Dere med 2.5 åringer

jeani

Elsker forumet
Sover de om dagen? Isåfall hvor lenge? Og når legger de seg om kvelden?

Har en gutt som blir 3 år i juli, han sover en time til dagen. Jeg ser nå at han bruker lengre og lengre tid på å sovne om kvelden. Vi legger han 19.00-19.30, og han ligger iallefall en halvtime før han sovner noen ganger en hel time.

Kuttet dere søvnen tvert på dagen, eller trappet dere ned til en halvtime en periode?

Jeg tenker nesten at det er bedre å ikke sove i det hele tatt, enn at han sover kun en halvtime. Da må vi jo vekke han når han sover på sitt beste.

Sover ikke på dagen, sover fra cirka 18.30-08.00 :)

Reduserte til en time, så tvert, da hun lå våken til 20-21 på kveldene. Var bittelitt sutring de første kveldene, så kom hun inn i vanen og alt gikk fint. Sluttet helt for 3 uker siden.

Nei hun sover ikke om dagen :) Sluttet med det når hun var 2 år og 5 mnd..

Mini er 2år og 4måneder og hun sover 1-3timer på dagen. Det er ikke så lenge siden det gikk fra to til en lurer om dagen.

Har kuttet sovingen nå nettopp, av samme grunn som du nevner. I jula sov hun ikke på dagen, men begynte igjen når hun begynte i bhg etter ferien. Hun sov max 1 time, men det fungerte dårlig. Så prøvde vi å kutte til 30 min, men da brukte hun 30 min på å våkne og vi var like langt.

Nå skal hun ikke sove i bhg, men har vogna der så de kan legge hu hvis det er helt krise. Hun blir veldig trøtt midt på dagen, men hun sover faktisk midre i døgnet totalt sett når hun sover på dagen fordi hun sovner senere og våkner tidligere. Regner med det bare er noen uker nå som hun er trøtt og så går det seg vel til :)

Vi har hatt mye styr med leggingen altså (noen ganger har hun ikke lagt seg før halv ti på kvelden....) Dette har nå gått seg til og hun legger seg mellom 18.30 og 19.30.

Sover max en time på dagen, noen ganger litt lengre i helgene hvis hun har hatt en slitsom uke. Og da må jeg vekke henne mellom 07.00 og 07.30 når vi skal i bhg.
Ellers sover hun til et sted mellom 08.00 og 09.00 (noen ganger lengre) i helgene.

Her orker hun ikke å holde seg våken hele dagen uten å sove - da sovner hun i 16 - 17-tiden og da er det i alle fall kjørt.....

ASG skrev:
Har kuttet sovingen nå nettopp, av samme grunn som du nevner. I jula sov hun ikke på dagen, men begynte igjen når hun begynte i bhg etter ferien. Hun sov max 1 time, men det fungerte dårlig. Så prøvde vi å kutte til 30 min, men da brukte hun 30 min på å våkne og vi var like langt.

Nå skal hun ikke sove i bhg, men har vogna der så de kan legge hu hvis det er helt krise. Hun blir veldig trøtt midt på dagen, men hun sover faktisk midre i døgnet totalt sett når hun sover på dagen fordi hun sovner senere og våkner tidligere. Regner med det bare er noen uker nå som hun er trøtt og så går det seg vel til :)

Akkurat der er vi også nå. Det blir nok kutting av søvn tvert her også. I skrivende stund ligger han lys våken i senga og synger ;)

Har en som blir 3 år i august, og han sover på dagen enda. Ca 1.5 time. Spesielt i barnehagen. Legger seg mellom 19 og 20, og sover til mellom 7 og 8 på morningen. :) 

Hvis han klinker til og sover til 8-9 så sover han ikke på dagen nei, vi ser det litt an egentlig. :)

Frøkna her blir 2 i sommer, og hu slutta å sove på dagen i jula. Litt sutrete de første dagene, men det gikk fort over, og nå sover hun lenger om natta:)

Gutten vår fyller 3 i slutten av mai.
Han driver og kutter dagsoving nå, sover et par dager i uka på bhg men ikke i helgene.
Da sover han 45 min. Funker dårlig å la han kun få sove 30 min, blir fryktelig vanskelig å vekke, og urven etterpå...
Før vi begynte å kutte ned lå han våken opp til 1 time etter legging (19.00), nå sovner han mens vi synger nattasangen. (18.30-19.00)

Mi blir 3 i mai, men har ikke sovet på dagen siden i fjor sommer en gang. Kutta ned til en halvtime en liten stund, men det gjorde alt mye vanskeligere, så vi slutta med det ganske fort.
Hun sover mindt 12 timer hver natt, ofte 13 eller 14 timer.

Vår blir 3 år i slutten av april, og sover ikke på dagen til vanlig, men noen dager er han så trett etter barnehagen, at han sovner på gulvet. 

I dag sovnet han i bilen kl 16:30, og det har ikke vært mulig å vekke, så han sover enda. Rekner med at han sover til i morgen og er skikkelig uthvilt. 

Vi sluttet med hvil etter at gutten vår ble vanskelig å legge om kveldene. Mener det var i oktober, så han var 2 1/2 år. 

Mi slutta å sove når ho var 2 år og 2 måneder. Fikk bare sove 45 minutt likevel, ellers nekte ho sove om natten. Trappa ned fra 2,5 time til 45 minutt i en uke, før vi kutta helt. Ville uansett kutte helt før ho skulle i bhg 2 måneder etter.

Om natten sover ho fra halv åtte til halv åtte, på en god natt uten å våkne....

Tusen takk for svar jenter!
Jeg tenker som så at vi kutter dagsøvnen til helga. Så får vi prøvd oss litt hjemme først, før han kutter søvnen i b.hagen.

Har nok tviholdt litt for lenge på hvilen, men hovedtanken har alltid vært at jeg ønsket at han skulle få et avbrekk i en travel barnehagehverdag, og ikke fullt så lang dag.

Gutten min er ikke 2,5 år heeeelt enda , men han har slutta å sove på dagtid for noen mnd siden.
Han ble så vanskelig å legge på dagtid så da kutta jeg det bare ut istedet for å "krangle"..
Gikk helt fint... Han legger seg ca kl 19 om kvelden og sover til ca 07.30

vi kuttet ut dagduppen (på en time) når han var litt over 2,5 år. Første dagen gikk greit, andre dagen var han sliten, tredje dagen fikk han feber, sloknet og sov i 3-4 timer og feberen var borte når han våknet. så vi måtte innføre den igjen, men vekket han etter 30-40 minutter.

Da han var 3 hadde han sluttet, men var stuptrøtt i 4-5 tiden og hele ettermiddagen og kvelden var negativ. Fant ut at vi bare måtte la han sove en halvtime i 4tiden (var ikke trøtt nok til å sovne tidligere, så sovnet som regel i bilen på vei hjem fra bhg) og legge han en time senere (kl 20 istedenfor 19) fordi dagen ble for lang i strekk. Kunne jo ikke legge han kl 5 for natten liksom, da hadde han våknet kl 4 på morgenen.

Mi blir 2,5 om en uke, og hun kuttet ut duppen sin for en uke siden. :) Hun legger seg 19 og sover til ca 07. 

Da hun fortsatt sov dupp sov hun én time. Den siste måneden begynte hun å slite med å sovne på kvelden, lå og sang og sånn lenge. :p Vi forsøkte å trappe ned, men droppet bare duppen til slutt. Det er vel et par måneder siden hun sluttet å sove dupp i helgene.

Sofie sluttet å sove om dagen da hun var passert 2,5 år. 
Hun befant seg en stund i en irriterende mellomfase hvor hun trengte mer søvn, var sur og trett på ettermiddagene fordi hun ikke hadde sovet i barnehagen, men så klarte vi å regulere det til ved å legge henne enda tidligere på kvelden, så sov hun like lenge på morgenen. 
Logisk kanskje, men det tok litt tid før vi skjønte det. :p

Back
Topp