Den store oppskriftstråden

hhennes

Forumet er livet
Flere enn meg som elsker å bake å lage kaker o.l.?
En god bakst eller kake skyldes som oftes en god oppskrift.
Noen som vil dele sine beste oppskrifter?

Kanelruller[:D]

3dl melk
3dl vann
150gr smør
100gr gjær
1ts bakepulver
ca. 1kg hvetemel
150gr sukker
2ts kardemomme

Smelt smøret,ha i vann og melk. Løs opp gjæren,og bland alt raskt sammen.
Dekk til deigen,og hev i 45min.
Kjevles ut til en ca 2cm tykk leiv.
Pensles med smeltet smør,la den ene langsiden være tørr.(den pensles med vann tilslutt)
Dryss med sukker og kanel.
Rull leiven sammen mot den tørre siden,Pensles med vann.
Deles i 2cm tykke skiver.
Heves deretter i 40-45 min.
Ha litt smeltet smør og sukker på hver bolle.

Stekes midt i ovnen på 225gr i 10-15min.

Egentlig en helt vanlig oppskrift da,men de blir store og gode kanellboller/ruller[:D]

ORIGINAL: SollI

3dl melk
3dl vann
150gr smør
100gr gjær
1ts bakepulver
ca. 1kg hvetemel
150gr sukker
2ts kardemomme

Pensles med smeltet smør,la den ene langsiden være tørr.(den pensles med vann tilslutt)

Egentlig en helt vanlig oppskrift da,men de blir store og gode kanellboller/ruller[:D]

Nesten som om du visste at jeg ELSKER alt som har med kanel og gjærbakst å gjøre!!!!
*sikle*

Kanelkake (stor saftig langpannekake/sjokoladekake. unger elsker den)

6 kopper farin
7 1/2 kopp kulturmelk
1,5 kopp smeltet smør
9 kopper hvetemel
3 ss kakao
6 ts kanel
4,5 ts natron

Alt det tørre blandes, ha så i smeltet smør og melk.
Stekes i stor langpanne. Kaken settes inn i kald ovn.
Stekes i ca 30 min på 180 grader.

Glasur:
150 g smør
375 g melis
1,5 ts vaniljesukker
1,5 ss kakao
4,5 ss sterk kaffe.

Smeltes i en gryte, å has på kaken når den er litt varm. Stikk hull i kaken med en gaffel slik fyllet renner litt ned i kaken. Da blir den saftig og god.

Anbefales på det sterkeste. Er lett å lage, og blir alltid vellykket;)

ORIGINAL: Shauri

3dl melk
3dl vann
150gr smør
100gr gjær
1ts bakepulver
ca. 1kg hvetemel
150gr sukker
2ts kardemomme

Nesten som om du visste at jeg ELSKER alt som har med kanel og gjærbakst å gjøre!!!!
*sikle*

Hihi[:D]

Kjenne jeg får vann i munnnen...
Den kanelkaka kalles mammakake hjem til oss.
Mamma brukte å bake den mye før... Himmelsk!!! [:D]

Kjenne jeg får vann i munnnen...
Den kanelkaka kalles mammakake hjem til oss.
Mamma brukte å bake den mye før... Himmelsk!!!

mm;) fikk også oppskriften av mammaen min.

dytter denne. satt klar med oppskriftsboka mii klar til å notere.
avslør noen magiske hemmeligheter:)

Koselig tråd [:D]

Jeg har cøliaki, så kan desverre ikke bidra med så mye [:)]

[;)]Hå hå! Super tråd! Skal lete fram mormor's iskake med nøttebunn og skrive inn senere i kveld. Hun hadde mange supre oppskrifter, så jeg kan se hva annet jeg finner også

Hå hå! Super tråd! Skal lete fram mormor's iskake med nøttebunn og skrive inn senere i kveld. Hun hadde mange supre oppskrifter, så jeg kan se hva annet jeg finner også

ja gjør det.. er så spent:)

3dl melk
3dl vann
150gr smør
100gr gjær
1ts bakepulver
ca. 1kg hvetemel
150gr sukker
2ts kardemomme

Satt her tidligere i dag å leste denne oppskriften[:)] så sa lysten min mååå haaa....[;)] så da ble d kanelboller på meg.... di var kjempenydelige.... go å mett ble vi både sambo å jeg.... må innrømme at jeg laget dem litt mindre enn oppskriften sier men fikk mange da....

ORIGINAL: Helenej

Satt her tidligere i dag å leste denne oppskriften[:)] så sa lysten min mååå haaa....[;)] så da ble d kanelboller på meg.... di var kjempenydelige.... go å mett ble vi både sambo å jeg.... må innrømme at jeg laget dem litt mindre enn oppskriften sier men fikk mange da....

Hvor mange fikk du?
Tenkte at jeg skal lage de til neste helg når jeg får litt besøk, så greit å vite hvor mye jeg skal lage.

ORIGINAL: Shauri

ORIGINAL: Helenej

Hvor mange fikk du?
Tenkte at jeg skal lage de til neste helg når jeg får litt besøk, så greit å vite hvor mye jeg skal lage.

Jeg delte deigen i 2 å laga 2 ruller så da fikk jeg 50 stk.... laga litt melisglasur å hadde på noen av di og det var også nydeli....

Oreokake

Ingredienser
450 g Oreo Cookies
100 g smeltet smør
2 pk Tine kremost naturell (eller 1 pk Philadelphia 225 g) - myknet
2,5 dl melis
3,5 dl pisket krem
2,5 spiseskjeer sukker
1 pose Toro sjokolademousse
3 dl melk til moussen

1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Hakk resten av kjeksen opp i bittesmå biter. Smelt smøret, og bland med kakesmulene. Ha massen over i en rund kakeform (24 centimeter).

Bland kremosten sammen med melis, og pisk med håndmixer til blandingen er luftig og kremet. Bland i sukkeret, og vend forsiktig inn halvparten av den stivpiskede kremen. Smør massen over kjeks/smør-blandingen i formen. Ha over halvparten av kjeksbitene du har satt til side. Sett i kjøleskap i 30 minutter.

Lag sjokolademoussen etter anvisning på pakken. Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap i 1 time. Legg et lag med krem på toppen, og pynt med sjokoladesaus og/eller litt ekstra kjeks.

Avkjøl ytterligere noen timer, la den gjerne stå over natten.

Oreokake er så utrolig godt [:D] Spesialiteten til en bakeglad venninne av meg. Skal se om jeg ikke klarer å finne frem noen av mormors beste kaker jeg også.. Og keep 'em coming, jeg gleder meg til å ha tid til å bake!!

Oreokake er så utrolig godt Spesialiteten til en bakeglad venninne av meg. Skal se om jeg ikke klarer å finne frem noen av mormors beste kaker jeg også.. Og keep 'em coming, jeg gleder meg til å ha tid til å bake!!

tihi.. nå skal vi bli skikkelig kjerringemner;) Gleder meg til å ha masse tid til sånn. Elsker å bake jeg

Jeg vet at tanken bak denne tråden var baking og kaker, men jeg tenkte å dele et annet tips med dere:

Min lille på 2 er nå veldig flink til å spise frukt og grønt - men for noen mnd siden hadde hun en periode hvor hun nektet. Så for å sørge for at hun fikk i seg noe - blandet jeg det inn i en tomatsaus til pasta.

Ta de grønnsakene du vil ha - kok de til de blir myke sammen med en buljong terning. IKKE hell av vannet! Bruk blender eller stavmixer og lag en helt jevn mix - hel oppi en boks tomater og bland dette på samme måte. Bruk så litt tomatpurre og urter (fersk timian og oregano er veldig bra og kamuflere andre smaker med.) Hvitløk etter ønske og bittelitt salt og så mye pepper du vil ha. Ha også oppi litt reven parmesan i sausen.

5 gulerøtter
1 lite hode blomkål
1 løk
1 boks tomater
1 liten boks tomatpurre
+urter og annet krydder er nok til 2 middager til 2voksene og 2 barn.

Så har du oppi kjøttdeig eller lignende - kan være ganske godt med stimlet biff eller svinekjøtt også[;)]

Håper noen andre kan ha bruk for dette også[;)]

Back
Topp