Dere med barn med autismespekterforstyrrelser

Ramp3n

Glad i forumet
Hallo! Jeg syns egentlig dette er forferdelig å spørre om mtp at jeg føler jeg "prøver å unngå" samme diagnose igjen.. Men det har vært en 4 år lang kamp for å få hjelpen han har krav på og trenger og jeg ønsker ikke den kampen med en til.

Jeg er nå altså gravid med nr 3. Førstemann har ingen diagnoser, nr 2 har diagnosen barneautisme og nå er nr 3 på vei, litt vel uplanlagt og gravid med spiral.

Dere som har fler barn hvor ett eller fler har en diagnose innenfor autismespekterforstyrrelser.. Har dere fått flere barn etter barnet med diagnose? Hvordan har oppfølging i svangerskapet og tiden etter vært? Har ev fler av barna diagnose eller bare ett?

Jeg skal innrømme jeg er livredd for at denne spira har samme diagnose selv om jeg elsker sønnen min over alt i hele verden og aldri kunne tenkt meg en annen gutt enn den han er og alle de fine kvalitetene han har som "litt annerledes".. Men jeg er redd. Ofte redd. Og ofte inne på å avbryte. Spesielt på tunge dager.

Har til info bestilt time hos en privat jordmor, fastlege og psykolog for å drøfte denne frykten og redselen jeg sitter med...
 
Her er gutten på autimsespekteret og jeg er gravid med nr 2. Han har en genmangel som skyldes hans diagnose. Vi har vært inne til fosterdiagniostikk og veiledning. Fikk tilbud om morkakeprøve tidlig i svangerskapet for å finne ut om dette barnet i magen også evt hadde den feilen, som da ville betydd 50/50 for at barnet kunne fått en diagnose. Hvor igjen graden var umulig å sette. Vi takket nei til dette. Da jeg også har denne feilen uten å ha noen diagnose, så vi kjente ikke behovet for det. Men vet jo at det sies at når en først har et barn med diagnose på dette området hender det ofte at også søsken kan få det. Men det er jo ingen fasiter. VIlle tatt kontakt med legen og bedd om en samtale. Evt kontaktet de som ga sønnen din diagnosen/veileder dere der nå og bedd om en samtale med de :)
 
Her er gutten på autimsespekteret og jeg er gravid med nr 2. Han har en genmangel som skyldes hans diagnose. Vi har vært inne til fosterdiagniostikk og veiledning. Fikk tilbud om morkakeprøve tidlig i svangerskapet for å finne ut om dette barnet i magen også evt hadde den feilen, som da ville betydd 50/50 for at barnet kunne fått en diagnose. Hvor igjen graden var umulig å sette. Vi takket nei til dette. Da jeg også har denne feilen uten å ha noen diagnose, så vi kjente ikke behovet for det. Men vet jo at det sies at når en først har et barn med diagnose på dette området hender det ofte at også søsken kan få det. Men det er jo ingen fasiter. VIlle tatt kontakt med legen og bedd om en samtale. Evt kontaktet de som ga sønnen din diagnosen/veileder dere der nå og bedd om en samtale med de :)
Takk [emoji173] Jeg har kontaktet legen men føler han er litt på bærtur og ikke karer forstå hvorfor jeg er engstelig. HAB har jeg ikke tenkt på. Var de som satte diagnosen og følger opp. Skal definitivt ringe å høre om det er mulig å få en samtale det ifm nytt svangerskap!

Her har de forøvrig ikke funnet noen årsak til diagnosen. Det var forøvrig ikke så viktig for meg å vite heller før nå, når nr 3 brått og uventet er på vei [emoji4]
 
Jeg har 3 barn- Tvillinger (gutt & jente) på 16 år og minste gutten på snart 5 år, og alle 3 har diagnoser.

Eldste gutt har diagnosen A-typisk autist.
Han har óg noe med genet som han har nedarvet i fra sin far, men de som jobber på medisinsk genetikk var usikker på om at der var årsaken til at han fikk A-typisk autist diagnosen.

Jenta har en sjelden syndromavvik som heter 3p26 som innebærer konsentrasjonsvansker, adferdavansker og noen autistiske trekk.
Syndromavviket er nyoppstått og har ingenting med foreldrene å gjøre eller miljømessig faktorer.

Minste gutten har diagnosen barneautist.
 
Last edited:
Back
Topp