan uttrykke seg bedre iforhold til hvordan han har det... 

De syr ikke. De "brenner" dem ut, så vidt jeg har forstått.

Du få rmed skriv om hva du skal gi og at man gir paracet forebyggende, med en smertetopp ca 5-7 dager etter operasjon pga skorper som faller av.

Var mest døsing på sofaen og tv-filmer det gikk i her.

Her så fjernet de først de falske mandlene da jenta var rundt 2.5år, for å se om det var det som var hovedansvare for problemene hennes. Det ble gjort i narkose og hjem igjen dagen etter.Ho veide da 10kg

Nå ble mandlene fjernet nå i begynelsen av september og ho var da 4.5år, veide da rundt 15.5kg pga at ho spiste så litte pga mandlene. Ble gjort i narkose og måtte være på sykehuset i 1døgn. Fikk så lov å dra hjem,men da med returrett med en gang vi enten opdaget feber eller evt blødninger i 2uker, vi måtte også holde ho hjemme i 3 uker fra barnehagen

Agrestic1 skrev:
Syr de, eller er det åpne sår?

Mini er kandidat, men ikke avgjort ennå...men tenker med skrekk på smertene i halsen, særlig når han har dårlig språk fra før så kanskje vente til han kan uttrykke seg bedre iforhold til hvordan han har det... 

her så brant de
og her så var det kalr beskjed om å gi smertestillende hver dag i 14 dager for å ungå smerter som legen sa. Var ebdre å gi smertestilende jevnt gjennom døgnet en å la de få smerter som da gjorde at en kunne få problemmer med å gi væske og slikt som var viktig

Har hørt voksne som har fjerna mandler, og tatt smertestillende, og de har jo grini daglig pga smertene :( Huff...hadde håpa vi slapp men ser snart ikke noen annen utvei.

Agrestic1 skrev:
Har hørt voksne som har fjerna mandler, og tatt smertestillende, og de har jo grini daglig pga smertene :( Huff...hadde håpa vi slapp men ser snart ikke noen annen utvei.

Mandler blir visst verre å fjerne, jo eldre man blir

Om han er mye plaget, så vil antakelig operasjonen hjelpe. Kortvarig smerte for langvarig glede.

Her var de mange svar:) Tusen takk!

Det er lenge å være borte fra bhg! Jeg har ikke sjans til å klare å være hjemme med snuppa så lenge(er hjemme i permisjon og, og sliter mye med smerter), men heldigvis har vi fått invilget 10 ekstra sykedager med barn slik at sambo kan være hjemme en uke eller 2:)

At de ikke spiser på en stund er ikke noe jeg bekymrer meg for tror jeg, for her har vi så mange sånne perioder fra før uansett. Men håper hun ikke får så vondt.

Siden hu er så lita blir det vel å overnatte et døgn på sykehus?

Kan anbefale Riksen på det sterkeste!! Så flinke og tolmodige:) Jeg følte meg trygg:)

Velger å svare selvom datteren min var over 3 år da hun opererte ;)

Mina ble operert i starten av september. Ble henvist til Lovisenberg, men overflyttet til Riksen pga hun er kortvokst. Så ja hun er liten for alderen. Hun ble 5 år i september, og er 96cm og nesten 13kg.

Her ble mandler og polypper fjernet, fordi hun har astma, mye forkjølelser, snorker, brekker seg lett og mandlene var veldig store.

Operasjonen var på en torsdag og vi ble innlagt onsdagen. Snakket med flere leger ol. Målte høyde, vekt og pratet mye rundt hva som skulle skje. Fikk eget rom. Mina var så fornøyd, for det var et kjempe stort lekerom:) Vi fikk mat ol.. Var god mat.
Selve operasjonsdagen måtte hun faste. Det var lenge for henne å vente til 1130. Kun få drikke frem til kl 08 eller om det var 09 husker ikke.

Det ble litt forsinkelser og Mina var så sulten stakkars. Jeg hadde så vondt av henne og ventetiden var lang for henne. På lekerommet var det en egen førskolelærer som tok seg av Mina og fant frem noe hun kunne leke med. Hun var kjempe flink!!:) Fant frem saks, lim og glansbilder som Mina limte på et ark. Da glemte hun at hun var sulten og koste seg:)

Vi ble over 1natt etter operasjonen og det synes jeg var veldig greit. Mina spiste allerede litt brødskiver uten skorper dagen etter.. Gledet seg til matvogna kom på morgen hehe. Nå skal det sies at hun er veldig glad i mat da.

Hjemme gikk det mest i gele, is, makaroni, pannekaker, brødskive uten skorpe. Yoghurt ble for bittert, så det klarte hun ikke å spise. I starten var det is med skje som var det beste og ispinne mot slutten.

De første dagene synes jeg det gikk ganske greit. Fikk stikkpille hver 6time døgnet rundt. Smake litt på mat og sånn. Drakk mye, det er det viktigste.
Legen sa at etter 4-5 dagen kan hun få vondere, da skorpene løsner. Og da fikk hun vondere og ga sterkere stikkpille som jeg fikk på resept. Brakk seg og det kom opp skorper. Litt ekkelt, men ikke noe blod heldigvis. Det var jeg litt redd for.

Hun var hjemme fra bhg i 2 uker, men kunne nok ha gått etter 11/2 uke.

Lykke til!!:)

Jeg har fått en ny jente!!:):):)

Back
Topp