Dere andre lærere her...

Tanketrollet

Forumet er livet
Trenger litt tips her...

Skal lage et undervisningsopplegg for 2.klasse, og det må ha litt TPO-preg. hehe.
De holder på med å bygge mengder opp til 50, halvere og doble er ting som må trenes på.
Noen gode tips? jeg er alene om økten, så kan ikke ha stasjonsundervisning. Grupper er fullt mulig, og det kan være spill/lek [:)]

Noen gode tips???

Skal ha det i bakhodet og prøve å komme på noe[:)] Når skal du ha det?

er det bare meg som virkelig IKKE tenker skole for tida.. tror ikke jeg hadde klart gangetabellen en gang.. 

ORIGINAL: Baby september 09

Skal ha det i bakhodet og prøve å komme på noe[:)] Når skal du ha det?

på torsdag [:)]

ORIGINAL: hirly

er det bare meg som virkelig IKKE tenker skole for tida.. tror ikke jeg hadde klart gangetabellen en gang.. 

hehe det var det da. Men jeg har ikke noe valg gitt [:)]

ORIGINAL: Tanketrollet

skal på jobb på torsdag jeg også.. men kjenner det blir en "ta ting på sparket dag".. ikke at jeg har fått så masse informasjon heller da men. Har du begynt å jobbe for fullt?

skal på jobb på torsdag jeg også.. men kjenner det blir en "ta ting på sparket dag".. ikke at jeg har fått så masse informasjon heller da men. Har du begynt å jobbe for fullt?

nei ikke fullt. jeg jobber 20%, det har jeg gjort fra dag , ved siden av skole [:)]

er du ferdig med din permisjon på torsdag?

ORIGINAL: ehterg

Er vel helt ut på tur med hjernen min jeg...hva er TPO?

Men har dere Multi? Masse gode tips i lærerveiledninga[:)] elsker det verket!!!

har abakus vi... er ikke heeeelt inn i det merker jeg. syns 2.klasse bøkene ikke er like gode som 6.klasse sine.

TPO, tilpasset opplæring. hehe...

har abakus vi... er ikke heeeelt inn i det merker jeg. syns 2.klasse bøkene ikke er like gode som 6.klasse sine.

aaaa, selvfølgelig[:-]

Multi er myyyyye bedre[:D] syns jeg iallefall. Laget av blandt annet Mona Røsseland (tror jeg det var), hun er en utrolig inspirerende dame! Var på kurs i Trondheim en gang med henne (og mange andre foredragsholdere), helt utrolig så mye en kan gjøre i matte.
Men multi har en side på nett, sjekk den ut.  http://web2.gyldendal.no/multi/
kanskje du finner noe der...

Tusen takk, skal kikke her [:D]
Har nettopp hatt nasjonale prøver, så har litt å gå etter på hva de trenger å øve på, spes med tanke på TPO.. (som du nå husker hva er.hihi)

Forresten, vi bruker IOP her, individuell tilpasset opplæring...

vi bruker IOP på elever med diagnose. men TPO på generelt grunnlag. slik som at det skal dekke over såkalte sterke og svake.

nei ikke fullt. jeg jobber 20%, det har jeg gjort fra dag , ved siden av skole [:)]

Nei.. er egentlig ferdig den 7. mai..  men skal jobbe bare 9 dager i vår.. for har ferie til gode og slikt.. så tar jeg en av de dagene nå på torsdag.. så jeg slipper å jobbe de siste 9 dagene før skoleferien..

Men du har ikke jobba 20% ved siden av studie nå i permisjonen eller? Veit du er effektiv men d får være måte på..

Forresten, vi bruker IOP her, individuell tilpasset opplæring...

vi bruker IOP på elever med diagnose. men TPO på generelt grunnlag. slik som at det skal dekke over såkalte sterke og svake.

Samme her. IOP skal jo være en skriftlig plan.. Hefti om dere har det til hver enkelt elev.. men lærerjobben blir jo bare mer og mer bestående av papirarbeid så..

Nei.. er egentlig ferdig den 7. mai..  men skal jobbe bare 9 dager i vår.. for har ferie til gode og slikt.. så tar jeg en av de dagene nå på torsdag.. så jeg slipper å jobbe de siste 9 dagene før skoleferien..

Men du har ikke jobba 20% ved siden av studie nå i permisjonen eller? Veit du er effektiv men d får være måte på..

veldig grei måte å gjøre det på da, de 9 dagene før ferien er litt kjipe. men når du da er ferdig med permisjon nå i mai, hvordan blir sommeren for deg da? hopper du rett inn i ferie selvom du har hatt permisjon?

hehe, jo, har jobbet 20% siden september [:)]

okay, nå er jeg med..har vel aldri brukt TPO navnet...men tilpasser jo forde om[:D]

ja det blir jo bare bakt inn naturlig [:)]

Hva med bruk av lego? De er jo rette alderen, og morsomt å lære matte med fingrene ;)

ORIGINAL: *Caroline

Hva med bruk av lego? De er jo rette alderen, og morsomt å lære matte med fingrene ;)

hmm... hvordan ser du for deg selve opplegget?

Leke lego med de er en god ide! [:D]

hmm... halvere og doble med mengder opp til 50 ikke sant?
Det krever endel lego da ;) Men hva med å dele dem inn i grupper der de først får oppgaven i å telle opp 50 klosser, for deretter å bygge noe av halvparten. Hva de skal bygge kan evt være valgfritt, om det da ikke er noen i klassen som strever med å bruke fantasien sin da, - i så tilfelle kan det kanskje være lurt med litt istruksjoner på hva som skal bygges (tårn kanskje, kjedelig ja -men dog :D ) Så kan det være flere oppgaver som for eksempel å bygge et tårn på det dobbelte av 10. osv osv, kommer an på hvor god tid du har. Utfordringen er vel at alle får bygget, og at samarbeidet glir greit.
Tips til morsom avslutning: Se hvem som greier å bygge det høyeste tårnet, for deretter å telle klosser og sammen regne ut halvparten på tavla

For eksempel :)

hmm... halvere og doble med mengder opp til 50 ikke sant?
Det krever endel lego da ;) Men hva med å dele dem inn i grupper der de først får oppgaven i å telle opp 50 klosser, for deretter å bygge noe av halvparten. Hva de skal bygge kan evt være valgfritt, om det da ikke er noen i klassen som strever med å bruke fantasien sin da, - i så tilfelle kan det kanskje være lurt med litt istruksjoner på hva som skal bygges (tårn kanskje, kjedelig ja -men dog :D ) Så kan det være flere oppgaver som for eksempel å bygge et tårn på det dobbelte av 10. osv osv, kommer an på hvor god tid du har. Utfordringen er vel at alle får bygget, og at samarbeidet glir greit.
Tips til morsom avslutning: Se hvem som greier å bygge det høyeste tårnet, for deretter å telle klosser og sammen regne ut halvparten på tavla

For eksempel :)

nå fikk jeg kjempe mange gode ideer!
De kan bygge med kun halvparten av klossene, hvis jeg har mange nok farger kan de kun bruke halvparten av en viss farge, eller bruke dobbelt så mange av en farge osv... Tusen takk.
Nå må jeg på jakt etter legoklosser. hehehe

Lykke til!! :)

Back
Topp