Dere lavkarbo damer:)

3nydeligegutter

Glad i forumet
Jeg har akkuratt begynt å legge om kostholdet mitt til lavkarbo. Jeg har en standarfrokost som jeg synes er veldig god, nemlig omelett med stekt lø, paprika og avokado.

Til lunch pleier jeg å lage meg en form for salat, gjerne med scampi og til middag blir det en del forskjellig. Men føler ikke jeg er flink til å komme på varierende lavkarbo middager. Lurer på om dere har noen middagsoppskrifter dele vil dele med meg?

Også lurer jeg på om frokosten ser bra ut, og om det er "greit" å spise scampi?

Ser også at det er noe som heter " nå e du i ketose" Hva er ketose for noe?

Håper noen har noen tips til meg da:)

Ketose er når man lever så lavbarbo at man endrer forbrenningen i kroppen.
Den brenner fett der den egentlig ville ha brent karbohydrater.
Denne dietten kalles ketolyse.
Da spiser man som regel 15-20 gram karber, noe tåler enda mer.
Man sjekker at man er i ketose ved å tisse på ketostix for å se etter utslag.

Jeg syns maten din ser ganske bra ut, men jeg lurer bare på, er du på lavkarbo eller ketolyse? Hvor mange gram karber eter du på en dag? Dette ser jo ut som ketolsemat. [:)]

Til middag blir det ofte til at jeg også spiser det samme ofte, men jeg kan jo dele litt det jeg pleier å spise. [:)]

Jeg har en variant av kylling jeg pleier å lage. Tar kyllingfileter (kalkunfilet funker også!), og deler i terninger, som jeg steker på panna. Har på krydder, jeg elsker det som heter Kyllingkrydder (ikke tandori). Når det er ferdig stekt slenger jeg en boks seterrømme på panna (eller evt mindre om jeg ikke lager så mye mat), enten over kyllingen eller alene på pannen om jeg skal lage mye. Jeg rører i dette og lar det stå til den skiller seg, har gjerne ekstra krydder i.
Om man syns det er ekkelt at den skiller seg kan man bruke creme fraiche istedet, jeg har ikke prøvd, syns det funker utrolig godt med rømme. [:D] Den ser rar ut, men blir deeeilig saus, sambo elsker den også. [:)]
Dette passer veldig godt til salat, eller dampede grønnsaker.

En annen kyllingvariant er å steke kyllingene i ovnen, 240 grader i 30 min ca (uten varmluft, vi har ikke det).
Jeg deler kyllingene litt og smører krydderost i, og ruller bacon rundt.
Dette pleier jeg å ha saus til, jeg bruker enten den kyllingsausen, er det bretagne den heter? Eller så bruker jeg bearnaise.
Passer også til både salat eller dampedekokte/stekte grønnsaker.

En veldig lettvint laksemiddag jeg pleier å lage er at jeg bruker de laksefiletene som er ferdig marinerte (hvitløk, mmm),
og steker i ovnen, og så steker jeg også grateng av brokkoli og blomkål i ovnen.
Man kan så klart lage gratengen selv, sparer sikkert litt karber på det, men jeg bruker den frosne fra landlord.
Man kan så klart også bruke vanlig laks, og f.eks ha saus til (hollandaise er godt).

Ellers bruker jeg gjerne stekt eller kokt sei/torsk, har kanskje eggesmør til, og grønnsaker så klart.

Svinebiff eller vanlig biff, eller koteletter osv, spiser jeg også av og til.
Da lager jeg gjerne soppstuing til. Bruker bare sjampinjong, fra boks funker også.
Deler det opp og koker i fløte, til den er passe tykk. Da trenger man ikke saus.
Hvis jeg ikke har soppstuing bruker jeg fløtesaus eller bearnaise.

Iblandt lager jeg lavkarbovafler.
Tar 4 egg, 1 dl rømme, 0,5-1 dl fløte, 1 spiseskje fiberhusk og en spiseskje johanneskjernemel, rører og lar det stå litt.
Steker i vaffelhjern, og serverer med bringebær (vanlige frosne bær som jeg har tint og rørt sammen).

Jeg trodde det var lavkarbo, men nå er jeg usikker. Trodde de 2 tingene var det samme, bare at ketolyse gikk inn under lavkarbo...... Nei det vet jeg ikke. Har ikke noe kontroll på det. Burde jeg det?

Her var det mange gode oppskrifter[:)] Takk takk[:D]

du burde ta deg en tur på lavkarbo.no og lese om lavkarbo genrelt og ketolyse[:)]
ketolyse er en form for lavkarbo, men en av de som er strengest på kbh[;)]

Kan heller ikke hjelpe deg noe særlig da jeg nettopp har begynt å tenke i disse baner selv...

Kan man ikke havne i ketose uansett diett? altså, tenker da i forhold til at man endrer forbrenningen og at kroppen forbrenner fettet i kroppen istedenfor karbohydratene an fører i seg? [8|]

Hvor går grensen for lavkarbo?

ORIGINAL: Jeanies lille verden

Kan heller ikke hjelpe deg noe særlig da jeg nettopp har begynt å tenke i disse baner selv...

Kan man ikke havne i ketose uansett diett? altså, tenker da i forhold til at man endrer forbrenningen og at kroppen forbrenner fettet i kroppen istedenfor karbohydratene an fører i seg? [8|]

Hvor går grensen for lavkarbo?

Man kan sikkert havne i ketose uten at man mener det, men man MÅ nødvendigvis spise lite karbohydrater for å komme i ketose.

Hvor grensen går er jo alt etter hvilken diett man følger.
Jeg tror vi ble enige om at dersom man spiser 150-100 gram karber om dagen har man et greit lavkarbo kosthold, om man skal slanke seg med lavkarbo er det vanlig å ligge på 60 og litt over det, og når man følger ketolysedietten er det ca 15-20 gram om dagen.

ORIGINAL: MammaDiana

Jeg trodde det var lavkarbo, men nå er jeg usikker. Trodde de 2 tingene var det samme, bare at ketolyse gikk inn under lavkarbo...... Nei det vet jeg ikke. Har ikke noe kontroll på det. Burde jeg det?

Her var det mange gode oppskrifter[:)] Takk takk[:D]

Ketolyse går under lavkarbo ja, men det er en egen diett. [:)]
Du burde nok velge hvor du vil ligge, dersom du fokuserer på å spise lavkarbo.
Det er ikke bra å spise mindre enn 60 gram karber dersom man ikke satser på ketose, delvis fordi man da trenger kosttilskudd, mer fett osv. [:)]

Karber? hvordan måler ban dette da?

Jeg shaker og får i meg 217kalorier pr måltid (+ kaloriene som er i x-tra lettmelka 2,5dl)
3 ganger i døgnet + middag... evt et eple eller to...

Hvordan vet jeg hvor mye kabs (karbohydrater) jeg får i meg da? [8|]

Jeg shaker og får i meg 217kalorier pr måltid (+ kaloriene som er i x-tra lettmelka 2,5dl)

Det funker jo akkurat likt som når man teller kalorier. [:)]
Man veier maten, leser på innholdsfortegnelsen eller søker opp på nettet (næringsinnhold.no eller matvareguiden.no), og regner ut innhold i hver vare.

Det står vel på shake-pakkene hvor mange karber som er i et  måltid shake, og det andre må du bare regne ut. [:)]

ORIGINAL: toneany

Man veier maten, leser på innholdsfortegnelsen eller søker opp på nettet (næringsinnhold.no eller matvareguiden.no), og regner ut innhold i hver vare.

Det står vel på shake-pakkene hvor mange karber som er i et  måltid shake, og det andre må du bare regne ut. [:)]

Så kjedelig, jeg SUCKS i matte [8D]

ORIGINAL: toneany

Så kjedelig, jeg SUCKS i matte [8D]

Trenger ikke være mattegeni til å regne det da[8D]

1 glass med 2 dl melk er vel rundt 9.4 gr karbohydrater.
Og bak på boksen står det jo hvor mye karber det er i 100 gr med pulver._ Da må du bare regne deg frem.
La oss si du bruker 10 gr med pulver så er det 1 gr karbohydrat + da melka som er 4.2 pr dl. Pr måltid da er det 5,2 om du bare bruker 1 dl med melk. 9,4 om du bruker 2 dl med melk.
Da er det jo bedre og blande shaken med vann som er 0 karbohydrater.

Tok du denne??[:)]

Back
Topp