Dere med 4 barn +

tiriltunge

Elsker forumet
Marsmagi 2025
Dere som har 4 barn + og tenker på flere barn , hva er fordeler og ulemper ? Får dere reist på ferie ? Får dere gjort ting som dere ønsker ? Jeg har fire store barn , har 12 år mellom minst å nestemann å de andre er på tur og flytte ut ! Jeg kunne tenkt meg en til for å ha en i litt nermere alder og at jeg elsker småbarns tid og det livet ! Nå har jeg jo bare en liten da, så om jeg skulle fått en til så hadde jeg jo hadd to små , det er så lenge siden jeg har hadd så små at jeg nesten har glemt hvordan det var ! Eller skal jeg være fornøyd med en liten attpåklatt som jeg kan skjemme bort ! Føler meg overhode ikke ferdig :)

Nå har ikke jeg 5 barn selv, men har vokst opp med både søskenbarn og flere familier rundt som har 5 og fler. Mannen er også «enebarn», han er attpåklatt. De 3 andre er tålig gjevne i alder, og å kom han over 8 år senere. Han ble selvsagt litt dullet med som småbarn, men de andre flyttet fort ut, og da var det han alene på gården med to «gamle» foreldre. Han har alltid savnet en lekekamerat. Hos mine søskenbarn fikk de 3 tette og så en til ganske lenge etter, men i alle tilfellene fikk de minst 2. Tanken var at en attpåklatt må også ha søsken. Og de er som erteris! Så er absolutt å anbefale å iallefall få to!

Tenker mtp ferier og slikt så er det selvsagt mye ekstra planlegging, men hvis du allerede har mer enn 2 så man du jo «over kneika». Alt idag er 2 voksne + 2 barn. Det er ikke sååå mye dyrere med én til. Elsker tanken om at man ikke angrer på barna man fikk, men man angrer på barna man ikke fikk.

Ferie, hva er det? :p

Neida, men her handler det mye om at det er dyrt å dra på ferie, og spesielt når man er 6+ stk. Vi venter likevel nr 5 nå. Kan ikke ha bare ett rom lenger, må alltids ha to rom. :p

Man finner ut og rejusterer litt. Jeg føler ikke barna er til noe hinder, og når de eldste er så store som de er, så kan de jo også være god hjelp i. Men jeg tenker jo at forventningene justeres jo litt etterhvert. Har man ett til to barn reiser man kanskje på en litt heftigere ferie enn om man har 3-4-5 barn.. eller sjeldnere evt.
Også.. du har fire store, hvor noen er på vei å flytte ut? Da er de jo såpass store at de er godt behjelpelige, hvis man f.eks er på utflukter eller fornøyelsesparker, antar jeg. Det er nok noe annet med fire små, hvor man helst må feste dem i bånd rundt seg fordi man ikke har armer nok til å holde alle sammen skikkelig. :p
De store greier jeg seg jo mye uten å bli holdt liksom.. og om et par år, er det jo fort gjort de har egne planer til feriene istedenfor...?

Tenker at om du ikke føler deg ferdig, så kjør på. Man finner ut av resten. :)

Neida de store flytter nå, han på 22 reiser nå til sommeren, har hatt ett arbeids år og studert via nett på BI mens neste blir 18 å skal snart i forsvaret , den etter det blir 17 me må flytte for å kunne studere den linjen han vil ! Da sitter jeg igjenn med en på 13 år å en på 1 år ! Så det går jo :) skal ha alle med til syden i år :hello2 Å d var dyrt men har spart ett år så d går jo :) men dette blir vel siste ferie med alle! Nå har de jo kjærester de eldste og jeg regner med at de drar på ferie med de:) så da er det to igjenn !

Her flytta eldste ut i fjor høst (ouch..!), og nestemann er ute innen et par år.
Sitter igjen med en på snart 7, 3 og straks 1 år. Og vi prøver på enda en :Heartred

7 åringen har myyye energi, men de to minste er veldig easy unger. Her blir det Danmark de nærmeste årene, men nå har vi en del dyr å passe på også, så er ikke så ofte borte

Ikke sant ! Shitt dere går for en til nå ? Ja d er noe me det, tro om man noen gang blir ferdig !

Men vi har vært sammen i 24 år og er gift, i tillegg elsker vi å gjøre ting med barna ! Enten de er 22år eller 12 år! Det skal sies at det er jo egt sjeldent jeg har hatt de så mye hjemme men når baby kom å etter det så vil alle være hjemme ! Helt sinnsykt hvor mye de ønsker å ta del i med lille ! Jeg har jo stort sett mulighet til å gjøre hva jeg vil på ettermidag for alle vil være med lille !

Neida de store flytter nå, han på 22 reiser nå til sommeren, har hatt ett arbeids år og studert via nett på BI mens neste blir 18 å skal snart i forsvaret , den etter det blir 17 me må flytte for å kunne studere den linjen han vil ! Da sitter jeg igjenn med en på 13 år å en på 1 år ! Så det går jo :) skal ha alle med til syden i år :hello2 Å d var dyrt men har spart ett år så d går jo :) men dette blir vel siste ferie med alle! Nå har de jo kjærester de eldste og jeg regner med at de drar på ferie med de:) så da er det to igjenn !
Bare å kjøre på med en til, før de eldste begynner reproduksjon :p

Det går etter også, jeg har en søster som er et halvt år yngre enn min eldste datter :hilarious: Men hvis du ikke føler deg ferdig, så tenker at det bare er å kjøre på. :)

Back
Topp