Dere med 2 barn

Mammaen til Helen

Glad i forumet
Jeg har ei jente på 2.5 år nå, og det jeg egentlig lurer på er om at hvis jeg hadde blitt gravid nå og fått en ny baby, tror dere den jenta jeg har hadde blitt veldig sjalu på den nye babyen og all den oppmerksomheten den krever? For jenta mi er jo hjemme med meg hver dag, hu går ikke i noe barnehage, og hu krever jo sitt hu oxo, og da lurer jeg så fælt på hvordan hu kommer til å ta det hvis vi eventuelt jeg får en til...

Ble litt kronglete skrevet dette, men håper dere fårstår det og kunne delt noen erfaringer med meg...

Takk

Nå har jeg ikke to enda da.....[:D] men jeg tenker at det er umulig å si.....alle barn er forskjellige, noen blir fryktelig sjalu, noen ikke i det hele og de fleste litt innimellom men ikke så ille. Uansett alder egentlig.... Uansett vil sjalusien ikke vare evig (eller jo kanskje, men er ikke så ille når de er voksne[:D][;)]) Så om du skal ha flere nå bør du egentlig basere på om du og pappan er klare for det og har lyst å ha de med den aldersforskjellen eller ikke. For storesøs' reaksjon må du nok bare ta som den kommer....

Tror ikke det er noe fasit svar på akkurat det. Alle barn er forskjellige, og alle barn reagerer forskjellig! Man får alltid til tenknikker sånn at ting fungrer godt for begge barna, og seg selv. Snuppa her ble storesøster når hun var 12 mnd, så jeg tror ikke at hun hukser noe fra før hun fikk lillebror. Så det har aldri vært noe problem med sjalusi her .. Hun var for liten til å forstå så veldig mye av hva som skjedde.

Jeg tror nok de som velger å få mer enn 1 barn må forberede seg på sjalu-perioder hele oppveksten til barna jeg[:D] Jeg har 2 barn, og det var ikke starten som var værst her i huset... Nå er eldstemann 2,5 og yngste 1 år - og storebror synes det kan være ganske kjipt innimellom å ta hensyn til minstemann... I begynnelsen brydde han seg ikke om det engang...

Men de har mye glede av hverandre, og leker fint sammen også... Så jeg tror de opplever det mer positivt enn negativt å ha et søsken[;)]

Mine er 16 månder mellom. Hadde desverre ikke barnehageplass for storesøster da minsten kom. Kjedelig for henne være hjemme med vi gikk i åpen barnehage fra minsten var 2 uker.
Personlig syntes jeg når jenta er blitt så gammel att de har meget godt av komme i barnehage uansett søsken eller ei. Ser hvordan tulla blomstret opp da hun begynte der.

takk for svar alle sammen, det er nok sant som dere sier at det ikke er noe fasit svar på dette....

tror det blir verre med sjalusien jo lengre man venter jeg. ikke noe særlig sjalusi her, og det er 22mnd i mellom. verre var det at trassalderen kom mens han var baby, og jeg vet det var det for nå har han fått det selv likdan!

Jeg tror det kommer ann på hva du gjør...(men klart barn er forskjellig...)
William var 3 når jeg ble gravid, 4 når lillebror kom... jeg tok han med på UL til legen og til JM, jeg var opptatt av at han skulle få ta like mye del i dette som jeg gjorde (asså han var ikke med når jegskulle til gynogelog da.[&:][:D])
Hun er jo 2,5 så hun skjønner kanskje ikke alt som foregår, men hun vil hvertfall føle at hu er med på noe viktig og spennende[:D]
Jeg nevnte også at når di skulle ha med gave til den nyfødte, så kjøp med en liten ting til william også, kunnee være en liten sjokolade eller kinderegg, han ble fornøyd med det, tingen var bare at alt skulle ikke BARE dreie seg om babyn... Og heldigvis, har alle mine venner og famile forståelse for det og hadde oppmerksomhet på han som på babyn i huset....

og jeg syns det har funket, jeg kan ikke huske det har vært noe skikkelig sjalusi her i huset.. jeg er flink til og dele meg mellom de to, like mye kjærlighet har jeg til de begge[:D][:D][:D][:D] bare vanlig søskenkrangling[:-]

oi, blei llitt langt meen håper du skjønte meg[;)]

Jenta mi var 20 mnd da hun ble storesøster og det var ikke enkelt..Hun krevde oppmerksomhet hver gang lillebror skulle ammes el lig. Fikk aldri roen til å kose meg så jeg skulle gitt høyrearmen min for barnehagenplass i den tiden. Men så hadde jeg en veldig traumatisk fødsel med katastofesnitt så var nok veldig sliten og

Sander var 3 år og 3 mnd da vesla kom å han har vært en kjempefin storebror og "medhjelper" fra dag 1...
Han var med å stelle og bade å fikk hjelpe med grøt når den tid kom osv...
Hente også han fikk være "barnevakt" mens jeg løp ut i søpla eller i postkassa å sånne ting levde han lenge på....

Det har vært minimalt sjalusi fra hans side gikk hjemme med meg og vesla fra april til august deretter barnehage...
Eneste er at vesla har vist litt sjalusi over at storebror sitter på fanget mitt å koser å sånne ting men det er helt borte nå...
Nå er det min mamma og din mamma... hehe....

Go for it ikke noe er som å ha 2 barn i den aldersgruppa... hvertfall min oppfattelse av ting...[:D]

Back
Topp