Den store amme tråden

Så flott :)
 
Da fyrer jeg løs :dead:
Som førstegangs har jeg mange spørsmål :p

Jeg har vært mor i 2, 5 døgn etter ks. Jeg klarer å presse ut noen dråper råmelk, og puppene har blitt mye større, men den ordntlige melken har ikke kommet enda.

Baby vil helst suge nærmest hele tiden, det er maksimalt 2 timer mellom hver omgang, som regel kortere og hun kan gjerne ligge en time hver gang. Det virker som hun blir ekstremt fort sulten og ligger og gaper og sutter på hendene, helt desperat.

Jeg begynner allerede å bli meget sår! Jeg kan se at brystvortene begynner å bli blod røde og det gjør så inni hampen vondt når hun suger seg fast...da får jeg nesten tårer i øyene. :blackeye:
au au Aaau!

Jeg har lest om hvordan hun skal ligge og prøver å få det til, men er usikker om jeg greier det. Flere jordmødre sier st teknikken hennes ser bra ut og at hun gaper høyt. Men det gjør vondt!

Jeg har bare prøvd en ammestilling og det er på siden, med baby liggende på en pute vedsiden av meg.

Tips og råd? Jeg er bekymret for sårheten, jeg gruer meg til hver gang jeg legger henne til
 
Det blir bedre når melka kommer, da vil hun nok ikke ligge like lenge (hele tiden). Håper det skjer i dag for deg (pleier å være rundt dag 2-3, mulig litt senere for ks?) For meg var det viktig å smøre med purelan "hele tiden" slik at skorpen ikke får utvikle seg. I tillegg til riktig sugeteknikk og stillinger selvsagt.

Det er viktig at du spiser og drikker nok, ha masse hudkontakt og sniff på babyen din :) og senk skuldrene, altså slapå av! Stress og adrenalin gjør det verre :) Lykke til!
 
Det blir bedre når melka kommer, da vil hun nok ikke ligge like lenge (hele tiden). Håper det skjer i dag for deg (pleier å være rundt dag 2-3, mulig litt senere for ks?) For meg var det viktig å smøre med purelan "hele tiden" slik at skorpen ikke får utvikle seg. I tillegg til riktig sugeteknikk og stillinger selvsagt.

Det er viktig at du spiser og drikker nok, ha masse hudkontakt og sniff på babyen din :) og senk skuldrene, altså slapå av! Stress og adrenalin gjør det verre :) Lykke til!

Takk for tips :) jeg tar på purelan nå etter hver omgang, også har jeg tatt på meg bh med ullinnlegg, jeg har hittil bare gått rundt uten bh, så brystvortene gnisset litt mot den tynne sykehus trøya. Kjenner det er godt med litt mer støtte :)

Baby bytter på å ligge på brystet til far og til meg, så det blir ikke mange timer oppi balja. Jeg føler meg ikke stresset overhode, men jeg er jo litt bekymret iforhold til sårheten, om det blir verre sliter jeg litt.
 
Ikke uvanlig når de har vært vandt med kontinuerlig næring i magen. Det går seg til og blir bedre! Om brystvortene er ømme anbefaler jeg multimam kompresser
 
Da fyrer jeg løs :dead:
Som førstegangs har jeg mange spørsmål [emoji14]

Jeg har vært mor i 2, 5 døgn etter ks. Jeg klarer å presse ut noen dråper råmelk, og puppene har blitt mye større, men den ordntlige melken har ikke kommet enda.

Baby vil helst suge nærmest hele tiden, det er maksimalt 2 timer mellom hver omgang, som regel kortere og hun kan gjerne ligge en time hver gang. Det virker som hun blir ekstremt fort sulten og ligger og gaper og sutter på hendene, helt desperat.

Jeg begynner allerede å bli meget sår! Jeg kan se at brystvortene begynner å bli blod røde og det gjør så inni hampen vondt når hun suger seg fast...da får jeg nesten tårer i øyene. :blackeye:
au au Aaau!

Jeg har lest om hvordan hun skal ligge og prøver å få det til, men er usikker om jeg greier det. Flere jordmødre sier st teknikken hennes ser bra ut og at hun gaper høyt. Men det gjør vondt!

Jeg har bare prøvd en ammestilling og det er på siden, med baby liggende på en pute vedsiden av meg.

Tips og råd? Jeg er bekymret for sårheten, jeg gruer meg til hver gang jeg legger henne til
Slik har det vært hos meg også i starten begge gangene, men det har gått seg til etter noen dager :)
Om du er på sykehuset fortsatt kan du spørre jordmor etter plaster. Jeg var veldig sår og fikk et slags hvitt plaster for å ha på brystet I tillegg til at jeg smurte med purelan :)
 
Da fyrer jeg løs :dead:
Som førstegangs har jeg mange spørsmål [emoji14]

Jeg har vært mor i 2, 5 døgn etter ks. Jeg klarer å presse ut noen dråper råmelk, og puppene har blitt mye større, men den ordntlige melken har ikke kommet enda.

Baby vil helst suge nærmest hele tiden, det er maksimalt 2 timer mellom hver omgang, som regel kortere og hun kan gjerne ligge en time hver gang. Det virker som hun blir ekstremt fort sulten og ligger og gaper og sutter på hendene, helt desperat.

Jeg begynner allerede å bli meget sår! Jeg kan se at brystvortene begynner å bli blod røde og det gjør så inni hampen vondt når hun suger seg fast...da får jeg nesten tårer i øyene. :blackeye:
au au Aaau!

Jeg har lest om hvordan hun skal ligge og prøver å få det til, men er usikker om jeg greier det. Flere jordmødre sier st teknikken hennes ser bra ut og at hun gaper høyt. Men det gjør vondt!

Jeg har bare prøvd en ammestilling og det er på siden, med baby liggende på en pute vedsiden av meg.

Tips og råd? Jeg er bekymret for sårheten, jeg gruer meg til hver gang jeg legger henne til
Jeg sverger til multimam kompress, de er helt fantastiske til såre brystvorter. Jeg fikk melk på dag 2 nå med andre men ikke før dag 4 med første. Så det kan variere mye. Og de sier stress kan være med å gjøre at prosessen går saktere. Om du får veldig vondt så vil jeg anbefale deg å prøve brystskjold. De be min redning med første, og gjorde at jeg greide å legge henne til uten å spenne meg skikkelig, det kan å gjøre at melka venter litt på seg.

Og som de så til meg på nyfødtintensiven at alle dråper i starten er dyrebare, og babyen din er den flinkeste til å få den ut. Og bare det at det har begynt å komme noe nå vil bety at prosessen er igang, og snart flommer det over av masse god melk til jenta di
 
Takk for svar :)
Jeg skal sende mannen ut for å kjøpe kompresser nå, og kanskje sånn bryst beskytter til å ha inni bhen.

Hun har ammet i 1 time og 20 min på 1 bryst nå..! Tilslutt sa jordmor at vi må bare lirke henne av brystet for å gi brystet litt fred. At hun bør klarer å gjøre seg klar med et bryst på 30 min.

Det føles slemt å lirke henne av puppen når det er alt hun vil.

Fikk også en jordmor til å observere når vi la henne til og hvordan hun ammer. De mener hun gjør det rett, men suger veldig hardt.

Jeg gleder meg til melken kommer!!
 
Takk for svar :)
Jeg skal sende mannen ut for å kjøpe kompresser nå, og kanskje sånn bryst beskytter til å ha inni bhen.

Hun har ammet i 1 time og 20 min på 1 bryst nå..! Tilslutt sa jordmor at vi må bare lirke henne av brystet for å gi brystet litt fred. At hun bør klarer å gjøre seg klar med et bryst på 30 min.

Det føles slemt å lirke henne av puppen når det er alt hun vil.

Fikk også en jordmor til å observere når vi la henne til og hvordan hun ammer. De mener hun gjør det rett, men suger veldig hardt.

Jeg gleder meg til melken kommer!!


Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, om varighet og sårhet.
Med førstemann ammet jeg hele første natten. Nett ferdig med en over en time på en pupp, så ville hun på andre.
Da jordmor som kom på dagvakt så ammeskjema utbrøt hun om jeg hadde ammet i hele natt, og om jeg ikke var helt sår. Eeh jo!
Jeg var 4 dager på føden etter fødsel med like tørst baby. Melka kom for fult første kveld hjemme i godstolen:p

Håper melken din kommer snart!
Og støtter oppom Purelan og skjold, og alltid bruk BH. Purelan smørte jeg med til og med før amming:p
Hjemme hadde jeg kuttet opp en av sambos steingamle utvaskede bomulls t-skjorter til å ha innfor ammeinnlegg, det var tusen ganger mykere for brystvorten i starten:)
 
Her har noen kvelder gått i flere timer med amming. Hadde besøk av helsesøster i går, og hun sa en halvtime på hvert bryst var absolutt nok. For min del skal gir vi oss etter 15 min på hvert bryst, men det skyldes dårlig sugetak hos babyen og at jeg skal få slappet litt av (traumatisk fødsel). Etter puppingen får han mme av pappan. Håper virkelig ammingen går seg til snart, jeg har jo melk. Synes vi fikk så dårlig oppfølging på sykehuset :(
 
Nå har puppene blitt ballonger her, store, harde og klumpete. Er fortsatt bare råmelk i dem, men noe mat får hun i seg...for hun har produsert hele 6 bæsjebleier siste døgnet!

Og hun har gått ned veldig lite i vekt, så jordmødrene sa at det var godt jobba :)

Jeg bruker kompresser og purelan konstant. Tenkte også å kjøpe et skjold i dag
 
Hvis du er på føden så kan de ha slike ull remser som eg hadde inni en singlett der, holdt brystene gode og varme, syntes virkelig at det hjalp meg. Husker eg brukte lengre tid på å få melk med første det var ks, var kjempe sår, fikk albueskjell på sykehuset vetsje helt kor mye eg syntes det hjalp, men krem til å holde de mye så ikke de tørker inn va best her. Med andre mann la eg ikke ungen til så mye og brukte tutt, det hjalp absolutt, og fikk mer melk den gangen enn første siden eg da vegret meh for amming etter en stund pga at eg var så sår.
 
Nå har jeg kjøpt skjold og tenker å prøve det ved neste amming. Må bare spørre de på sykehuset om det er noen mulighet til å få desinfisert dem her :p
 
Nå har jeg kjøpt skjold og tenker å prøve det ved neste amming. Må bare spørre de på sykehuset om det er noen mulighet til å få desinfisert dem her :p
Det er også mulig de har skjold du kan låne på sykehuset. De har gått det til utlån på de sykehusene jeg har født på [emoji4] høres ut som at du og lille gjør en god jobb med amminga [emoji1]
 
Det er også mulig de har skjold du kan låne på sykehuset. De har gått det til utlån på de sykehusene jeg har født på [emoji4] høres ut som at du og lille gjør en god jobb med amminga [emoji1]

Mannen kjøpte på apoteket og jeg har brukt dem de siste 8 rundene.. Hun har suttet nærmest konstant i hele natt..
Hvordan går ammingen hos dere?
 
Mannen kjøpte på apoteket og jeg har brukt dem de siste 8 rundene.. Hun har suttet nærmest konstant i hele natt..
Hvordan går ammingen hos dere?
Ammingen hos oss går veldig bra [emoji4] har kun vært litt småsår.
Men har litt problemer med å få han til å ville ta venstre pupp, melka kommer senere der. Pluss at jeg ikke ammet på venstre i starten når han enda var så svak. Men vi prøver, og han tar den er par ganger i døgnet. Blir det ikke bedre om noen uker så vurderer jeg å tørrlegge venstre pupp og kun amme på høyre side [emoji4]
 
Her går ammingen overraskende greit denne gangen. Men merker fort om jeg er litt lat på å holde han rett. Med førstemann fikk jeg gavekort på massasje etter 6uker. Det var digg for ømme skuldre/rygg. Tror jeg må innvilge megselv noe lignende denne gangen ;) (ikke bare pga ammingen, men også all bæring)
 
Så flott for dere det går bra!! :) :)

Det går vel strengt talt bra her også skal jeg tro jordmødrene. Hun er ekstremt sugevillig og har god teknikk... Jeg bør ikke klage kanskje.

Er bare at jeg blir utslitt... 1.5 time søvn pr døgn de siste 3 døgnene... Jeg ser snart dobbelt :p

Men jeg har et håp om snarlig bedring! Nå har det ihvertfall begynt å renne hvitt fra puppene og bæsjen nærmer seg sennepsgul.

Puppene er store, harde og fulle av kuler. Skikkelig tette melkekanaler tror jeg..
 
Back
Topp