Dere med atsmabarn...

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
... jeg fikk beskjed av legen å begynne med 2 doser flutide morgen og 2 doser kveld på sønnen min pga langvarig hoste. Fikk også ventoline som jeg skulle bruke ved akutte tilfeller. 
Men jeg lurer på om jeg da skal ta doser (flutide) på en gang, altså sprute to ganger, eller om jeg skal ta en dose og så vente litt, og så en til. Vet dere no om det? 
Det er forsåvidt heeeelt umulig å få det i han, så tips tas i mot. Han er 15 måneder...

Jeg regner med du har maske til ham. Rart at du ikke har fått intruksjoner. Her så skulle vi ta en dose, så skulle hun puste inn 10 ganger i masken, ny dose og 10 nye pust. Det var to doser.

Du bruker aerochamber?? 
Her måtte vi i starten holde han til han fikk i seg noen pust da slappet han av og nøt medisinen.. 
Vi puffer 2 rett etter hverandre og teller til ti sammen.. 2 puff er for å øke muligheten for riktig mengde å komme ned i lungene i og med at barnet er så tett så klarer de ikke å trekke inn samme mengde som når de ikke er tett... ;) 

jeg gir 2 puff md en gang
Legen sa også til oss at det var bra ungen hylte å gråt i maksa for da fikk de dratt medisinene enda bedre inn i lungene en når de bare pustet vanlig utt og inn
Hvem maske har du fått
vi har den gulle http://www.gsk.no/seretide/aerochamber-plus.html
synnes den maska er mye bedre en det lange tube som enkelte får

Tips er å la barne leke emd masken, gi eks bamse først evt derre latter som derre bruker den også
her så startet jenta med astmamedisiner da ho var 3-4mnd så her har ho tatt det frivilig helle tidne

Vi fikk beskjed om å ikke ta begge puffene med en gang, men vente noen pust før vi trykker igjen. Dette var fordi det ikke var god nok plass i aerochamberet til to doser av gangen (dette gjelder det gule aerochamberet).

Når vi gir medisinen, bruker vi å synge en sang. Når sangen er ferdig, er medisinen ferdig Lykke til!

Froni skrev:
Du bruker aerochamber?? 
Her måtte vi i starten holde han til han fikk i seg noen pust da slappet han av og nøt medisinen.. 
Vi puffer 2 rett etter hverandre og teller til ti sammen.. 2 puff er for å øke muligheten for riktig mengde å komme ned i lungene i og med at barnet er så tett så klarer de ikke å trekke inn samme mengde som når de ikke er tett... ;) 

vi har fått motsatt beskjed både av fastlege og spesialist, at vi skal vente mellom hvert puff.. Og ta den ut av aerochamberet og riste den i mellom... For ellers hadde det bare samme effekt som 1 puff...

litt-anonym skrev:

Froni skrev:
Du bruker aerochamber?? 

vi har fått motsatt beskjed både av fastlege og spesialist, at vi skal vente mellom hvert puff.. Og ta den ut av aerochamberet og riste den i mellom... For ellers hadde det bare samme effekt som 1 puff...

Spesialisten våres sa vi kunne gi begge puffene samtidig
dette var lungeavdlingen jenta lå innlagt på når ho var baby

Var kun mellom ventolin og flutide vi skulle vente mellom slik at ventolinene fikk fungere litt før en lot barne få flutiden

Tusen takk for svar folkens :) Da tar jeg begge puffa på en gang. Må dessverre holde han fast for han vrir seg bort og hyyyler. Håper det går bedre etterhvert. Har jo nettopp begynt... 
Vi har fått aerochamber ja. En gul med bamser på :) 

Vi fikk også beskjed om at det ikke var noe poeng i å ta begge puffene samtidig. Vi gir 1 puff, puster 10 ganger og så en puff til, pust 10 ganger. Så venter vi 5 min og tar den andre medisinen. Dette har både fastlegen, barnelegen på Volvat og astmaspesialisten vi går til instruert oss til.

bondekone skrev:

litt-anonym skrev:

Froni skrev:
Du bruker aerochamber?? 

Var kun mellom ventolin og flutide vi skulle vente mellom slik at ventolinene fikk fungere litt før en lot barne få flutiden

Godt det er flere som har fått denne beskjeden , begynte å lure litt.. Vi fikk beskjeden fra et slikt barnelege senter for astma og eksemer ...... 

Japp vi måtte holde fast de første gangene men nå sier han (2,5år) i fra om han trenger puste medisin også gjorde vi som flere later som vi tar med eller bamsen.. 

Nå har jeg fått konstatert astma på med selv også så da tar vi med sammen morgen og kveld...... (el fram til jeg ble gravid gjorde vi dette)

bondekone skrev:

litt-anonym skrev:

Froni skrev:
Du bruker aerochamber?? 

Kan signere alt bondekone skriver.

Her begynte sønnen med astmamedisiner selv før helga. Det var hyling og skriking først, men nå har vi funnet en metode hvor vi teller sammen. Først "holder" vi maska foran munnen vår og teller rolig til 10... Deretter holder vi maska inntil munnen og nesa til sønnen og teller rolig til 10 mens vi gir medisinen. Han er straks 17 måneder

Elisabeth ! skrev:
To puff samtidig - barnelege x 2 sagt - så da følger vi det. Og det gir tydeligvis en god effekt her. Har to astmabarn, så astmamedisiner er vi vante med nå. Lærte astmalegen deg noe godt "grep" for å holde fast barnet? Her lærte vi et, som vi måtte bruke den første tiden, nå trengs det ikke . :)

Nei, hun sa egentlig ingenting. Bare at jeg skulle telle 8 sekunder. :) Har du no godt tips til åssen jeg skal holde han fast? Huff, får så dårlig samvittighet... 

Du skal vente 10-15 sek mellom hvert puff.. Er hvertfall det spesialisten og legen har sagt, og det som står i alle papirer og skriv.

Alvepike skrev:
Jeg regner med du har maske til ham. Rart at du ikke har fått intruksjoner. Her så skulle vi ta en dose, så skulle hun puste inn 10 ganger i masken, ny dose og 10 nye pust. Det var to doser.

Sånn gjør vi det og.

Jeg synes det er helt horribelt at legene sier så mye forskjellig..

Vi går til en spesialist som er privatpraktiserende, men har vært overlege på barneavdelingen i mange år så regner med han har en viss peiling..

Vet mamma fikk samme beskjeden da min søster var liten på SSK og på voksentoppen men det er for 10 år siden..

Men uansett synes jeg at legene eller i hvertfall spesialistene burde være enige om man da skal ha pause i mellom..

Til HI her måtte det og tvang til. men hun fikk å leke med maskene på dukkene/bamsene "gi" oss medisniner osv.. Nå teller hun selv til 10 eller synger bæbæ lille lam... Her gikk det bedre når bhg ga henne enn oss, så etter det var vi kvitt kampen..

Back
Topp