Dere med 3 åringer...

Luckie

Elsker forumet
Når legger de seg på kvelden og når står de opp?

Og sover de på dagen, isåfall hvor lenge?

Har et dilemma her...
Min 3 åring legger seg kl 20.....men våkner 05.30 hver dag.....han sover 1 time på dagen fra 12.45-13.45 i barnehagen.... har prøvd å la han være våken på dagen men da blir han så sliten og bare gråter og er utilpass....dessuten har de alle sammen hvilestund på avdelingen hans så alle ligger og slapper av selvom ikke alle sover....men greia er at han er sååå trøtt at han sovner uansett når han legges ned...[&o] what to do???

Morgan har ikke hvilt i barnehagen siden han var 2 år og 8 mnd.
(På slutten sov han bare 45 min maks.)
Hjemme har han ikke hvilt siden ham var rundt 2 år.

Legger seg kl 20.00, og sover til kl 7.00-9.30[:)]

Han er nå 3 år og 8 mnd.

Vår treåring legger seg 19.30, våkner mellom 7 og 8.30 et sted.

Sluttet å sove på dagen omkring på treårsdagen sin (født august 2006), hadde først en ganske lang periode hvor hun sov på dagen av og til, men ikke hver dag.

I vår barnehage spør de henne hver dag om hun vil sove, eller om hun vil ut og leke, og de siste par måneder har hun altså kun vært ute og leke... Skjønner jo godt det blir kjedelig for din treåring, hvis alle sover!

[&:] Men hva gjør jeg når de har hvilestund i barnehagen da..... alle barna hviler....[&:] Og da sovner han jo uansett....

Må han sove i en hel time da?

Min er riktignok bare to år, men vi kuttet fra to timer til en time og nå sover han deilig lenge på morran asså.

Hva med å bare la han sove 30 min og kanskje heller legge han halv åtte?

ORIGINAL: Gæmmis

Vår treåring legger seg 19.30, våkner mellom 7 og 8.30 et sted.

Sluttet å sove på dagen omkring på treårsdagen sin (født august 2006), hadde først en ganske lang periode hvor hun sov på dagen av og til, men ikke hver dag.

I vår barnehage spør de henne hver dag om hun vil sove, eller om hun vil ut og leke, og de siste par måneder har hun altså kun vært ute og leke... Skjønner jo godt det blir kjedelig for din treåring, hvis alle sover!

Alle sover ikke, men alle ligger på madrass og "hviler" sa de da jeg spurte....[&o] og greia er da at da sovner han.....prøvde det en dag uten at han fikk kosen sin osv....men han sovna glatt....[&:] vet ikke hva jeg skal gjøre..... Han vekker jo minstemann som nettopp er begynt å sove hele natta.....og da våkner han også altfor tidlig...

Legge seg 19.00-19.30 og sove te ca kl 07.00

Slutta å sova på dagen då han va 2 år og 10 mnd.

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

Min er riktignok bare to år, men vi kuttet fra to timer til en time og nå sover han deilig lenge på morran asså.

Joda, har prøvde det......men de bruker da 20 min på å få vekket han....han er som en stein når han sover.....selv etter en time vil han egentlig ikke våkne...[&:]

ORIGINAL: Gullstjerna

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

Joda, har prøvde det......men de bruker da 20 min på å få vekket han....han er som en stein når han sover.....selv etter en time vil han egentlig ikke våkne...[&:]

Hmmm, nei da er det jo ikke lett, begynne å vekke han etter 15 min da...

Jeg har ikke 3 åring selv, men hva med å korte ned på sovetiden? Jeg jobber i bhg og pleier å råde foreldre til det. F.eks maks en halvtime på dagtid [:)] kan være nok til at han henter seg inn igjen, og bhg kan la han hvile med de andre barna, men ta han opp tidligere osv [:)] lykke til!

Nå er hu snart 4 da, men har hatt samme tidspunkt i ett par år nå da.

Legges 1915 ca og står opp alt fra 0730-0900. Ingen soving på dagtid

Jenta mi er 3 år og legger seg ca 1930. Sover ingenting i bhg lenger, men bruker å slappe av litt i vogna. Bruker å sove til mellom 0700/0730. Nettopp fått juniorseng og jeg merker hun sover mye bedre. Ikke minst lenger om morgningen[:D]

Ja....de prøvde å vekke han etter 15 min også....samme greia....brukte laaaang tid på å vekke han....men jeg tror det bare er en overgangsperiode han må gjennom dette med å ikke sove på dagen....

Men ikke greit når bhg ikke er enig....de mener han trenger søvn på dagen enda....men han kan da umulig trenge det når han våkner sååå tidlig...

Jeg synes at det er dere foreldre som skal bestemme. Og da får de heller la være å ta den hvile stunden med han på dagtid i barnehagen,De kan jo heller gå ut, eller la han tegne, male eller no sånt. Prøv å snakk med de.

Jeg har en som snart blir 3 år. Og han slutta å sove på dagtid når han var litt over 1,5 år.
Og når han er i barnehagen, går på små barn. Så de som ikke sover, finner på noe anna. De går ut, eller leker sammen, tegner osv

Så snakk med de du.

Og nå har du jo jula på deg hjemme å da!

Lykke til!

Ja....de prøvde å vekke han etter 15 min også....samme greia....brukte laaaang tid på å vekke han....men jeg tror det bare er en overgangsperiode han må gjennom dette med å ikke sove på dagen....

Men ikke greit når bhg ikke er enig....de mener han trenger søvn på dagen enda....men han kan da umulig trenge det når han våkner sååå tidlig...

Men det er det DU som bestemmer når det kommer til søvn på dagen ikke dem.

ORIGINAL: MorTilOliverogMarkus

Jeg synes at det er dere foreldre som skal bestemme. Og da får de heller la være å ta den hvile stunden med han på dagtid i barnehagen,De kan jo heller gå ut, eller la han tegne, male eller no sånt. Prøv å snakk med de.

Jeg har en som snart blir 3 år. Og han slutta å sove på dagtid når han var litt over 1,5 år.
Og når han er i barnehagen, går på små barn. Så de som ikke sover, finner på noe anna. De går ut, eller leker sammen, tegner osv

Så snakk med de du.

Lykke til!
Ja, jeg er helt enig! Men så sa de når jeg nevnte at de må droppe sovingen på dagen at da må han sitte alene.....fordi alle hviler...[&:] Og de voksne avvikler vel pauser da eller noe antagelig...vet ikke....det virket veldig vanskelig å gjennomføre da jeg tok det opp [&o]

Så snakk med de du.

Lykke til!
Ja, jeg er helt enig! Men så sa de når jeg nevnte at de må droppe sovingen på dagen at da må han sitte alene.....fordi alle hviler...[&:] Og de voksne avvikler vel pauser da eller noe antagelig...vet ikke....det virket veldig vanskelig å gjennomføre da jeg tok det opp [&o]

Var det ped leder som sa dette til deg?? Alle barn har rett på tilrettelagt dag!! Hvis din sønn trenger noe annet for å komme inn i en god søvnrytme så er de pliktig å hjelpe til. Selvfølgelig ser det ut som om han trenger den søvnen i bhg, men det er jo fordi han våkner 0530 om morgenen!!  Og det blir jo aldri bedre hvis ikke man tar tak i det, noen litt hardere dager for de voksne i bhg, men det må de tåle for at mini skal komme inn i bedre rytme! Det er DERE som bestemmer!

Mini her sovner 19-1930 og er oppe igjen 0600... men det er nettopp kommet slik. Før det våknet han fler gange for natten og ville gjerne opp 0500... tok noen hadre dager før han skjønte at natt er natt!![:)]

Så snakk med de du.

Lykke til!

Sitte alene?? Hva er det for noe å si?? Kan han ikke leke med evt andre barn på en annen avdeling om barn ikke sover der. Uansett, så er de pliktig til å legge opp dagen til barnet ditt i samarbeid med deg!!

Gutten vår legges 19:30
Våkner som regel mellom 7 og 8:30

Har ikke sovet på dagen siden han var 2 år...

Tror dere bare må bestemme dere for å ta kampen.
Når han har fått sove på dagen såpass lenge, så er det jo en godt innnarbeida rutine, og det er nok ikke gjort på bare et par dager å klare å gjøre om på rutinene.
Jeg hadde nok satt av et par uker.
Ha klar masse aktiviteter til å gjøre på kvelden.

Og gi bhg beskjed om å aktivisere ham den timen på dagen.
De kan jo ikke legge ham, bare fordi de selv skal ha pause?!?!

Back
Topp