Tale09Henny11
Elsker forumet
ORIGINAL: Fly
ORIGINAL: Jente09Spire11
ORIGINAL: Fly
ORIGINAL: Jente09Spire11
Dette er rasen jeg har lyst på.
Det er en Saarloos Wolfhound. (cirka halvt ulv og halvt schæfer orginalblanding fra da rasen oppsto)
Stemmer vel ikke helt? Siden 1975 så har det vært en rase, og ikke lov til å blande ulv inn i den- Den ble opprinnelig blandet schæfer/ulv, og var svært strenge avlskrav til hundene som ble innblandet.
ja, den er registrert rase, og blir jo avlet innen egen rase i dagens avl og ike med nytt ulveblod eller schæferblod (eneste lovlige som jeg vet som tidligere er blandet med ulv i Norge), men den stammer da enda fra blandingen Ulv-schæfer som opprinnelig ble brukt, men den bli ikke blandet med mer ulv i dagens avl det vet jeg.
Den ble blandet for å redde schæfer rasen som da begynte å slite med mye sykdom.
Nei, den ble ikke blandet for å redde schæferen (schæfer er jo fortsatt en egen rase..) Men for å se om man kunne skape en hunderase som var genetisk sett sunnere, mentalt og eksteriør messig.
Så forklarte nok litt feil i stad ja (er ikke lett når en må skrive fort før 1åringen skrur av dataen hele tiden),Saarloosen var et forsøk på å utvikle en friskere vakthunden, da schæferen begynte å slite med sykdom som HD. Saarloos wolfhond er en blanding av ulv og schäferhund. For å få bort litt av en tendens til HD (hofteleddsdysplasi) som shæferhunder har, blandet den nederlandske oppdretteren Saarloos inn ulv