Dentinox

SleepingBeauty

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Hører nyheter på P4 idag, og der sier de at eksperter nå advarer mot bruk av Dentinox pga sjeldne, men alvorlige bivirkninger!!! Jeg blir så kvalm av sånt jeg.. Det skulle jo være ufarlig.. Noen som vet mer om dette?

Er lenge siden de gikk ut med det første gangen også
Husker det var mye framme om det både da gutten her var baby og når jenta var litten.
Både legen og hs her anbefalte at vi ikke brukte dentinox pga bivirkningene som kunne komme , var også noe emd hormonforstyrelser ved å bruke det

Hvorfor kan ikke bare ALL helsepersonell gi samme informasjon! Jeg har aldri blitt informert om dette før, og jeg snakket med både HS og Farmasøyt før jeg startet bruken av det.. 

SleepingBeauty skrev:
Hvorfor kan ikke bare ALL helsepersonell gi samme informasjon! Jeg har aldri blitt informert om dette før, og jeg snakket med både HS og Farmasøyt før jeg startet bruken av det.. 

godt spørsmål
Vet flerre ganger når det har blitt tatt opp her inni mellom, så er det flere som ikke har fått beskjed om farene ved å bruke det .
Synnes det burde vært mer opplysninger om det til tider og at apotek og leger også burde kunne informere om dette

bondekone skrev:

SleepingBeauty skrev:

godt spørsmål
Vet flerre ganger når det har blitt tatt opp her inni mellom, så er det flere som ikke har fått beskjed om farene ved å bruke det .
Synnes det burde vært mer opplysninger om det til tider og at apotek og leger også burde kunne informere om dette

Enig!

Hva er egentlig bivirkningene da?

er det noe annet man kan bruke i stede da?

jeg har hørt noe om det, men også hørt at man ikke skulle smøre de mer enn max 5 ganger om dagen...

poden har ikke fått tenner enda, men jeg hadde jo tenkt å bruke det, men nå er jeg usikker, men en gang før han sovner osv, kan da ikke vært så skadelig...
mange har jo bruk det i mange år uten at man har hørt noe om det...

men man trenger vel ikke smøre de inn med det hele tiden...

bondekone skrev:
http://www.slv.no/templates/InterPage____83106.aspx
her står det litt er fra statens legemidelverk

På nyhetene sa de: kan få ALVORLIGE bivirkninger, her står det:  De aller fleste tilfeller av methemoglobinemi er milde og behandling er ikke nødvendig. 

Er det rart vi blir forvirret..... 

Takk for link! :) Informativ! 

***sitat***
"I Norge er det ikke meldt om methemoglobinemi i forbindelse med benzokain. Det kan imidlertid ikke utelukkes at det er forekommet tilfeller som ikke er meldt eller ikke er knyttet til benzokain."
***sitat slutt***

Det var da voldsomt forskjell på P4's "skremmeskudd" som ikke forklarer noen ting og informasjonssiden til SLV... Jeg forholder meg til det som slv skriver ihvertfall. Ikke til P4.

Herlehet er det mulig....Og her prøver vi å gjøre alt som ikke er skadelig for barna, også klarer ikke en gang helsenorge å gi ordentlige beskjeder.....Frustrerende!!!

Jeg leste om ei som hadde gitt ungen sin dentinox også fikk hun pusteproblemer fordi hun ble bedøvet nedover halsen... men da må hun ha gitt GANSKE mye tenker jeg!! 
Her har vi brukt Dentinox med god effekt ihvertfall :)

Lest/hørt om de som gir ungene dentinox selv om de har fått tennene, skal vist gjøre slik at de sover bedre. Men dentinox er skadelig for tennene.

Kjøpte en flsske når mini fikk tenner, men fikk aldri brukt den siden han ikke ble plaget med det.

Sorland skrev:
Lest/hørt om de som gir ungene dentinox selv om de har fått tennene, skal vist gjøre slik at de sover bedre. Men dentinox er skadelig for tennene.

Kjøpte en flsske når mini fikk tenner, men fikk aldri brukt den siden han ikke ble plaget med det.

Det er det verste jeg har hørt, og det er jo klart at om man bruker medisiner til noe helt annet enn det det er ment for,  så kan man få utfall som ikke er ønskelige.. Men nå var det bruken av Dentinox slik den er ment skal brukes som ble diskutert... og om det er farlig eller ikke.. Bra eller dårlig etc etc

Kanskje derfor de ikke har Dentinox i sverige. Føler de ligger så mye lenger fremme med mye enn i norge.

jeg brukte det på jenta mi og det virket og jeg ble aldri advart.
også sistemann har fått ei flaske, smører på når jeg ser det virker som han plages og jeg kommer til å fortsette med det også.

Men jeg slutter om produktet blir fjernet fra hyllene.

Hva slags bivirkninger er det snakk om?? Mye luft i magen? hehe neida, men det må jo endeten være noe forferdelige bivirkninger eller bare noe som egentlig ikke er så veldig veldig farlig.

SleepingBeauty skrev:

bondekone skrev:
her står en som er fersk
http://www.p4.no/story.aspx?id=424789

Men her står det ikke noe om hvilke bivirkninger som kan oppstå.. 

dette står det på den siden statens legemidelverk henviser til
Det amerikanske Food and Drug Administration (FDA) advarer publikum at bruken av benzocaine, den viktigste ingrediensen i over-the-counter (OTC) gels og væsker brukes på tannkjøttet eller munn for å redusere smerte , er assosiert med en sjelden, men alvorlig tilstand. Denne tilstanden kalles methemoglobinemi og resultater i mengden av oksygen gjennomført blodet blir sterkt redusert. I de mest alvorlige tilfeller kan methemoglobinemi føre til døden

Personer som utvikler methemoglobinemi kan oppleve blek, grå eller blå farget hud, lepper, og spiker senger, kortpustethet, tretthet, forvirring, hodepine, svimmelhet, og rask puls. I noen tilfeller kan symptomer på methemoglobinemi ikke alltid være tydelig eller tilbakeføres til tilstanden. Tegn og symptomer vanligvis vises i løpet av minutter til timer for å bruke benzocaine og kan oppstå med den første anvendelsen av benzocaine eller etter flere bruk. Dersom du eller barnet ditt har noen av disse symptomene etter å ha tatt benzocaine, oppsøk lege umiddelbart.

http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/ucm250024.htm

Så da vet derre årsaken til at de ikke anbefaller det lenger, kan føre til tiden bare ved små mengder

blæ... dette har jeg ikke hørt om. Vi har brukt dentinox MYE. For mini sliter veldig når tenna kommer. Veldig veldig veldig. Hun klarer ikke sove og bare hyler. Men nå smører jeg jo der hjørnetenna kommer mellom to andre tenner. Så og si hver kveld.. og hun kan slite i 2 mnd før det bryter igjennom :(

Back
Topp