Den store barnehagetråden - tips og triks!

Håperinderlig..

Glad i forumet
Vi er nok mange som skal barna i barnehage for første gang, og i den forbindelse har i alle fall jeg tusen spørsmål. Håper alle kan svare med hva som funket/funket ikke for dem, utstyr dere har vært spesielt fornøyd med, og lure tips som er bra å ha med seg. Håper vi kan dytte litt på tråde slik at flest mulig kan svare, og vi som trenger det kan bli noen svar rikere!

emoticon

Hva vil du anbefale av:

- Parkdress
- Vinterdress
- Regntøy
- Regnvotter/sydvest
- Sko (hvor mange par, merke)
- Votter
- Vognpose
- Sandaler/tøfler
- Matboks/drikkeflaske
- Ryggsekk
- Inneklær
- Ullklær
- Luer/hals
- Navnelapper
- Tips og triks
- Annet

Tusen takk!

Jobber i en familiebarnehage (eller ferie så permisjon nå da wiii) og der hadde vi en del slappe foreldre. Aller viktigst er rett og slett klær etter forholda :) (Som du sikkert ser på som en selvfølge da! :)

Med veldig små er det greit å ha en del bodyer+annet skift og siglesmekker siden mange enten sigler en del, eller elsker å helle vann fra flaske over fanget :P

Er alltid fint når plagg har navnelapp, selvom det er få som gidder og skjønner jo det iblant og, men merk gjerne sko, dresser, jakker og sånt :)

Ikke så flink på merker, men alle, særlig de små som krabber, trenger godt yttertøy og regntøy. Vet at regntøyet fra cubus tåler veldig lite vann, og dresser/regntøy fra coop (friends) er overraskende bra! :) Reima virker jo, og er jo av og til på tilbud.

Ift matboks, flaske, sekk osv er det jo ganske forskjellig bra bhg til bhg om en trenger :) I "min" bhg er vi så heldige å ha middag hver dag <3 liten familiebarnehage..

Og en ting! Kjøp for all del votter som rekker opp til albuene, og som ikke er alt alt for store :)

Håper det hjalp litt :) Hilsen barnehagetante ;P

ha minst to av alt er min beste erfaring...

klær og sko blir vått og i verstefall tørker det ikke til dagen etter, også slipper man å stresse med å vaske, og da er det greit å ha minst ett ekstra sett hengende.

I vinter var det flere dager han brukte den ene dressen før lunsj så ble den våt også måtte han bruke den andre etter lunsj. De ungene som kun  hadde en dress måtte bli inne etter lunsj pga vått yttertøy. Dumt for ungene det syns jeg...

MammaMia98 skrev:
ha minst to av alt er min beste erfaring...

klær og sko blir vått og i verstefall tørker det ikke til dagen etter, også slipper man å stresse med å vaske, og da er det greit å ha minst ett ekstra sett hengende.

I vinter var det flere dager han brukte den ene dressen før lunsj så ble den våt også måtte han bruke den andre etter lunsj. De ungene som kun  hadde en dress måtte bli inne etter lunsj pga vått yttertøy. Dumt for ungene det syns jeg...

må tilføye at vi hadde en Reima, en ticket og en Polarn dress.....alle med høy vannsøyle, så det er ikke dårlige dresser som er årsaken til at det er nødvendig med flere...

Jeg er veldig glad i Reima. Barna mine har hatt Reima siden dei begynte i bhg, og har aldri vært våte. Av regntøy har jeg enda ikke funnet noe som holder ungen helt tørr, det beste hittill har vært reima vårdressen ;) Skal til å prøve didrikson regntøy no. Så håper den holder tett :)

Av vintervotter er det også Reima vi bruker, men tynne votter i ull er deilig på bare litt kalde dager. Strikka tova ullvotter er også supert :)

Sko har vi prøvd det meste, viking, ecco, geox, adidas + en del billigsko :) Er mest fornøyd med Viking! Både som vinter og joggesko.

I vogna har vi brukt odenwalder pose. Men de fleste poser funker altså :)

Jeg er veldig glad i skinntøfler. Ikke så glad i sandaler.

Ryggsekk er ikke viktig hvis ungen går på småbarn, der holder det med en billigsekk til å ha ting i. Men med eldre barn er det litt mer viktig syns jeg. Viktig at sekken passer og har fester over brystet og på hofta. Og at sekken ikke er for stor. 3åringen min har en på 6l. Perfekt! Får plass til mat/drikke og et skift på tur.

Inneklær er det greit å ha 2 av alt. Nok skift :)

Luer funker det meste, greit å ha noe tykkere lue til vinteren da. Der liker jeg Kivat godt :)

Navnelapper er jeg ikke så glad i, bruker en merkepenn ;)

Kjekk tråd for oss som skal ha barn i barnehage for første gang ja :):) Min datter er akkurat fylt 2 år og hun begynner første gang i barnehage 17 august. Blir spennende!

På utstyrslisten jeg har fått av barnehagen, så står det at det skal være 2 av alt. 2 par regnvotter, 2 klesskift, minst 2 huer osv.
Er jo greit med skifte så de kan gå ut igjen om noe er vått :)

Jeg er ikke noe kjempe fan av viking sko. Synes vinterskoene virker helt utrolig tunge. Ikke minst litt for trang for min lille jente som har høy vrist. Jeg er mest for superfit. De er lette og gode. Og høyere vrist enn de fleste andre sko.

Når det gjelder sekk, så må man tenke seg om ang hvilke barnehage de små skal inn i.
Min jente begynner i friluftsbarnehage. Så der står det et veldig uthevet at de minste også SKAL ha skikkelige sekker som kan brukes på tur.. Så her går det ikke med en billig liten sak. Hun må få en skikkelig av fra begynnelsen.

Jeg har kjøpt navnestempel til merking. Virker mye lettere enn lapper.
Husker ikke nettsiden jeg bestilte fra, men det gjør sikkert noen andre her inne..?

Her i huset  begynne begge guttene i barnehage for første gang i august så denne tråden følge eg me på!.

T nå har eg kjøpt inn beckmann
sekk
klestempel å klistermerker me navn
smokke etui me plass t 2 smokker + smokker me navn (t soving)
regntøy + regnvotter har kjøpt fra sparkjøp å har hørt mye bra om d.
støvler fra viking

OG jeg annbefaler uteklær/sko med sterke uvanlige farger!! Viking sine blå støvler er supre, men når 10 andre barn har akkurat samme forsvinner det lett =/

Vi har mista et par viking støvler og 2 par regnbukser (ei svart og ei rød). Så nå ble det støvler som ingen andre har med mange kule farger og didrikson knallgul og knall blå regnklær!

;)

reima dresser (vår/høst og vinter).
reima votter. både vår/høst og vinter.
reima luer.
mest førnøyd med halsene som jeg har kjøpt på hm.
janus ullklær.
hjemstrikket ullklær.
reflex regntøy (men har brukt mest reima vår/høstdressen).
viking vintersko. 2 par.
har brukt sandaler av kjente merker som innesko.
bergans sekk.
drikkeflasker og matbokser har jeg kjøpt alt ifra europris til nettbutikker.
adidas joggedresser som inneklær.
navnelapper har jeg gitt opp da de bare detter av. så kjøpte merketusj og skriver heller rett på klærne.

så kjøper jeg 2 eller flere av alt så barna slipper og gå bløt.

Ha dobelt av alt sier jeg. Spesielt av drese og regntøy og sko hvis muligjet, spesielt hvis det er en barnehage som ungene er mye ute.Så ofte det der unga våres går at en del unger fikk ikke være med ut etter lunsj for da hadde de ikke klær til å ha på seg ut siden de alt var blitt våte før lunsje. Og selv om en har et bra merke så kan de bli våte, så bare på jenta her ho sto å helte bøtter med vann over hode,da hjelper det ikke når alt vanne renner inn langs nakken og slikt
Ha altid mer en 1 klesskift i hylla eller i ranselen, vi har altid 3 skift i selve hylla og 2 skift i ranselen, votter har vi altid hatt 3-6par, luer 2-3.
bedre med litt mye en for litte så de ikke får vært med på det som skjer
Ha en sprittusj i loma, kommer du på at at noe ungen hadde på seg om morgenen ikke er merket så kan du skrive kjapt intjalene i navne på skoene eller klærne
Merk skoene på utsiden ikke på innsiden for da er det ikke så populært å stikke av med andre sine sko, ser litt dumt ut å ha sko med navne Lars hvis ungen hetter Andreas

Jeg jobber i barnehage, og vil fremme 2 ting:

Votter
De minste (om ikke alle) trenger ullvotter som sitter på, og da flere par. Ull holder hendene varme selv om det blir fuktig. Ungene holder seg varme, får lenger glede av uteturen og det er bedre å kle på votter som passer (store fórete votter der hånden forsvinner er ingen fest).
Når ungene blir litt større og klarer å hjelpe til, kan man sørge for å ha andre votter i tillegg.

Smokker
Merk alle smokkene (som alle klær/utstyr ellers) og sørg for å ha nok av de. En smokk på avveie kan føre til unødvendig sorg hos enkelte barn.
(Vi praktiserer å ha ekstrasmokker som vi koker, men det er i grunn en dårlig løsning, og det hender vi ikke har nok til de som har glemt smokk hjemme).

Hva vil du anbefale av:

- Parkdress. reima tec (tec= vanntett, så ikke bare reima)
- Vinterdress reima tec. pga passformen (god å bevege seg i og lett å ta på/av), strikk rundt håndledd og ankler, plastbånd og ikke buksestrikk under bena som slites så fort av, tåler en god del vann, polstring i rompa for små barn som sitter stille, myk og tynn så den hemmer ikke bevegeligheten.
- Regntøy, ingen preferanser men vær obs på at det ikke er for inni som går helt ut til kanten av buksebena, ermene osv for det trekker inn vann.
- Regnvotter/sydvest. absolutt et must. mye bedre utsyn med sydvest enn hette (når ungen snur på hodet. regnvotter har jeg aldri klart å finne noen som sitter godt, synes alle er for store og posete...
- Sko (hvor mange par, merke). et par joggesko, et par sandaler, et par høst/vår-sko, et par vintersko, et par gummistøvler og et på sherox/termostøvler/vanntette vintersko. av merker liker jeg ponny og ecco.
- Votter. pass på at de ikke er for store! votter må være "akkurat passe" og heller kjøpe mye hvert år - votter som er så store at barna ikke klarer å bruke hendene er til stor irritasjon hos de små som blir ganske så frustrerte. de med glidelås er veldig greit for de aller minste å få på. hos større barn er det viktig med votter som er langt opp etter håndleddet. votteklyper kan være lurt å ha:)
- Vognpose. LAMMESKINNSPOSE!!! (korthået). dunposene slår seg så lett når været er litt fuktig. lammeskinnsposene holder ungen varm selv om den blir våt/fuktig og den regulerer varmen på høsten/våren når det begynner å bli varmt men det allikevel er for kaldt med bare dyne.
- Sandaler/tøfler. skinntøfler, myke:) god for bena og blir ikke alt for varme. ikke crogs!!! de detter bare av og er heller ikke noe godt på foten.
- Matboks/drikkeflaske. i metall, ikke plast. både for giftstoffer i plasten som går over i vannet, men også for smaken på vannet og at plastikken gjerne fort blir ødelagt.
- Ryggsekk. bergans!!!! ingen over ingen under:) viktig for små rygger som er ute på tur.
- Inneklær. ikke heldresser (selv om det er hundreogtyve knapper i skrittet og nedover bena). Ikke kjole hvis det ikke er sommer og barnet ikke slipper å ta på mer klær når det skal ut. 2 skift pr type plagg og i litt forskjellig tykkelse hvis været skifter i løpet av dagen.
- Ullklær. 2 sett (i tilfelle det ene blir vått og de skal ut 2 ganger i løpet av dagen og det ikke rekker å trøke eller at barnet skal sove ute i vogn.) lurt at det ene settet er todelt slik at man kun kan bruke en av delene dersom det blir for varmt med begge (f.eks. trenger ikke ullbukse nedi soveposen, men greit med genser siden armene til barnet stikker ut).
- Luer/hals. hals er et must!! de tykke med fleece på den ene siden er gode (reflex?) de er også høye i halsen og ikke for vide. Ha minst 2 par luer (2 par uteluer + sovelue). luer som dekker ørene og ikke glir opp/nedtil siden. ikke reima sine "finlandshetteluer", de har RAR passform.
- Navnelapper. askeladden sine er bra. merk ALT:) Ikke fordi du ikke synes det gjør noe at det blir borte, men for å gi personalet tid sammen med barna istedenfor lengre tid til å rydde i garderoben.
- Tips og triks
- Annet

Tusen takk!

Gitte__ skrev:
OG jeg annbefaler uteklær/sko med sterke uvanlige farger!! Viking sine blå støvler er supre, men når 10 andre barn har akkurat samme forsvinner det lett =/

Vi har mista et par viking støvler og 2 par regnbukser (ei svart og ei rød). Så nå ble det støvler som ingen andre har med mange kule farger og didrikson knallgul og knall blå regnklær!

;)

sign. lett å se hvem som er hvem ute også når de står langt unna med ryggen til og hette/lue på:)

Mrs Lutz skrev:

Hva vil du anbefale av:

- Parkdress. reima tec (tec= vanntett, så ikke bare reima)
- Vinterdress reima tec. pga passformen (god å bevege seg i og lett å ta på/av), strikk rundt håndledd og ankler, plastbånd og ikke buksestrikk under bena som slites så fort av, tåler en god del vann, polstring i rompa for små barn som sitter stille, myk og tynn så den hemmer ikke bevegeligheten.
- Regntøy, ingen preferanser men vær obs på at det ikke er for inni som går helt ut til kanten av buksebena, ermene osv for det trekker inn vann.
- Regnvotter/sydvest. absolutt et must. mye bedre utsyn med sydvest enn hette (når ungen snur på hodet. regnvotter har jeg aldri klart å finne noen som sitter godt, synes alle er for store og posete...
- Sko (hvor mange par, merke). et par joggesko, et par sandaler, et par høst/vår-sko, et par vintersko, et par gummistøvler og et på sherox/termostøvler/vanntette vintersko. av merker liker jeg ponny og ecco.
- Votter. pass på at de ikke er for store! votter må være "akkurat passe" og heller kjøpe mye hvert år - votter som er så store at barna ikke klarer å bruke hendene er til stor irritasjon hos de små som blir ganske så frustrerte. de med glidelås er veldig greit for de aller minste å få på. hos større barn er det viktig med votter som er langt opp etter håndleddet. votteklyper kan være lurt å ha:)
- Vognpose. LAMMESKINNSPOSE!!! (korthået). dunposene slår seg så lett når været er litt fuktig. lammeskinnsposene holder ungen varm selv om den blir våt/fuktig og den regulerer varmen på høsten/våren når det begynner å bli varmt men det allikevel er for kaldt med bare dyne.
- Sandaler/tøfler. skinntøfler, myke:) god for bena og blir ikke alt for varme. ikke crogs!!! de detter bare av og er heller ikke noe godt på foten.
- Matboks/drikkeflaske. i metall, ikke plast. både for giftstoffer i plasten som går over i vannet, men også for smaken på vannet og at plastikken gjerne fort blir ødelagt.
- Ryggsekk. bergans!!!! ingen over ingen under:) viktig for små rygger som er ute på tur.
- Inneklær. ikke heldresser (selv om det er hundreogtyve knapper i skrittet og nedover bena). Ikke kjole hvis det ikke er sommer og barnet ikke slipper å ta på mer klær når det skal ut. 2 skift pr type plagg og i litt forskjellig tykkelse hvis været skifter i løpet av dagen.
- Ullklær. 2 sett (i tilfelle det ene blir vått og de skal ut 2 ganger i løpet av dagen og det ikke rekker å trøke eller at barnet skal sove ute i vogn.) lurt at det ene settet er todelt slik at man kun kan bruke en av delene dersom det blir for varmt med begge (f.eks. trenger ikke ullbukse nedi soveposen, men greit med genser siden armene til barnet stikker ut).
- Luer/hals. hals er et must!! de tykke med fleece på den ene siden er gode (reflex?) de er også høye i halsen og ikke for vide. Ha minst 2 par luer (2 par uteluer + sovelue). luer som dekker ørene og ikke glir opp/nedtil siden. ikke reima sine "finlandshetteluer", de har RAR passform.
- Navnelapper. askeladden sine er bra. merk ALT:) Ikke fordi du ikke synes det gjør noe at det blir borte, men for å gi personalet tid sammen med barna istedenfor lengre tid til å rydde i garderoben.
- Tips og triks
- Annet

Tusen takk!

Jeg vil nok ikke si at Bergans er den beste barnehagesekken. Bergans har ikke barnesekker under 10L. Og det er altfor stort for mange barn. Da er faktisk Fjellreven bedre. Og vi har prøvd begge deler ;)

Gitte__ skrev:

Mrs Lutz skrev:

Jeg vil nok ikke si at Bergans er den beste barnehagesekken. Bergans har ikke barnesekker under 10L. Og det er altfor stort for mange barn. Da er faktisk Fjellreven bedre. Og vi har prøvd begge deler ;)

det er MIN mening og erfaring:) de har bergans fra 2 år. de går som regel ikke på tur med sekk på seg før de er 2, så ser ikke vitsen i å ha mindre sekk. bør romme litt når man har en del klær og utstyr som skal med i bhg;)

Mrs Lutz skrev:

Gitte__ skrev:

Mrs Lutz skrev:

det er MIN mening og erfaring:) de har bergans fra 2 år. de går som regel ikke på tur med sekk på seg før de er 2, så ser ikke vitsen i å ha mindre sekk. bør romme litt når man har en del klær og utstyr som skal med i bhg;)

Har du bilde av en slik sekk fra 2 år? Vi prøvde med Bergans 10L til gutten vår på 3 år når han begynte på storavdeling. Og det funka ikke. 6L er mye bedre ;) Men finnes det mindre Bergans sekker er det jo supert.

her har barnehagen egne sekker som barna bruker på turer.

Kommer litt an på hvor gamle de er når de starter, men er de ca 1år så har jeg en liten liste
For de som ikke går vil jeg virkelig anbefale stonz når sommeren har gitt seg!
Regndress er supert det første halve året da de ikke går, men krabber en del :)
Når kulden nærmer seg så sier jeg bare ULL ULL ULL! Ull fra innerst til ytterst!
Merkelapper var jeg selv flink med de første mnd`ene men så kjøpte jeg merkepenn i steden for det gikk myyye raskere. Slapp å dra frem stykehjernet for hver gang!
Inne sokker/skli strømper evt tøfler vil jeg anbefale da barna må gå ut i det de har på seg hvis brannalarmen går! Men også for å holde varmen! :)

Kan anbefale reima vinterdress da den er svært slitesterk og holder på varmen! Dyr, men verd hver ei krone! Det er invistering!
Vil også anbefale vind/parkdressen til polarnopyret. Også veldig slitesterk, tynn og lett å bevege seg i!
Reflex regntøyet er litt stivt så for vår del så holdt faktisk regndressen fra nameit! Tynn og lett å bevege seg i!
Når barnet går og vintern nærmer seg sverger jeg til ecco sko med god støtte! Bruk ullvang sokker evt annen tynn ull for blir det for tykke sokker i de så mister de funksjonen. Husk å ta ut såla i skoene når dere skal kjøpe sko. Legg skosåla på gulvet å la barnet stå på såla med hælen bak til kanten. Da skal du ha 1-1,2(1,5)cm forran den lengste tåa!
Mange kjøper for små sko til barna!

Kjøpte vind votter med ullfor fra næstebarn til jenta da det er vanskelig å finne små votter som sitter på hånden!

Skriver om jeg kommer på mer!
Hilsen mor og bhg ansatt på småbarn:)

Back
Topp