depresjon

*LC*

Gift med forumet
Hei! Håper dere som har eller hatt en depresjon kan svare meg på dette.
  1. Hvordan merket dere depresjonen på kroppen? Tanker, følelser...
  2. Kan en depresjon gå over av seg selv?
 
Hei.
Jeg har slitt med depresjon (og angst) i mange år så skal prøve å svare [:)]

1. I mine depressive perioder tar jeg lett til tårer, blir fort sliten og trøtt, tenker veldig negativt, orker nesten ikke gå ut av huset, litt søvnproblemer, tenker ofte at alt hadde vært bedre om jeg ikke levde mer.. Veldig vanskelig for meg å sette ord på.

2. En depresjon kan gå over av seg selv ja.
Det gjør den ikke automatisk hos meg så må muligens begynne med antidepressiva..
 
1 : merker bare at alt blir mye tyngre enn vanlig. Og blir mer trist og innesluttet. Lei av alt.

2: Ja, det kan gå over av seg selv om det er "bare" en depresjon.. Men det gjør den jo ikke hos alle... Ikke hos meg iallefall.. Er gravid så fikk ikke starte på medisiner før etter ammeslutt...
 
1. Sliten, trøtt, men får ikke sove på nettene, lite tålmodighet, gråter lett, blir fort sint, tunge tanker, mindreverdighetskomplekser..


2. Jeg var bra en god stund, men det har nå kommet tilbake for fullt. Går på antidepresiva.
 
dette hørtes veldig kjent ut.. men jeg går ikke på piller.. og ikke psykolog..
alltid vært mye depressiv.. men vil ikke være det mer. vet ikke hva man kan gjøre for og hjelpe seg selv
 
ORIGINAL: supermamma!!!

dette hørtes veldig kjent ut.. men jeg går ikke på piller.. og ikke psykolog..
alltid vært mye depressiv.. men vil ikke være det mer. vet ikke hva man kan gjøre for og hjelpe seg selv



Hvis du alltid har vært depressiv så er det nok ikke stort du kan gjøre for å hjelpe deg selv[;)] Det er ikke noe nederlag å be om hjelp vet du[:)] Jeg gikk som deg i mange år, men har fått det mye bedre etter at jeg fikk hjelp av en psykiatrisk sykepleier i kommunen.. og deretter en psykolog..og etterhvert kan du lære deg hvordan du skal takle de vanskelige tingene. Håper det ordner seg.
 
ORIGINAL: *MissJ*

Hei! Håper dere som har eller hatt en depresjon kan svare meg på dette.
  1. Hvordan merket dere depresjonen på kroppen? Tanker, følelser...

Jeg ble utålmodig, fort sint, giddesløs og hadde null energi. Jeg hadde problemer å komme igang med ting og som oftest ble det utsatt, og jeg hadde negative tanker om folk rundt meg og støtet de bort fra meg (også trodde jeg det var dem som støtet meg bort også ble tankene enda mer negative).
Jeg hadde ikke tålmodighet med jenta mi og hadde nedtelling til sambo kom hjem fra jobb så han kunne ta over, eller nedtelling til hun skulle legge seg slik at jeg fikk fred.
  1. Kan en depresjon gå over av seg selv?

Ja, men min gikk ikke over av segselv. Jeg går på antidepressiva nå og livet er helt herlig! Det er ikke som å gå på en rosa sky eller å være rusa (slik som mange tror), men man får igjen følelseslivet sitt igjen[:)] jeg kan nå glemme tiden helt fordi jeg storkoser meg med lek sammen med jenta mi, jeg ler godt med hele mitt hjerte når hun gjør noe artig og jeg klarer å komme meg ut! Før var det et ork å tenke tanken å kle på henne OG meg for å leke oss ute, men nå går det som en drøm. Bestemmer jeg meg, så gjør jeg det[:)]

 
1. Irritabel, trøtt, sliten, ingen tiltakslyst, konstant følelse av håpløshet, føler lite eller ingen glede, vanskelig for å sove, våkner lett om natta. Kroppslige plager som hodepine, smerter i korsryggen og magen. Verst er at jeg klarer ikke å konsentrere meg om noe, og jeg kan glemme ting etter hvert som jeg tenker på det.

2. Kommer an på. De fleste opplever letter til moderate depresjoner 1 til flere ganger i livet uten at de trenger behandling. Er det mer alvorlige og hyppige depresjoner, så har jeg liten tro på at det går over av seg selv. Jeg har prøvd nå i 4 år uten medikament, bare terapi av ymse slag, men ser ut nå som om jeg må gi meg og ta i mot antidepressiva.[&o]
 
Tuuuusen takk for svar alle sammen. Setter veldig stor pris på det. Det var veldig nyttig for meg. Stor klem til dere alle sammen[:)].
 
ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

ORIGINAL: *MissJ*

Hei! Håper dere som har eller hatt en depresjon kan svare meg på dette.
  1. Hvordan merket dere depresjonen på kroppen? Tanker, følelser...

Jeg ble utålmodig, fort sint, giddesløs og hadde null energi. Jeg hadde problemer å komme igang med ting og som oftest ble det utsatt, og jeg hadde negative tanker om folk rundt meg og støtet de bort fra meg (også trodde jeg det var dem som støtet meg bort også ble tankene enda mer negative).
Jeg hadde ikke tålmodighet med jenta mi og hadde nedtelling til sambo kom hjem fra jobb så han kunne ta over, eller nedtelling til hun skulle legge seg slik at jeg fikk fred.
  1. Kan en depresjon gå over av seg selv?

Ja, men min gikk ikke over av segselv. Jeg går på antidepressiva nå og livet er helt herlig! Det er ikke som å gå på en rosa sky eller å være rusa (slik som mange tror), men man får igjen følelseslivet sitt igjen[:)] jeg kan nå glemme tiden helt fordi jeg storkoser meg med lek sammen med jenta mi, jeg ler godt med hele mitt hjerte når hun gjør noe artig og jeg klarer å komme meg ut! Før var det et ork å tenke tanken å kle på henne OG meg for å leke oss ute, men nå går det som en drøm. Bestemmer jeg meg, så gjør jeg det[:)]




Dette var akkurat som å lese mine egne tanker. Kanskje jeg må vurdere antidepressiva alikevel. Er egentlig livredd slike piller men nå føler jeg at hver dag bare blir verre og verre og jeg føler jeg er verdens verste mor i tillegg.
Kan jeg spørre hvilke typer piller du går på? [:)]
 
Back
Topp