Dere med bæresjal..

Brukt det masse. Deilig å bære i og lillesøster sov godt i det (nå er hun for nysgjerrig til å sove overhodet) .

Har lånt av nabo bare, men det er mange fine på finn.no. Ellers vil jeg har titta innom denne siden her. De har en del tips å komme med.

*lykkeligst* skrev:
Brukt det masse. Deilig å bære i og lillesøster sov godt i det (nå er hun for nysgjerrig til å sove overhodet) .

Har lånt av nabo bare, men det er mange fine på finn.no. Ellers vil jeg har titta innom denne siden her. De har en del tips å komme med.

Åhh, det er så mye forskjellig å velge mellom ja.. Uff! Hva er best`? Skal brukes på nyfødt...

Signerer det forrige innlegget, Tettinntil er et godt sted å begynne om du vil bære barnet ditt.

Jeg hadde med en Moby Wrap (elastisk bæresjal) i fødebagen til sykehuset, og bar Jr. første gang 20 timer gammel. :)
Det var helt topp, og siden jeg hadde så kraftig bekkenløsning at jeg fremdeles gikk på krykker tre måneder etter fødselen var jeg helt avhengig av bæretøy - vogn og krykker er en dårlig kombo, kan du si. ;)

Etterhvert som Jr. ble større (var 9 kg da han var 4 mnd) begynte jeg å bruke annet bæretøy også:
Ringslynge - knall til korttidsbæring, tar liten plass, perfekt til å roe ned hysterisk unge i butikken, ha barnet på seg i stedet for liggende løst i vognen på vinglete tog osv.
Ergonomisk bæresele - mye mer behagelig enn BabyBjörn, det polstrede hoftebeltet gjør at mye av vekten legger seg der og ikke på skuldrene, det er så og si idiotsikkert og like lett å ta av og på som en ryggsekk.
Vevd bæresjal - perfekt for langtidsbæring av større barn, sikkert supert til mindre også men jeg kjøpte det først da Jr. nærmet seg året. Litt brattere læringskurve på denne.

Så, for å svare på spørsmålet ditt:
Jeg kjøpte Moby Wrap'en min på Lotusbarn.no, og brukte det MASSE. Til tider føltes det som om kolikkbabyen min BODDE i sjalet, og de første månedene foregikk nesten alle turer ut med meg på krykker og ham i sjalet.
I vognet skrek han (viste seg etterhvert at han hadde stiv rygg som måtte fikses av kiropraktor), i sjalet sov han for det meste. :)

Jeg mener elastisk sjal er supert til nyfødtbæring, men da niesen min ble født fikk verken jeg eller søster'n det "helt til" med vesla - selv jeg som hadde lang erfaring med Jr.
Hun lånte derimot en ringslynge av meg som ble brukt en del, før de skaffet en Manducca bæresele.

Når det gjelder TYPE elastisk sjal er det tre ting som påvirker valget:
Pris
Utseende
Tykkelse/varme

Det er en viss prisforskjell fra de dyreste til de billigste, og det er ikke nødvendigvis noe særlig forskjell i kvalitet.

Utseende sier seg selv - ensfarget, mønstret, med eller uten bling, osv.

Tykkelse/varme; venter du sommer- eller vinterbaby? En MobyWrap kan bli fryktelig varm om du skal ha sommerbaby, mens Bali Baby Breeze og andre gauze-sjal er tynnere, med f.eks. bambusfibre som skal gjøre dem luftigere og svalere.

Jeg brukte mye elastisk sjal. Når vi gikk tur, hadde jeg det alltid med under vogna slik at hvis hun skulle ha mat mens vi var på tur så var det bare til å bruke sjalet også ammet jeg henne mens jeg gikk. Var også flittig brukt når vi var hjemme. Hadde ei lita jente som var veldig mamma dalt og ville helst ikke ligge alene. Så da fikk jeg gjort husarbeid med henne på magen
Kan anbefale deg denne siden: http://www.kari-me.com/  Var ivertfall billigere å bestille derifra enn å kjøpe her i norge for 2 år siden

Elastisk sjal anbefales til nyfødt, men mange (særlig fedre!) synes meitai er vel så bra. Jeg brukte meitai fra babyen var 5 dager gammel eller noe sånt, og bruker den ennå. Lotusbarn er et bra sted, ja. Syvsjal.no er et annet, pluss pluss... bare å google i vei :)

Brukte Moby Wrap til han var 7 måneder, gleder meg til å ta den i bruk med neste baby. Har også kjøpt en ErgoBaby som skal brukes til bæring av begge etterhvert, trenger noe som kan brukes på ryggen.

Har mobywrap, tror jeg kjøpte det hos lotusbarn.
Var ikke mange dagene etter fødsel før jeg prøvde det første gang. Syns det var litt skummelt helt i starten, måtte jo lære meg å håndtere både unge og sjal men etterhvert gikk det veldig bra. Supert til flyreiser og når det funker dårlig med vogn, feks i små butikker. Syns også det var mye greiere å bære han i sjalet enn i bilsete hvis jeg måtte gå litt, feks fra parkeringen og inn på helsestasjonen (var et stykke å gå, langt for en med bekkenproblemer). Da vi byttet fra babysete til sete nr 2 da han var ca 7 mnd så var sjalet gull verdt. Ikke lett å bære en unge og stelleveske og andre ting opp masse trapper eller andre steder der man ikke vil ha med vogn.

Jeg savner så sykt å bære med sjal!! Det var en trygg ramme i babytiden.
Hadde elastisksjal som fungerte en god del mnd, helt til jeg følte han ble for tung (når stoffet ikke holdt han ordentlig på plass). Elastisk sjal var det aller beste kjøpet jeg gjorde av babyutstyr! Jeg fikk fin opplæring der jeg kjøpte det, så jeg knotet aldri med knytingen og det er superpraktisk at man kan gå med sjalet på seg selv om ungen ikke er i det, da er det bare å ta ungen ut og inn som det passer, på turer hvor man er en del ut og inn av bil f.eks.er det virkelig gull!

Jeg har brukt det mye til begge barna. Foretrekker elastisk sjal til nyfødte.

Eg kjøpte MobyWrap hos http://www.lotusbarn.no.

Hadde sjalet med på klinikken og bar lille i det første gong då ho var rundt eitt døgn gamal. Heilt utruleg følelse å bære den lille slik. Hadde ho i sjalet då eg gjekk ned for å ete frukost (var på pasienthotellet) :o)

Brukte sjalet veldig veldig mykje. Hadde ikkje søskenvogn eller ståbrett, så eg hadde veldig ofte 2-åringen i vogn og babyen i sjal når eg gjekk tur med begge. Eller eg bytta om og hadde babyen i vogn og 2-åringen på ryggen i Ergo-sele.

Brukte sjalet fram til ho var 9-10 mnd og ca 9 kg. Då var ho såpass tung at ho begynte å sige i sjalet då eg bar ho. Gjekk over til Mei Tai (som ho ikkje likte så godt), og etter kvart fann vi fram Ergo'en etter storebror.

Eg er ikkje i tvil eit sekund - om eg får fleire barn skal sjalet vere med på klinikken igjen!

Brukt SUPERMYE!! hehe..
Kjøpte mitt første MobyWrap brukt på finn, og etter jeg ble bitt av bære-basillen har jeg handlet mye spennende bl.annet på syvsjal.no.
Anbefaler deg å kjøpe brukt først slik at du finner ut om bæring er noe for deg, og så finne mer ut av hvilken sele/sjal som passer best for deg og barnet ditt. Its a jugle out there! ;D

Jeg har brukt min sjal veldig lite, syntes jeg blir så sliten og får vondt mellom skulderbladen, de henger jo mye i skuldrene og jeg har svak rygg. Han er nå 4 mnd gammel. Skal kanskje gi det en sjanse til, hadde jo vært praktisk som når jeg leverer storebror i bhg f eks. Snes det ikke er helt lett å få han i og ur sjalen men sikkert en treningsak.

Back
Topp