dere med ørebarn.... oppdatert

Dollface

Forumet er livet
VIP
Hvordan har dere gått fram for å bli kvitt ørebetennelsen?  Tobias er på sin andre penicillinkur på 14 dager, og legen på legevakta sa i natt at han var et "ørebarn".. Skal ringe fastlegen i morra og få time og sånn, men greit å vite om det er noe annen utredning/annen behandling enn penicillionen man kan gi.. liker ikke tanken på å gi han all den medisinen igrunn hvis det finnes andre ting å gjøre..
[hr]Vel, da var vi hos fastlegen.. målte crp - noe de IKKE gjorde på legevakta på lørdag [8|] Den var på 17, så det var jo ikke stort.. han beordret oss til å slutte på penicillinkuren han fikk lørdag, og det var jeg igrunn enig i..  Den hjalp ikke i fjor vinter, og den hjalp ikke for 2 uker siden heller..  Han hadde feber i dag, så han er hjemme fra barnehagen, men vi skulle bare ta kontakt om det ble værre igjen..

Ang hørselen hans så har den blitt testet hver gang vi har vært på kontroll på HS og hos lege, og jeg merker heller ikke noe til at den evt er dårlig (med mindre han bare bestemmer seg for ikke å høre...), så jeg tror ikke det har gitt skader iallefall at han går med betennelsen så lenge..

får høre med legen i morgen da hvilke alternativer som finnes.. syns 2 kurer på 14 dager er hakket drøyt.. og vi er bare i oktober liksom [:-]

Eldstesnuppa mi var mye plaget med øreverk når hun var lita men etter at vi begynte med naturmedisiner så ble det helt borte.
De to andre jentene mine har hatt øreverk en gang og da begynte vi med både akutt og forebyggende homeopatmedisiner og siden har de ikke hatt noen problemer med ørene.

Lillemora mi er ørebarn. Utallige ørebetennelser. Vi ble henvist til ØNH spesialist da hun var bare noen mnd. gammel. Det er viktig å finne årsaken til ørebetennelsene. De kommer jo ikke av seg selv sånn uten videre. Hos henne var det den trompeten som går mellom øret og halsen som var tett/ grodd sammen nederst, pluss at mandlene var kjempestore og pressa på denne trompeten. Dette gjorde at vannet samla seg inne i øret fordi "dreneringen" ikke fungerte og dette igjen førte til ørebetennelser. Hun tok først polypper oppe i bihulene for å få bedre pust. Da var hun ett år. Tok mandlene og skrapa litt nederst i øretrompeten når hun var to og har lagt inn dren flere ganger etter dette fordi trompeten fortsatt er like tett så dreneringen av vannet må skje gjennom tromhinna. Hun hadde 20% hørsel fram til hun var to år, og har i perioder, helst om vinteren- kjempedårlig hørsel fordi drena detter ut og legen skal se ann, det er venteliste og blablabla...helt pyton!

Ikke godta at han ikke blir utredet hvis han er hyppig plaget! Det er som regel en årsak til tilbakevendende ørebetennelser. Som oftest den nevnt ovenfor. Store mandler som presser på trompeten el. Kanskje det er nok at han får tatt mandler så blir han helt fri dette. Nedsatt hørsel når de er fra to år og oppover er ikke gøy. Har hatt perioder på flere mnd. vi har måtte ropt til jenta vår selv om vi har sittet ved samme bord.

eldstegutt er "ørebarn". han hadde trange øreganger ,å vi visste han ville få mye bettendelse fra han var liten av....
han har operert inn dren og fjernet polyppen.

for et par dager siden datt det ene drenet ut ,altfor tidlig ,så nå må han kanskje operere på nytt[&o]

[:)]Eldstemann var ørebarn - tok mandlene da han var 5,5 år - og POFF -ikke EN ørebetennelse etterpå!!!!
Som "bivirkning" sluttet han å snorke ,sluttet å våkne på natta - og selvfølgelig forsvant de evige halsbetennelsene...[;)]

Jeg har ikke ørebarn, men jeg har fått høre fra folk med ørebarn, at ørelysbehandliger skal hjelpe. Men om han har store polypper og/eller store mandler, så vet jeg ikke om ørebetennelsen vil komme tilbake selv om ørelysbehandligen fungerer.

Eldstemann hadde 25 penicillinkurar til han var 4 år pga øyrebetennelse. Etter han tok mandlar og polyppar vart det brått slutt på plagene.

du må få han til en øre, nese- hals spesialist. mange muligheter..kommer jo litt ann på hvor årsaken sitter[;)]operere inn dren kan være en mulighet- spes hvis han hører dårlig i tillegg, kan fort samle seg opp væske..

lykke til!![:)]

ORIGINAL: lilla gumman

Eldstesnuppa mi var mye plaget med øreverk når hun var lita men etter at vi begynte med naturmedisiner så ble det helt borte.
De to andre jentene mine har hatt øreverk en gang og da begynte vi med både akutt og forebyggende homeopatmedisiner og siden har de ikke hatt noen problemer med ørene.

sign denne, bare det gjaldt guttene mine[;)]

Her har jeg også ett ørebarn.

Har satt inn dren. Husk å bruke saltvann i nesen ved ørebetennelser. (og som forebyggende, særlig under forkjølelser)

Ikke godta penicillinkurer som går på hele kroppen ved ørebetennelse. De har dråper som hjelper som fy, penicillindråper som kun virker lokalt.

Her hopper vi glatt over fastleger og tar direkte kontakt med ØNH etter en mnd med 5 forskjellige antibiotikakurer, med påfølgende bivirkninger. Stakkars barn.

Utifra tråd-tittelen så tenkte jeg: jøss.. alle barn har vel ører...[8|][8D]

eldstemann her fikk dren i ett øre etter 18 ørebetenelser på 1 år.var fra han var 1 til han var 2 år.

Datteren min var et øre barn fra hun var 9 mnd til 2 år.Gikk på medisiner 1 gang i mnd omtrent....Da ble vi henvist til en øre/nese/hals spesialist,som fikk henne operert...
La inn dren,tok falsk mandel og polypper...etter det så har hun nesten ikke vært syk faktisk..
Så jobb hardt for å få til det,da kroppen har alt annet enn godt av all den medisinen..

Sara er hvist ørebarn hun og, hun har ørebetennelse på ørebetennelse hele året. og nå har hun hatt en slags betennelse i øret i flere mnd som ikke medisiner tar, så vi må vente nye 6 uker før legen kan vudere hva de skal gjøre.  Begynner å bli lei dette, går liksom aldri over[:'(]

Jeg var et ørebarn som liten, var syk helle tiden.. resulterte i nedsatt hørsel på venstre øre, og fekk innlagt dreen opp til FLERE ganger, forbanna dritt..
Men har ikke vært plaget siden da, men har ikke noe tipp topp hørsel, men det plager meg ikke for jeg er vant med det nå[:)]

Vetle hadde nå ørebetennelse der det gikk hull på trommehinna, i juni, juli og september. Først det ene så det andre. Da det på ny gikk hull i det ene nå i september, ventet jeg bare på at det skulle gå hull på det andre også. Hadde allerede bestilt legetime pga de tette betennelsene i sommer, så var litt flaks det, da. Han var litt rød i det andre øret, jeg fikk resept på penicillin, men behøvde IKKE å bruke den uten at det var helt, helt nødvendig, og at det var mye puss som kom ut. Liker ikke å gi penicillin jeg heller..... Men ikke noe skjedde, så resepten henger fortsatt på veggen.

Det skjer fort med Vetle, en urolig natt, så går det hull neste natt.. Ingen feber eller noe. Men nå skal han i hvert fall til spesialist slik at han får vurdere om det skal gjøres noe.

Har søkt litt på nettet, og ser at det er ganske vanlig med ørebetennelse.

ORIGINAL: Asil

Blir ikke kvitt den han fikk i vår en gang, så nå går vi til ø/n/h-spesialist til utredning for evt innsetting av dren. Er nå ørekatarr på begge sider med vann i mellomøret og tydelig nedsatt hørsel. Skal til ny kontroll om 5 uker, er det ikke bedre da blir det dren.

Vil anbefale deg å få henvisning til spesialist. Legen på 2årskontrollen som gjorde det for oss siden det var enkelte barn som hadde "anlegg for øretrøbbel".

Den nedsatte hørselen har ikke vi merka noe til, selektiv hørsel ligger jo til alderen, så jeg har ikke reagert. Uansett vil den bli bra igjen straks betennelse/katarr/vann er borte, sa spesialisten.

skal gi det to uker til, og sjekke på nytt da.. har det ikke gått over da så vil jeg ha en grundigere sjekk.. det er iallefall ikke noen vits å gi han mer penicillin, når det er så klart at det ikke fungerer..

ORIGINAL: Dollface™

Blir ikke kvitt den han fikk i vår en gang, så nå går vi til ø/n/h-spesialist til utredning for evt innsetting av dren. Er nå ørekatarr på begge sider med vann i mellomøret og tydelig nedsatt hørsel. Skal til ny kontroll om 5 uker, er det ikke bedre da blir det dren.

Vil anbefale deg å få henvisning til spesialist. Legen på 2årskontrollen som gjorde det for oss siden det var enkelte barn som hadde "anlegg for øretrøbbel".

Den nedsatte hørselen har ikke vi merka noe til, selektiv hørsel ligger jo til alderen, så jeg har ikke reagert. Uansett vil den bli bra igjen straks betennelse/katarr/vann er borte, sa spesialisten.

skal gi det to uker til, og sjekke på nytt da.. har det ikke gått over da så vil jeg ha en grundigere sjekk.. det er iallefall ikke noen vits å gi han mer penicillin, når det er så klart at det ikke fungerer..

Har du fått ulike typer penicillin? Det fikk vi i mai da den første ikke hjalp. Så endte vi med allergisk reaksjon på kur nr to og fremdeles ørebetennelse, hehe. Men da fant vi i alle fall ut at han er allergisk også da. Aldri så galt at det ikke er godt for noe etc.

Fikk apocillin ifjor og nå sist, og p lørdag fikk han weifapinin? (orker ikke reise meg o lese på flaska..), men legen i dag sa iallefall at de var tilnærmet identiske..

Back
Topp