Dere barnevernspedagoger..!

Frøkenfriken

Forelsket i forumet
Nok et studeispørsmål fra meg..
Jeg har vært veeldig usikker på om jeg skal velge å gå sykepleie eller bv.ped. Derfor tok jeg meg en samtale med studieveilederen her. Hun overbeviste meg om at det vil være best å gå sykepleie, fordi bv.ped er DÅRLIG betalt, i tillegg til at det er vanskelig å få jobb. Dette med å få jobb tenker jeg at ordner seg. Men tjener barnevernspedagoger virkerlig SÅ mye dårligere enn en sykepleier? :confused3 Skjønner at det avhenger av hvor man jobber, men likevel..

Og til slutt, var dere fornøyd med studiet? Og jobben i etterkant? :angel1

Sykepleier har vel turnus og kveldstillegg osv. Tror nok de tjener mer ja. Men andre arbeidstider da.

Som bv-ped kan du få deg jobb i bhg siden det er mangel på barnehagelære og man da kan godkjennes med 3årig annen pedagogutdannelse. Og i bhg er det alltid mangel på pedagoger...

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Sykepleier har vel turnus og kveldstillegg osv. Tror nok de tjener mer ja. Men andre arbeidstider da.

Som bv-ped kan du få deg jobb i bhg siden det er mangel på barnehagelære og man da kan godkjennes med 3årig annen pedagogutdannelse. Og i bhg er det alltid mangel på pedagoger...

Det er sant.. Men noen barnevernspedagoger jobber jo også turnus :think005
Er du bv.ped? Hva syns du om studiet? Hvor studerte du, og hvordan er dagene lagt opp? :)

Åh, hjertesukk herfra. Ikke ta utdanning som bvped og tenk at om du ikke får jobb andre steder kan du alltids jobbe i barnehage.. mange flotte bvpedagoger som gjør en fantastisk jobb i bhg, men om man planlegger å jobbe i bhg og skal ta en bachelorgrad kan man like gjerne ta bhglærer utdanning...

Åh, hjertesukk herfra. Ikke ta utdanning som bvped og tenk at om du ikke får jobb andre steder kan du alltids jobbe i barnehage.. mange flotte bvpedagoger som gjør en fantastisk jobb i bhg, men om man planlegger å jobbe i bhg og skal ta en bachelorgrad kan man like gjerne ta bhglærer utdanning...

Jeg har ingen planer om å jobbe i barnehage, da hadde jeg naturligvis gått førskolelærer eller noe slikt. Jeg kan tenke meg å jobbe innenfor barnevernet, mødrehjem, en institusjon av noe slag e.l. Derfor tenker jeg at bv.ped kan være veien å gå :smiley-angelic002

Bli vernepleier;) er nyutdannet og tjener 460 000 i året. Jobber på en bv institusjon. Jobber med mange bv pedagoger, men er større arbeidsmarked for vernepleiere. Kan jobbe i fengsel, barnevern, barnehage, med psykisk utviklingshemmede, med psykisksyke, massssse og velge mellom:)

Sykepleier vil jeg påstå er noe lettere og få godt betalt, og en noe bedre lønn. Sykepleier kan og lettere overføres til andre jobber, også jobber i utlandet. Sverige Danmark England osv osv

Men det som spiller noen rolle er hva du vil! om det er barnevernspedagog du vil bli, så burde du ikke gå sykepleier.
I tråden her virker det litt som om det er barnevernspedagog du har mest lyst til og bli?- hvis ikke ville du kanskje ikke laget en tråd?

Synes en del slike yrkes rådgivere studierådgivere er veldig elendige, da de har helt misforstått sin oppgave.

Det som spiller noen rolle er hva du vil bli!

Og var det kun lønn som var viktig burde du blitt noe innen økonomi, it, data eller noe slikt.

Vet om flere som har valgt feil pga råd fra rådgivere og yrkesrådgivere studieveiledere og egne foreldre, en er jo i en veldig sårbar når en ikke vet helt hva en vil selv. Blir en presset til og bli for eksempel yrke B det er fort gjort og tenke "jeg har jo litt lyst til yrke B også" "Jeg vil sikkert også trives i jobb som yrke B"
Mens det egentlig er yrke A en ønsket og gå. Og kanskje blir ikke yrke B noe godt valg selv om en forsøker og legge god viljen til. Har en først begynt et studium er det lett og tenke at en burde fullføre.

Det var bare ment som en sånn "siste utvei" istedenfor å gå arbeidsledig i påvente av jobb som barnevernpedaog. Jobber selv i bhg og vil heller ha en bvped enn ufaglært/barneogungdpmsaebeider på disp. Det optimale er selvfølgelig bhglærer! :)

Det er sant.. Men noen barnevernspedagoger jobber jo også turnus :think005
Er du bv.ped? Hva syns du om studiet? Hvor studerte du, og hvordan er dagene lagt opp? :)
Nei men samboeren min er det. Studerte på hio. 4 timers skoledager, resten selvstudium. Noe prosjektarbeid men ikke mye. Mye jus. Psykologi. Du kan jobbe med veldig mye fra baby til barn til ungdom, forebyggende eller gå inn i kriser, som saksbehandler, på mødrehjem, krisesenter, ungdomskontakt, konsulent som veileder i hjemmet, innen rus...

Hm..
Tjener ca 450 000 i året, jobber ikke turnus og er bv.ped.
Da jeg jobba turnus tjente jeg (før 10 års ans) det samme- så tror nok at dersom du jobber fast turnus, at du kan tjene ganske godt.
MEN nå tok ikke jeg utdannelsen med tanke på lønna- man blir ikke rik i disse "sosial-yrkene".
Man blir rik på opplevelser og føler at man bidrar til at noen kanskje kan få en litt bedre hverdag, utrolig utfordrende jobb (jobber i sos.tjenesten), flotte kollegaer og spennende brukere :)

Bv.ped, sosionom og vernepleiere har stortsett de samme vilkårene, kravene og mulighetene. Det er ingen som er utdannet sykepleier der jeg jobber.

Ifht studie så er det ganske lenge siden jeg gikk på skolen- men det var bra opplegg, en del praksis og oppgaver. Spennende fag (og seff noen kjedelige), bra forelesere og god oppfølging / rådgivning. Man må jo med tanke på at man skal kunne jobbe i barnevernet, virkelig ha gått rundene med seg selv ifht egne opplevelser og holdninger til erfaringer og generell livsførsel.

Følg magefølelsen og interessen når du skal velge, det er mitt råd :)

Det var bare ment som en sånn "siste utvei" istedenfor å gå arbeidsledig i påvente av jobb som barnevernpedaog. Jobber selv i bhg og vil heller ha en bvped enn ufaglært/barneogungdpmsaebeider på disp. Det optimale er selvfølgelig bhglærer! :)

Ja, regnet med det, men blir bare så oppgitt over enkelte mennesker. Senest en kollega av mannen her en dag som kom med ett sleivete uttrykk om at en bestemt person måtte da kunne gjøre NOE, kanskje barnehage hadde passet!
Nei, det er ikke alle som kan jobbe i barnehage.. har ungene mine i en og det er ikke greit for meg at alt slags rask dratt inn fra gaten får passe de!
Hm, det her ble jo heeelt utenfor hva det tråden handlet om, og ser at jeg kan virke en smule aggressiv, men er egentlig ikke det. Er bare opptatt av at barnehager skal bemannes med folk som er skikket og som virkelig har lyst å være der...

Ja, regnet med det, men blir bare så oppgitt over enkelte mennesker. Senest en kollega av mannen her en dag som kom med ett sleivete uttrykk om at en bestemt person måtte da kunne gjøre NOE, kanskje barnehage hadde passet!
Nei, det er ikke alle som kan jobbe i barnehage.. har ungene mine i en og det er ikke greit for meg at alt slags rask dratt inn fra gaten får passe de!
Hm, det her ble jo heeelt utenfor hva det tråden handlet om, og ser at jeg kan virke en smule aggressiv, men er egentlig ikke det. Er bare opptatt av at barnehager skal bemannes med folk som er skikket og som virkelig har lyst å være der...
Er helt enig;)

Jeg er barnevernspedagog og her er det nesten kul umulig å få jobb som det hvis en ikke har god erfaring innenfor det fra før og kjenner noen for å komme inn og få den erfaringa. Jeg har fått meg jobb på nav der jeg jobber sammen med sosionomer, sykepleiere osv. Med tanke på å få jobb, ville jeg heller valgt vernepleier, sosionom, sykepleier eller lignende. Men sånn ellers er jeg veldig fornøyd med utdannelsen min og føler at barnevernspedagogutdanninga ga meg mye som person. Men som sagt, jeg var ferdig utdannet i 2006 og fikk først jobb som var mer fast for et år siden. Før da jobbet jeg som vikar i barnehage og skole i tillegg til at jeg hadde to permisjoner imellom da. Men samtidig er det viktig å velge en utdannelse som du vil trives med å jobbe med. :)

Jeg er barnevernspedagog og her er det nesten kul umulig å få jobb som det hvis en ikke har god erfaring innenfor det fra før og kjenner noen for å komme inn og få den erfaringa. Jeg har fått meg jobb på nav der jeg jobber sammen med sosionomer, sykepleiere osv. Med tanke på å få jobb, ville jeg heller valgt vernepleier, sosionom, sykepleier eller lignende. Men sånn ellers er jeg veldig fornøyd med utdannelsen min og føler at barnevernspedagogutdanninga ga meg mye som person. Men som sagt, jeg var ferdig utdannet i 2006 og fikk først jobb som var mer fast for et år siden. Før da jobbet jeg som vikar i barnehage og skole i tillegg til at jeg hadde to permisjoner imellom da. Men samtidig er det viktig å velge en utdannelse som du vil trives med å jobbe med. :)
Signerer denne! Hadde jeg valgt på nytt ville jeg faktisk valgt vernepleier. Har arbeidet i rusomsorgen siden 2006 (Utdannet i 2005) blir bare mer og mer helsepersonell i sosialfagene. Da er det enkelt å møte krav om medisinutlevering. Elsket utdanningen min, men ser absolutt begrensningene nå. Bor forøvrig i en by med et vanskelig jobbmarked...

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Jeg er barnevernped og trives veldig godt med det :) jeg var ferdig utdannet samtidig som venninna mi ble sykepleier, og jeg har høyere startlønn enn henne (hun jobber på sykehus). Jeg jobber kommunalt, og man blir jo ikke rik akkurat, tjener i overkant av 360 000, uten ansinitet. På privat institusjon er det en del høyere lønn, men helt annen arbeidsti

Studiet varierer nok fra skole til skole, men uansett spennende, og jeg fikk 100% fast jobb to uker etter eksamen :)

Takk for at dere deler erfaringer og synspunkter! Det settes pris på.
Vernepleier har jeg ikke vurdert, da det kun er mulig deltid hvor jeg skal gå. Det er egentlig ikke aktuelt.. Jeg vil uansett jobbe med barn, så da tenker jeg at bv.ped er litt mer passende enn vernepleier eller sosionom..? Iallfall mer spennende når man er innstilt på å jobbe utelukkende med barn og barnefamilier :)

Drømmen har alltid vært å bli jordmor, derfor er sykepleier en mulighet. Det som bekymrer meg er at jeg ikke har lyst til å jobbe som sykepleier, noe jeg jo må for å bli jordmor... Samtidig vet jeg at snittet for å komme inn på jm-studiet er høyt, og at sykepleierutdannelsen er forholdsvis hard.
Jeg har derfor tenkt mer og mer på barnevernspedagogikk. Jeg syns det virker utrolig spennende og givende. Både psykologi og jus kunne jeg tenkt meg å studere, så en kombinasjon må jo være perfekt! I tillegg til at det er barn med i bildet, som er et stort pluss :happy119

Jeg utdanner meg naturligvis ikke for å bli rik, da hadde jeg valgt en helt annen retning. Grunnen til at jeg lurer er nettopp fordi studieveilederen presiserte at lønnen er meget dårlig. Og jeg er jo avhengig av en inntekt til å leve av... 350.000kr+ er absolutt godkjent for min del! Da er dethvertfall én bekymring mindre.

Når det gjelder dette med å få jobb etter endt utdanning er det klart at det bekymrer meg litt. Samtidig er dette noe jeg har diskutert med samboeren min, og vi er begge innstilt på at det skal gå helt fint dersom jeg ikke får fast stilling rett etter studieslutt. Så vi er hvertfall økonomisk sikret. Samtidig er jeg ikke redd for litt reisevei, noe som kan åpne for flere muligheter.

Jeg vil gjerne høre fleres erfaring rundt denne utdannelsen!Rop ut, jeg suger til meg all informasjon jeg får nå :rolleyes:

Jobber i en kommune, og der har alle treåringer innen helse- og sosialfag lik grunnlønn :)

Jeg kan ikke uttale meg om bv - pedagog men sykepleier og dersom du ikke kan tenke deg å jobbe som sykepleier så tror jeg det er en dårlig løsning å gå dette studiet selv om du vil bli jordmor. 50 % av studiet vårt er praksis på ulike avdelinger og det er mye som å være på jobb i nye jobber men innenfor samme yrket. I tillegg er det vanskelig å komme inn på jordmor da både ansinitet og karakterene fra sykepleien teller.

Dvs at du må ha A eller B ' er og i tillegg belage deg på å jobbe flere år som sykepleier før du kommer inn. Det tror jeg skal bli vanskelig å motivere seg for dersom du i utgangspunktet ikke kan tenke deg sykepleien. Du kan selvfølgelig ha flaks og det er få søkere osv på jordmor men fortsatt kanskje ikke så lett og du kan selvfølgelig jobbe med barn etter sykepleierutdanning som nyfødtintensiven, barneavdelinger osv men det er fryktelig mange om beinet så skal vel ha litt flaks for å få jobb der kan jeg tenke meg!

Lønn er uansett ikke kjempe bra og som sagt jobber vi dumme tider med turnus som "skal veie opp" men som ofte kan føles forferdelig!

Takk for at dere deler erfaringer og synspunkter! Det settes pris på.
Vernepleier har jeg ikke vurdert, da det kun er mulig deltid hvor jeg skal gå. Det er egentlig ikke aktuelt.. Jeg vil uansett jobbe med barn, så da tenker jeg at bv.ped er litt mer passende enn vernepleier eller sosionom..? Iallfall mer spennende når man er innstilt på å jobbe utelukkende med barn og barnefamilier :)

Drømmen har alltid vært å bli jordmor, derfor er sykepleier en mulighet. Det som bekymrer meg er at jeg ikke har lyst til å jobbe som sykepleier, noe jeg jo må for å bli jordmor... Samtidig vet jeg at snittet for å komme inn på jm-studiet er høyt, og at sykepleierutdannelsen er forholdsvis hard.
Jeg har derfor tenkt mer og mer på barnevernspedagogikk. Jeg syns det virker utrolig spennende og givende. Både psykologi og jus kunne jeg tenkt meg å studere, så en kombinasjon må jo være perfekt! I tillegg til at det er barn med i bildet, som er et stort pluss :happy119

Jeg utdanner meg naturligvis ikke for å bli rik, da hadde jeg valgt en helt annen retning. Grunnen til at jeg lurer er nettopp fordi studieveilederen presiserte at lønnen er meget dårlig. Og jeg er jo avhengig av en inntekt til å leve av... 350.000kr+ er absolutt godkjent for min del! Da er dethvertfall én bekymring mindre.

Når det gjelder dette med å få jobb etter endt utdanning er det klart at det bekymrer meg litt. Samtidig er dette noe jeg har diskutert med samboeren min, og vi er begge innstilt på at det skal gå helt fint dersom jeg ikke får fast stilling rett etter studieslutt. Så vi er hvertfall økonomisk sikret. Samtidig er jeg ikke redd for litt reisevei, noe som kan åpne for flere muligheter.

Jeg vil gjerne høre fleres erfaring rundt denne utdannelsen!Rop ut, jeg suger til meg all informasjon jeg får nå :rolleyes:
Nei, rik blir man ikke, men jeg lever godt med min lønn, syns det er helt greit. Og det blir enda mer verdt det når jeg trives så godt i jobben min :) Den er kjempekrevende, utfordrende både faglig og personlig, og superspennende! man får alt fra kontorarbeid-arkivering-"feltarbeid" og akuttarbeid. jeg sto også mellom sykepleien (jordmor) og barnevern, og endte på barnevern for å ha muligheten til å jobbe direkte med barn, men også for å kunne jobbe me. Bidre til å forbedre barns oppvekstforhold, og det får man som bv-ped :)

Back
Topp