Dere hjemmeverende

Jente mamma

Forelsket i forumet
Dere som er hjemme med barna etter permisjonen er over...da har dere vell rett på kontantstøtte og arbeidsledighets trygd om dere ikke har permisjon uten lønn da...er det noe mer en kan ha rett på da?
og en får vell arb. ledig. trygd selv om en motar kontantstøtte?

ORIGINAL: *Sommerbabyer*

Her får vi kontantstøtten & barntrygd pr mnd
Arbeidsledighetstrygd er jo for de som ønsker å komme tilbake i arbeidslivet,så får du det så må du belage deg på å komme ut i jobb når som helst.

sign

en har ikke rett på arb.ledig.trygt nei.. et er for de som aktiv er på jakt etter jobb... for å kunne motta dagpenger, som det heter, så må man kunne ta en hvilken som helst jobb(viss jeg har forstått riktig???) og en må ha barnepass.. så viss du vil være hjemme med barn etter permisjon har du ik rett på det.. Men vet om en som søkte etter dagpenger etter permisjonen.. men hun fikk ikke noe jobb gjennom nav, så hun var hjemme lenge med barn plutt mottok støtte.. men tror ik det er lov.. rett meg viss noe er feil[:)]

ORIGINAL: Ljiljana

en har ikke rett på arb.ledig.trygt nei.. et er for de som aktiv er på jakt etter jobb... for å kunne motta dagpenger, som det heter, så må man kunne ta en hvilken som helst jobb(viss jeg har forstått riktig???) og en må ha barnepass.. så viss du vil være hjemme med barn etter permisjon har du ik rett på det.. Men vet om en som søkte etter dagpenger etter permisjonen.. men hun fikk ikke noe jobb gjennom nav, så hun var hjemme lenge med barn plutt mottok støtte.. men tror ik det er lov.. rett meg viss noe er feil[:)]

det som er er at jeg har ingen jobb å gå tilbake til etter permisjonen og har planer om å søke på jobber, men tviler på at jeg får noe her i området nå i desse tider, så jeg har ikke råd til å betale ca. 5000 i bhg viss jeg går arbeidsledig.
Så da kan jeg vell ha ungene hjemme og mota dagpenger og så da søke om barnehageplass når/viss jeg får jobb??

*dytt*

Jeg er hjemme med jenta mi, og er gravid på nytt. Jeg hadde ikke jobb å gå til når jeg var ferdig med permisjonen, og meldte meg da arbeidsledig og får dagpenger.
Man må nok kunne forsvare at man har noen til å se etter ungen hvis man MÅ i jobb, jeg har ei svigermor som kunne tatt henne. Men de har aldri spurt meg på NAV om jeg har barnevakt.
Så det er fullt mulig å være hjemmeværende og få dagpenger. NAV vet ikke om du har som intensjon å være hjemmeværende eller å komme ut i jobb. Kan hende du bare er hjemme med ungen fordi du ikke har jobb, mens du er arbeidssøker.

Jenta mi blir 3 år i juli å jeg har vært hjemme med henne hele tiden men jobbet i fjor 2-3 ettermiddager i uken, men måtte si opp jobben min i januar i fjor. Levde kun på kontantstøtta og barnetrygden helt til jeg søkte på a-trygd i oktober. Ingen regler sier at du må ha barnepass til ungen mens du er arbeidsøker, den dagen jeg får napp på en jobb så må jeg selfølgelig gjøre alt jeg kan får å få ordnet med barnepass. Fikk tlf fra nav i forrige uke om tilbud om en jobb, men jeg sa at jeg helst ikke ville søke på den på grunn av tidligere erfaringer fra den plassen. Forklarte at jeg ikke orket å gå rundt å grue meg til hver arbeidsdag igjen å at det var en av grunnene tl at jeg sa opp den forrige, å hun sa ingen ting på det. Så vist du har tjent nok til å få a-trygd å er ute etter jobb så er det bare å melde seg arbeidsledig. Lykke til[:)].

Må legge til at du selfølgelig har krav på kontantstøtte selv om du mottar a-trygd, men vist du får barnet i full tid i barnehage så mister du barnetrygden, men har du derimot en dagmamma eller en privat barnehage beholder du kontantstøtta.

ORIGINAL: Bdancer

jeg er alenemor så jeg får os. os blir jo da istedenfor bf sin lønn hvis vi hadde bodd sammen - da hadde vi bare hatt hans lønn og jeg hadde vært i ulønnet permisjon. man får ikke arbeidsledishetstrygd hvis man ikke er aktiv jobbsøker. Og som førskolelærer kan ikke jeg late som jeg ikke får meg jobb[8D]

Nei det blir vel litt værre når det er manko på den slags[:)].

Back
Topp