dere bipolare!!

solstråla

Gift med forumet
har fått diagnosen bipolar 2 i dag, og sitter med endel spørsmål i den sammenheng..

noen  som kunne tenke seg å svare litt??[:)]
her eller pm, deres valg...

Jeg har ikke det, men ei venninne! Så har lest litt om det!
Hva lurer du på da? :)

er det sånn at man blir flat følelsesmessig om man medisinerer dette?
og kan man bli så stabil at man kan komme seg ut i full jobb tro?
hehe...
lurer sikkert på mye annet også, men disse to som jeg kommer på akkuratt nå...

jeg har jo hatt dette i mange år, bare ikke visst om det, så har jo sånn sett ikke så mye å si for meg..
men er spent på hvordan omverdenen og feks nav tenker om dette...

pm sendt til deg[:)]

ORIGINAL: solstråla

hehe...

jeg har jo hatt dette i mange år, bare ikke visst om det, så har jo sånn sett ikke så mye å si for meg..

Her kan du lese masse om det; http://www.lommelegen.no/521528/bipolar-lidelse

ORIGINAL: MammaTilAndreas

greit å lese om det, men er ikke det samme som å leve med det[:)] mange som har forskellige reaksjoner og forskellige "grader"[:)]

ORIGINAL: Zera

greit å lese om det, men er ikke det samme som å leve med det[:)] mange som har forskellige reaksjoner og forskellige "grader"[:)]

Ja, sant så sant... :p

ORIGINAL: Zera

Ja, sant så sant... :p

[:)]

men takk for link![;)]

noen flere??[:)]

har fått diagnosen bipolar 2 i dag, og sitter med endel spørsmål i den sammenheng..

noen  som kunne tenke seg å svare litt??[:)]
her eller pm, deres valg...

hehe...

Jeg har det ikke selv, men har hatt det tett på (for å si det sånn)

Folk reagerer nok forskjellig på medisinene. De er ment for å flate ut toppene og bunnene. Det kan for noen være vanskelig fordi en kan liksom bli lit "følelsesløs"... Men det kan jo også være bra å ikke svinge så masse. Dette kjenner du nok best på deg selv og de nærmeste rundt deg. Vil råde deg til å ha en åpen og ærlig dialog med dine nærmeste, og prøve å få en så ærlig tilbakemelding av dem som mulig. De kan være litt mer objektive, og ser og preges mer enn man har lett for å tro...

Slik jeg har forstått det, så er ikke dette i seg selv grunn nok til å ikke være i jobb. Det må sees i sammenheng med den enkelte. Noen er mer preget av det enn andre. Noen vil derfor fungrere greit i jobb, mens andre helt klart ikke gjør det. Det er nok legen og Nav som vurderer dette sammen med deg.

Når det er sagt, så vet jeg at barn av bipolar lidelse (tidligere kaldt manisk deprisive) har det bedre enn barn av depresive (altså der det ikke er svingninger). Dette er nettopp fordi det er lyspunkter i livet til en med bipolar lidelse. Med andre ord vil jeg anta at det er lettere for en med bipolar lidelse å jobbe. Men en må nok være klar over hvilke utfordringer en har, og være litt bevisst og jobbe med de ting som blir vanskeligere for en.

Har som sagt ikke dette selv, så hvordan det oppleves å ha det selv, det kan jeg ikke uttale meg om. Men dette er i vertfall de tanker jeg har gjort meg basert på en blanding av mitt yrke og det jeg selv har kjent på kroppen...

dytt![:)]

dytter en siste gang...

Det kommer nok kanskje litt ann på hvilken medisin du bruker..?
Selv bruker jeg Lamictal, å føler ikke selv at jeg er flat.
Oppturene og nedturene er der enda, bare myyye mildere[:)]
Viktig å fortelle folk rundt deg om dette, slik at du får hjelp, avlastning og forståelse..
Å ja - jeg tror du skal klare å komme deg ut i jobb! Begynn med en liten stilling og øk oppover.
Har du jobb nå? Sykmeldt?

jeg går på rehabiliteringspenger, så må søke meg ut i ny jobb når jeg kommer dit at jeg kan...

jeg går på rehabiliteringspenger, så må søke meg ut i ny jobb når jeg kommer dit at jeg kan...

Du kan jo kanskje prate med nav om sånn praksis? Altså at nav betaler en plass for å ha deg i jobb?

Back
Topp