Den STORE/lille BMI tråden

hestehviskeren

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Tenkte å samle helse, svangerskapsdiabetes og vektkontroll tema her. Det er godt å kunne oppmuntre hverandre og gi hverandre ideer gjennom svangerskapet.

Supert! :D
Nå skal jeg virkelig ta meg sammen, veier 97 nå, og skal ikke høyere, heller prøve å spise sunt og gå ned i vekt selv, selv om jeg legger på meg det babyen trenger! :D

89 kg nå. 3 kg opp, men kropsmålene er stabile. Lav GI kost og litt trening for å unngå svangerskapsdiabetes.
Sukkerbelasting på mandag. Blir spennende.

89 kg nå. 3 kg opp, men kropsmålene er stabile. Lav GI kost og litt trening for å unngå svangerskapsdiabetes.
Sukkerbelasting på mandag. Blir spennende.

Har ikke målt kroppsmålene mine jeg! :(
Men fra i morgen sæ skal d skje en del forandringer her! :)

Spebnwnsw da! Vi skal komme oss igjennom dette tenker jeg! :D

90,4 i start vekt her...blæ:( Gått ned litt over 2kg nå. Livredd for å gå opp mye.. Gruer meg til sen sukkerbelastningen. Skyver det litt framfor meg ennå;)

Da har jeg nullstillt polar loopen min.. fra i morgen SKAL den være full hverdag, og jeg skal bruke lifesum!

90,4 i start vekt her...blæ:( Gått ned litt over 2kg nå. Livredd for å gå opp mye.. Gruer meg til sen sukkerbelastningen. Skyver det litt framfor meg ennå;)

Bare å begynne med lav GI mat for å holde stabilt blodsukker, det er høyt blodsukker over tid som er skadelig for babyen. Og så kanskje du unngår å gå opp også :)

Vi heier på deg! :)

Stølheten fra første treningstime i gruppe med slynger begynner å avta i dag. Veldig deilig å være støl igjen.
Vurderer å droppe feiring av 1 års bryllupsdag til fordel for trening om tre uker. :P

I dag blir det timesvis på Hagemesse med dattern, samt 30 min tur. Og husvask. Tror det holder for i dag ;) Gleder meg sykt til hagemessa! :)

Da var jeg igang, startet dagen men en pang takket være bonuSgutten :P men fått gått meg en skikkelig lang og god tur! :D

Start vekt på 100 (ca)!! :O
Gått ned til 95... Jeg har sagt til meg selv at jeg IKKE skal opp noe mer. Hyperemesis holder det jo litt i sjakk. Men shit, jeg savner å spise :P

Gått ned til 95... Jeg har sagt til meg selv at jeg IKKE skal opp noe mer. Hyperemesis holder det jo litt i sjakk. Men shit, jeg savner å spise :P

Oi! Jeg er nede på 95 nå, går litt opp og ned, men nå blir det litt letter tenker jeg! :D

Huff skjønner du savner å spise! :O

Liker ikke at du er syk, men der er jo bra at vekten går ned. Håper du får i deg noe mat <3 klem

6b26d7dd47bd604d5769e66c60cc5a50

Sen lunsj. LavGImat. Red curry scampisuppe med kokosmelk og koriander. Rester fra forgårs kveldsmat. :)

Nå spør jeg sikkert dumt,men har ikke peil:p har aldri hørt om svangerskapsdiabetes før nå!hva er Lav GI kost og hva er sen sukkerbelastning?Kan man få svangerskapsdiabetes hvis man får i seg for mye sukker?Høres så skummelt ut!:0

"Godt" å se at andre er i samme situasjon. Har startvekt på 95, og VIL IKKE opp noe mer under graviditeten.

Nå spør jeg sikkert dumt,men har ikke peil:p har aldri hørt om svangerskapsdiabetes før nå!hva er Lav GI kost og hva er sen sukkerbelastning?Kan man få svangerskapsdiabetes hvis man får i seg for mye sukker?Høres så skummelt ut!:0

Hei.
Jeg svarer deg ut i fra min lille kunnskap.

Det er slik at om du er overvektig, har høy alder eller har tidligere hatt svangerskapsdiabetes(SD)er du i risikogruppen for å utvikle svangerskapsdiabetes. Men du kan og gjøre det selv om du er slank. Det var jeg sist og gikk opp kg pga SD. (mer kan du lese om på nettet)
LavGI kosthold er kosthold med lav glykemisk indeks. Dette er ofte såkalt lavkarbo. Karbohydrater omdannes til glukose i blodet og gir derfor høyere blodsukker, lite karbohydrater gir lite blodsukkerstigning. Ettersom jeg har lest så kan det å ha høyt blodsukker pga sukkerholdihmg mat mm over tid kunne gi SD. Og om en i tillegg er i risikogruppen så er sjansen høyre for å utvikle det.

Glukosebelastning er en test som taes hos lege for å sjekke hvordan blodsukkeret påvirkes og viser om personen har svangerskapsdiabetes, gjennom en blodsukkermåling fastende og en to timer etter 75 ml sukkervann. Ligger verdiene for høyt er det påvist SD.

SD kan være svært alvorlig for barnet. Økt fødselsvekt, preklampsi mm. I Afrika dør ofte babyene av dette, men der er ikke ofte i Norge.

Håper det gav deg noe svar.

PS. Legen/jordmor sjekker urinprøver hver gang du er der for glukose i urinen. Har du det over flere ganger vil en sukkerbelasting bli brukt for å se om det er SD du har fått.

Oi! Jeg er nede på 95 nå, går litt opp og ned, men nå blir det litt letter tenker jeg! :D

Huff skjønner du savner å spise! :O
Savner det ja, men skal inn på sykehuset til uken pga hyperemesis. Så da blir det vel litt herlig sonde på meg ;)

Back
Topp