Den nye permisjonsordningen.....

Jeg synes det er greit jeg. Jeg tror ikke de 5 ukene fra eller til (med min første i 2016 fikk far 10 uker) vil påvirke ammingen i noen grad. Jeg ammet side om side jobb og det gikk fint, jeg ammet i 1,5 år.
I tillegg til 31 uker har vi jo også 5 uker ferie.

For min del får vi ikke barnehageplass før barnet er halvannet år og da blir det den med lavest lønn som går hjemme i ulønnet perm = meg. Derfor synes jeg det er fint at far får disse 15 ukene.

Jeg skjønner at ikke alle er enige med meg.

Jeg er helt enig med deg :) Vi skal uansett ta alternativet med 80% lønn så da blir det flere uker permisjon. Vil jo uansett tro at det er flere fra januargjengen som må ta ulønnet permisjon grunnet barnehageplass. Vi har hvertfall regnet med å ikke få plass før barnet er halvannet år. Dette er mitt første barn, så vet jo ikke hvordan ammingen vil gå, men håper det går bra å fullamme til barnet er rundt 6 måneder. Deretter amme ved siden av fast føde slik anbefalingen er, da tror jeg det skal gå bra å jobbe ved siden av.

Jeg håper vi får plass fra ett år, vi bor på landet og uansett hvilken bhg i kommunen vi får så må jeg nok kjøre en time ekstra om dagen, sånn er det å bo i utkanten og jobbe feil vei iforhold til alt. Men det skal visst ikke være umulig m bhg plass. Hvis ikke får jeg evt ha dagmamma de 2 ukene jeg er alene også får mannen ta ansvar når han har fri.

Han søker om uttak de periodene han er hjemme med fri, og utsettelse grunnet arbeid i de periodene han er på jobb.

Evnt kan han søke gradert uttak for hele perioden, der graderingsprosenten stemmer overens med antall arbeidsdager.

Men det første er nok det enkleste :)

Går han på avspasering og permisjon samtidig?

Går han på avspasering og permisjon samtidig?

Hvis avspasering er periodene er han er hjemme i rotasjonen sin, så ja. Han kan motta foreldrepenger i friperiodene sine.

På samme måte kan man motta foreldrepenger samtidig som man avvikler ferie.

Hvis avspasering er periodene er han er hjemme i rotasjonen sin, så ja. Han kan motta foreldrepenger i friperiodene sine.

På samme måte kan man motta foreldrepenger samtidig som man avvikler ferie.

hmm hvis mannen kommer inn i fast rotasjon på offshore nå skal jeg nevne det til ham... sist endte han med permisjon når vi fikk bgh plass fordi han ikke fikk fri ifra prosjektet og hvis han tok seg fri viste vi ikke om han ville få jobb igjen...

Med den nye ordningen og valg av 100% lønn får mor 31 uker med babyen etter fødselen uten å ta ferie - det betyr at babyen bare er 7måneder ca. Fullamming til 6måneder og amming samtidig som man introduserer fast føde er anbefalingen, da vil jeg si at den nye ordningen er selvmotsigende mot amme-anbefalingen. Ja, man har ammefri - men ikke alle yrker er forenelig med det og hva om man har 30-60 min reisevei til jobb i tillegg. Blir ikke mye morsmelk på den 7mnd gamle babyen da.
Jeg er for likestilling og alt det der, men enda mer for sunnfornuft ;) og logisk er at pappaer ikke kan amme :p

Likestilling og likestilling. Nå har faktisk far rett på mer permisjon enn mor, siden han har rett på 2uker i forbindelse med fødsel i tillegg til fedrekvoten.

Likestilling og likestilling. Nå har faktisk far rett på mer permisjon enn mor, siden han har rett på 2uker i forbindelse med fødsel i tillegg til fedrekvoten.

Far har ikke rett på det - de fleste arbeidsgivere gir det, men det har ikke noe med NAV eller foreldrepenger å gjøre.

Mor har uansett tre uker før fødsel som er forbeholdt henne, og har således rett til mest permisjon i alle tilfeller :)

Far har ikke rett på det - de fleste arbeidsgivere gir det, men det har ikke noe med NAV eller foreldrepenger å gjøre.

Mor har uansett tre uker før fødsel som er forbeholdt henne, og har således rett til mest permisjon i alle tilfeller :)
De tre ukene før fødsel gir ikke mer tid med barnet, og faller også bort om mor føder tidlig. Alle fedre har rett på 2 uker permisjon i forbindelse med fødselen, men det er opp til arbeidsgiver om det utbetales lønn.

Likestilling av permisjon tar ikke hensyn til det biologiske aspektet med at det er mor som tar på seg «byrden» med en graviditet og amming. Jeg er forresten ikke i mot at far får være hjemme med barnet, her har far vært hjemmeværende pappa i 2år takket være gode permisjonsordninger i Norge. Men jeg er likevel ikke noe fan av den nye ordningen...

De tre ukene før fødsel gir ikke mer tid med barnet, og faller også bort om mor føder tidlig. Alle fedre har rett på 2 uker permisjon i forbindelse med fødselen, men det er opp til arbeidsgiver om det utbetales lønn.

Og mødre har rett på inntil 12 måneders permisjon ulønnet etter at perioden med foreldrepenger er over.

Far hadde jo uansett rett på «mer» permisjon før også, siden fedre- og mødrekvoten er like lang, så jeg forstod ikke helt hvorfor du trakk det frem som et poeng til å begynne med.

Jeg syns personlig at oppdelingen var grei som den var, men da kvotene ble redusert sist ble det jo etter hvert tydelig at fedrene brukte mindre tid hjemme med barna. I lys av det syns jeg det er fint at mer tid nå øremerkes fedrene.

Og mødre har rett på inntil 12 måneders permisjon ulønnet etter at perioden med foreldrepenger er over.

Far hadde jo uansett rett på «mer» permisjon før også, siden fedre- og mødrekvoten er like lang, så jeg forstod ikke helt hvorfor du trakk det frem som et poeng til å begynne med.

Jeg syns personlig at oppdelingen var grei som den var, men da kvotene ble redusert sist ble det jo etter hvert tydelig at fedrene brukte mindre tid hjemme med barna. I lys av det syns jeg det er fint at mer tid nå øremerkes fedrene.
Var nå mest som en generell kommentar til permisjonsordningen i Norge. Men skjønner det blir en annen diskusjon :)

Jeg synes det er veldig tungvint. Det burde være mer valgfritt. Man skal jo komme seg etter fødselen også [emoji21]

Vi skal prøve å strekke permisjonstiden så langt at barnet ikke begynner i bhg før i august 2020[emoji4] Vi skal undersøke hvordan foreldrebank fungerer, slik at man kan ta ut permisjon i opptil 3 år og få kontantstøtte fra 1 år.

Back
Topp