Den store oppskriftstråden

ORIGINAL: Kanskje mamma til 2

Jeg vet at tanken bak denne tråden var baking og kaker, men jeg tenkte å dele et annet tips med dere:

Min lille på 2 er nå veldig flink til å spise frukt og grønt - men for noen mnd siden hadde hun en periode hvor hun nektet. Så for å sørge for at hun fikk i seg noe - blandet jeg det inn i en tomatsaus til pasta.

Ta de grønnsakene du vil ha - kok de til de blir myke sammen med en buljong terning. IKKE hell av vannet! Bruk blender eller stavmixer og lag en helt jevn mix - hel oppi en boks tomater og bland dette på samme måte. Bruk så litt tomatpurre og urter (fersk timian og oregano er veldig bra og kamuflere andre smaker med.) Hvitløk etter ønske og bittelitt salt og så mye pepper du vil ha. Ha også oppi litt reven parmesan i sausen.

5 gulerøtter
1 lite hode blomkål
1 løk
1 boks tomater
1 liten boks tomatpurre
+urter og annet krydder er nok til 2 middager til 2voksene og 2 barn.

Så har du oppi kjøttdeig eller lignende - kan være ganske godt med stimlet biff eller svinekjøtt også[;)]

Håper noen andre kan ha bruk for dette også[;)]

Ah.. fantastisk! Takk for tips :) Lillegutt her nekter plutselig å spise alt av grønnsaker [&:]

Men, tomatsaus kan han ikke motstå [:D]

For dem som ikke har så stor fryser..[:)]

Utrolig gode småkaker/kjeks.

[link=http://matsonen.origo.no/-/bulletin/show/170862_sjokoladekjeks-50-stykker]Sjokoladekjeks ca 50 stykker.[/link]
3 kopper sukker røres hvitt med 2 kopper mykt smør.4 egg,2ts.bakeplver,4 kopper hvetemel,3ts.vaniljesukker -alt blandes godt.Hakk 2 plater kokesjokolade i biter og bland i deigen.Sett deigen i topper med en teskje på stekeplaten.Stek ca.8 minutter ved 180 grader.Til gyllenbrune.Oppbevares i tett boks eller glass..

Husker ikke hvor jeg har fått oppskriften i fra. Vet bare at de er kjempe gode!

Her om dagen laget jeg dobbel porsjon. En med mørk kokesjokolade, og en med peanøtter og melkesjokolade [:)] Mannen min får ikke nok av de kakene.. og han er visst veldig populær på jobben når han tar med seg en boks [;)][:D]

Skal bake en stor porsjon til, å prøve å gjemme dem bort... Tenkte de kan serveres sammen med is når vi får besøk etter fødselen [:)]

Jepp. Har litt lyst å prøve meg på osteiskaken, kanelrullene eller den kanelkaken..om ikke alt! 

Jepp. Har litt lyst å prøve meg på osteiskaken, kanelrullene eller den kanelkaken..om ikke alt!

tihi..
hva slags kake liker mannen din?
Jeg har oppskrift på ei utrolig god kake, budapestkake. men ikke alle liker fløte..

ORIGINAL: awenka

tihi..
Jeg har oppskrift på ei utrolig god kake, budapestkake. men ikke alle liker fløte..

Fins det folk som ikke liker fløte [8D] ??
Del gjerne oppskrift. Har drevet og notert oppskrifter her....[:D]

tihi..

Spiser vell det meste, men ostekake er hvertfall favoritten. Tror ikke han har prøvd osteiskake før [:)]

Dytter på denne tråden.

Nesten så den burde være en av topptrådene her. [:D]
Kjekt at så mange av oppskriftene er gode å fryse for da kan man lage dem mens man venter, og bare ta opp av fryseren når man får besøk i barseltiden. [:D] Da går man jo gjerne med puppen ute og er max i stand til å starte kaffitrakteren, ammetåka skal man ikke undervurdere. [;)]

Fant disse på et annet forum, supergode var de! 
(Tror de stammer fra ei som kaller seg Nenne)

48 fine rundstykker:

2 kg hvetemel
300 gram margarin
1 liter lettmelk
2 pk. gjær
1 boks cottage cheese
3 ts salt
3 ts sukker
2 egg

Smelt margarinen, bland den med melken og løs opp gjæren. Hvis du har en stavmikser så prøv å hakke opp cottage cheesen litt, bland så inn egg, sukker og salt. Bland dette med smør-, melk- og gjærblandingen og jobb inn melet til slutt. Hev til dobbel størrelse.

Del opp deigen i 48 emner. Lag horn eller rundstykker. Pensle med egg og strø med valmuefrø. Etterhev litt. Stekes ved 225 grader i ca. 15 minutter. Disse er supre å fryse og så tine etter
hvert som du har bruk for dem.

Dette blir som regel 32 grove rundstykker:

1 liter lunkent vann
1 pose tørrgjær
1 klunk olje, 1/2 dl kanskje. Jeg bruker raps- eller solsikkeolje.
2-3 ts salt
3 kopper havregryn
2 kopper sammalt hvete
litt linfrø, solsikkekjerner og evnt. annet som er godt
Hvetemel til deigen er passe. (Ca. en liter kanskje?)

Jeg lar deigen være litt løs før jeg setter den til heving. Så elter jeg inn mel på bakebordet til deigen er helt passe og lar rundstykkene etterheve før steking. Stekes i ca. 12 minutter ved 225 grader.

tihi..

Hadde du oppskrift på budapestkaka, eller var det bare skryt?? Hihi.. [:)]

Dytt[:)]

Hadde du oppskrift på budapestkaka, eller var det bare skryt?? Hihi..

tihi... jeg skal legge den ut... den er himmelsk god..:)

Budapest rullekake.

6 eggehviter
3 dl farin                           Piskes sammen til det er godt stivt.

Ha så i en pakke med vaniljesaus u/koking.

Ha deigen i en stor kledd langpanne.
Strø over mandelflak.
Kaken stekes på 170 grader i ca 20 min.

Krem:
Når kaken er kald smøres aprikossyltetøy over.
Ha så på 3 dl ferdigpisket kremfløte, og 1 boks avrent mandarinbåter.

Så rulles kaken sammen.

Den rullekaka skal bakes!! Slurp. [:)] Flott at du la den ut. [:D]

*vurdere å komme seg på butikken snarest ja* [:)]

Den rullekaka skal bakes!! Slurp. Flott at du la den ut.

*vurdere å komme seg på butikken snarest ja*

Bare koselig. Den ser så flott ut når en serverer den. har fått mye skryt når jeg baker den. Ingen vet at den er så lettvint å lage;)

Pastasalat med brokkoli

1 brokkoli
1 paprika
1 boks mais
1 boks smårettskinke
1/2 pakke spiralpasta, kokt og skylt
ost i terninger

Småhakk alt over, untatt makaronien selvsagt.
1 pakke majones, 1 boks lettrømme, 3 fedd hvitløk raspet, bland dette sammen til en dressing, og vend den godt inn i resten.
Kok egg og anrett oppå salaten, server med brød.

Foccacia

Deig:
1 l hvetemel
1 pakke tørrgjær
5 dl lunkent vann
½ ts salt
1 ts sukker
2 ss olivenolje

Oppå:
1 dl fetaost , i små terninger (kan sløyfes)
3 ss friske biter av rosmarin , eller timiankvister
2 dl stenfrie, sorte eller grønne oliven
2 ts havsalt , eller flaket salt
1½ dl oliven

Bland sammen, mel, tørrgjær, sukker, salt og lunkent vann i foodprocessor. Kjør til en jevn tykk deig. Tilsett olivenolje og kjør maskinen bare et par omdreininger slik at oljen bare legger seg rundt deigen. La heve ca. 30 minutter.

Hell denne forholdsvis flytende deigen over i smurt kakeform eller liten langpanne. Trykk nedi fetaost eller f eks soltørkede tomater. Men dette kan sløyfes. Stikk også gjerne inn små biter av frisk timian eller rosmarin. fordel olivenene over, strø på salt og hell over olivenolje. Bruk hendene og klapp deigen ned slik at det dannes mange smågroper på overflaten.

Etterhev ca. 10 minutter. Stek brødet ved 180 grader C, ca. 25 minutter eller til det er hevet, pent gyllent og gjennomstekt. Foccacia kan gjerne fryses ned eller lages dagen før. Men det er lurt å gi det en svak oppvarming før servering, gjerne i en dyp panne med lokk.

Kom med flere da folkens, er så kjekt å lære seg noe nytt, og denen tråden var helt genial.[:D]

opp!

Back
Topp