Dere lærere

Agrestic1

Elsker forumet
Står det fortsatt i lærerplanen at hver enkelt elev har rett på individuell opplæring?

Må dere fortsatt skrive ukeplaner, slik at hver dag er planlagt?

Hvordan forholder dere dere til elever med ulike behov, som f.ex: forutsigbarhet er en nødvendighet, matallergi o.l.?

Jeg blir så opprørt over enkelte ting jeg hører rundt omkring at jeg blir seriøst bekymra for hvordan enkelte elever skl klare seg på skolen når lærerne ikke klarer å ta hensyn. Et eksempel er lærere ved 1 skole som sier den ene dagen at imorra skl vi på tur, og når elevene kommer på skolen så blei det vanlig skole istedet. Så plutselig skl de bake, når en forelder har gitt beskjed om at hun ønsker å få vite om slikt på forhånd slik at ungen hennes kan få med seg det som skl bakes pga allergi, men har ikke hørt noe før de står der på skolen. Dette er bare noen få eksempler ut av mange. Jeg gikk selv på lærerskolen og lærte da at elever som trenger individuell opplæring skl få det, ukeplaner ble skrivd og sendt med barna hjem. Hadde jeg vært kontaktlærer i en klasse der jeg visste at det var barn med allergi hadde jeg forberedt meg såpass at den dagen det skulle bakes så hadde vi bakt noe alle kunne ha spist. Syns det er så mye rart rundt i skolene for tida, i 2009 burde det ikke være fremmed med matallergi, autisme og syndromer av ulike slag. På tide å våkne[:@] Og de av dere som har tatt dette innover dere og gjør en innsats for barn, uansett behov: HURRA, vi trenger flere som dere [:)]

Alle barn har krav på tilrettelagt opplæring! Det gjelde om du har et syndrom, om du er "helt normal" eller om du er det smarteste geniet. Barn som har ulike diagnoser, har i tillegg rett på spesialundervisning. Dette står i de aller første paragrafene i opplæringsloven.

Vi er ikke pålagt å skrive ukeplaner. Jeg sender hjem ukeplan med piktogrammer til alle elevene mine. det er ikke bare barn med spesielle behov som trenger å få visualisert lærestoffet. Dermed vet elevene mine hva de skal ha i hver time hele uken. Til de som har spesielle behov, passer jeg på å gi beskjed om det er store endringer i planene. Dette kan glippe, da det er ufattelig mye man skal huske og ta hensyn til i en travel hverdag. Men, tror ikke jeg har glipept mer enn to-tre ganger på tre år. Såpass tabbekvote må jeg ha[;)]

At man baker noe som alle tåler er en selvfølge! Nå er det av og til foreldre leverer inn papirer på helsestasjon eller skolens kontor og tror at lærerne automatisk får vite om informasjonen. Sånn fungerer det ikke alltid. Så, det kan hende læreren ikke har visst om det. Hvis læreren har blitt informert, synes jeg det er dårlig å ikke tenke på barnet med allergi!

Snuppas forrige skole var et kaos uten like. De hadde ikke fast timeplan, eller fast ukeplan. Turer kunne skje på en dags varsel, klær forsvant HELE tiden. Vi ble oppringt og fikk meldinger om at jenta hverken hadde matboks eller nok klær, når tilfellet var at de ikke gidda å lete.. En gang hadde jeg glemt å ta ut matboksen fra dagen før og ble da oppringt om at hun bare hadde gammel mat når jeg visste at jeg selv hadde lagt den nye boksen i sekken. Kjørte opp til skolen og joda, nederst i sekken lå den ferske matboksen, ja. [:@] På toppen av det hele, mente de at jenta hadde alvorlige konsentrasjonsproblemer, muligens ADHD. De sendte bekymringsmelding til barnevernet. Nå har vi flyttet, saken er henlagt for lenge siden, Snuppa har ny skole, har enorm faglig fremgang og er innenfor normalen på alle måter iflg sine nye lærere. [:)] Er jo ikke rart unger kan gå helt av skaftet med null faste rammer, ingen systemer og 29 (!) 6-åringer i samme klasserom..

Fikk vite av ei i FAU på den skolen at Snuppas lærer hadde brutt taushetsplikten på det groveste om oss, og at hun hadde et nytt offer hvert år. Hun hadde sannsynligvis valgt oss ut fordi vi stilte spørsmål ved hvordan ting ble gjort og var innflyttere. Hun er ofte i konflikt med foreldre, det vet jeg.

ORIGINAL: Sicily

Snuppas forrige skole var et kaos uten like. De hadde ikke fast timeplan, eller fast ukeplan. Turer kunne skje på en dags varsel, klær forsvant HELE tiden. Vi ble oppringt og fikk meldinger om at jenta hverken hadde matboks eller nok klær, når tilfellet var at de ikke gidda å lete.. En gang hadde jeg glemt å ta ut matboksen fra dagen før og ble da oppringt om at hun bare hadde gammel mat når jeg visste at jeg selv hadde lagt den nye boksen i sekken. Kjørte opp til skolen og joda, nederst i sekken lå den ferske matboksen, ja. [:@] På toppen av det hele, mente de at jenta hadde alvorlige konsentrasjonsproblemer, muligens ADHD. De sendte bekymringsmelding til barnevernet. Nå har vi flyttet, saken er henlagt for lenge siden, Snuppa har ny skole, har enorm faglig fremgang og er innenfor normalen på alle måter iflg sine nye lærere. [:)] Er jo ikke rart unger kan gå helt av skaftet med null faste rammer, ingen systemer og 29 (!) 6-åringer i samme klasserom.. 

Jeg har hatt 37, men jeg har megastruktur og tøft regime[;)]

ORIGINAL: Fru Riskorn

Har lagt til litt bakgrunnsinfo.. [;)]

ORIGINAL: Ephexita

Ser mange flinke lærere som gjør det de kan for å utfylle krav og stå på for ungenes rettigheter.
Problemet som jeg ser det er at politikerne ikke klarer å gi nok penger til å utvide skolene, slik at klassene kan forminskes i stedet for å bare bli større.
Har snakket med mange lærere som har tårer i øynene og er så utrolig oppgitte fordi de alene skal ha ansvar for opptil 30 unger i et lite klasserom.

De har ikke muligheten til å rekke rundt og søtte som de skal.
Dagene er mye preget av kaos og bråk pga for mange elever på liten plass. Energien brukes mye til å forsøke å opprettholde ro og orden.
Skolene har ikke råden de burde ha til nok assistenter til barn som trenger det, og det er vanskelig og finne kvalifiserte personer til å hjelpe lærerne med jobben deres (mye pga veldig dårlig lønn osv)
Staten krever og setter standard, men gjør det desverre umulig for lærerne å gjøre jobben sin.
Det er utrolig trist å se hvor mange barn som havner utenfor og sliter med å holde tempoet allerede i grunnskolen.
Jeg er selv kjempebekymret og følger spent med på utviklingen soms kjer i norske skoler.
Dette burde ikke være en problematikk når vi sitter med over 200.000 mrd på bok.

Jeg skulle også gjerne hørt hvordan lærere oppfatter dette.

Det er mange forskjellige oppfatninger og erfaringer, del gjerne ja :)

Selv skal jeg og sambo flytte ut av byen, for å få minsten inn på skole hvor det rett og slett er færre elever og større muligheter.

Jeg har aldri følt på at klassestørrelsen ville gjort så stor forskjell for meg. Tror mange lærere sliter mer med klasseledelse enn klassestørrelse... Generelt sliter jeg lite med rammefaktorene. Når det er sagt, så bor jeg i by, og jeg har alltid med meg flinke assistenter til dem som har rett på det. Kunne ikke klart meg uten dyktige medarbeidere[;)]

Jeg ser at det er overlevert en utredning til Kristin Halvorsen nå ang hva lærerne bruker tiden sin på. Jeg opplever det som en vesentlig større frustrasjon enn klassestørrelsen! Jeg har aldri slitt med uro i klassene mine, og jeg har hatt klasser oppi 40 elever. Så lenge man er en tydelig voksen med gode strukturer og klar ledelse av klassen, så er ikke bråk og manglende konsentrasjon et problem, etter min erfaring. Det er en mye større frustrasjon at under 50% av jobben min er undervisning i en 100% stilling. Og det aller tøffeste synes jeg er arbeidspresset! Det er enormt mye usynlig arbeid, veldig hardt press både fra skoleeier, skoleledere og foreldre. Svært ofte møtes man med hånlatter når man er lærer og andre mennesker viser lite respekt for den jobben vi faktisk står i. Hvor mange ganger jeg har hørt at jobben min "kun er ferie og friminutt" det vet jeg ikke. Sannheten er at jeg har mindre fleksibelt arbeidsår enn de fleste jeg kjenner, færre pauser og i alle fall ikke mer reell ferie.

Derfor synes jeg også innlegget ditt er hyggelig og sympatisk[:)] Jeg er veldig glad når folk prøver å sette seg inn i hva hverdagen vår faktisk består i, i stedet for å rakke ned på en hel yrkesgruppe fordi de selv har hatt en dårlig lærer en gang.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Har lagt til litt bakgrunnsinfo.. [;)]

Så at du hadde vært heldig med læreren[;)]

Back
Topp