Den nye permisjonsordningen.....

Soffi23

Elsker forumet
Har akkurat satt meg litt inn i den nye ordningen og føler meg for øyeblikket skikkelig uheldig. 31 uker toppen hjemme med lille knøttet etter fødsel!? Og det er inkl de 3 ukene før termin? Jeg grøsser..... samme gjør sambo. Han jobber offshore og hadde ingen planer om permisjon i det hele tatt da han er hjemme 5 uker i gangen. Hva tenker dere om den nye ordningen?

Jeg synes vi burde få velge selv, det er ikke alle dette passer så bra for. Nå har jo far flere uker enn mor dersom man deler fellestiden likt.

Jeg har lyst til å fullamme så lenge som mulig, det blir jo vanskelig nå.

Jeg synes den nye ordningen er noe dritt! :shifty: Eneste vi ender opp med her er at jeg må ta lenger ulønnet permisjon siden samboer driver eget firma.
Tror staten håper på at det skal skje med mange, sånn at de kan spare penger :shifty:

Ikke sant! Jeg hadde planer om å amme i opptil 1 år, synes det blir fryktelig vanskelig nå, vet ikke helt om jeg har troa på å pumpe ut hver kveld for at samboer og baby skal klare seg med melk dagen etterpå..

Offshore mann her og [emoji106] han tenker og å ha permisjon i fri perioden sin, da får han jo betalt. Også får vi bruke noe av det på å holde meg hjemme lengre. Pluss at jeg har ferie og overfører ferie fra i år. Kommer og til å velge 80% lønn slik at jeg får ekstra uker der. Da håper vi å få det til å gå opp. Mannen får jo uansett mer tid hjemme enn en i vanlig jobb.

Jeg synes det er greit jeg. Jeg tror ikke de 5 ukene fra eller til (med min første i 2016 fikk far 10 uker) vil påvirke ammingen i noen grad. Jeg ammet side om side jobb og det gikk fint, jeg ammet i 1,5 år.
I tillegg til 31 uker har vi jo også 5 uker ferie.

For min del får vi ikke barnehageplass før barnet er halvannet år og da blir det den med lavest lønn som går hjemme i ulønnet perm = meg. Derfor synes jeg det er fint at far får disse 15 ukene.

Jeg skjønner at ikke alle er enige med meg.

Har akkurat satt meg litt inn i den nye ordningen og føler meg for øyeblikket skikkelig uheldig. 31 uker toppen hjemme med lille knøttet etter fødsel!? Og det er inkl de 3 ukene før termin? Jeg grøsser..... samme gjør sambo. Han jobber offshore og hadde ingen planer om permisjon i det hele tatt da han er hjemme 5 uker i gangen. Hva tenker dere om den nye ordningen?

Samboeren din kan vel ta permisjon de ukene han er hjemme og dermed få betalt «dobbelt opp», og så kan dere bruke det til å finansiere at du går noe hjemme i ubetalt permisjon?

Ikke super happy men tenker tross alt vi får være hjemme lenge...mange land er det mye kortere... ser det er utfordrende for mange og vett ikke hvordan vi løser pappa kvoten selv, sist måtte bi utsette den kjempe lenge så han trengte ikke fri... men sånn er det, vi må ofre noe når vi får barn og være glad for hva vi får.

Irriterer meg nesten mer at vi ikke får bgh før 1,5 år dersom vi ikke har kjempe flaks... det krever mer det enn permisjonen:/

Offshore mann her og [emoji106] han tenker og å ha permisjon i fri perioden sin, da får han jo betalt. Også får vi bruke noe av det på å holde meg hjemme lengre. Pluss at jeg har ferie og overfører ferie fra i år. Kommer og til å velge 80% lønn slik at jeg får ekstra uker der. Da håper vi å få det til å gå opp. Mannen får jo uansett mer tid hjemme enn en i vanlig jobb.
Dette kommer nok vi og til å gjøre. Mann jobber 2/4 og tar permisjon i fri periodene. Eg kommer til å ta ut 80% lønn og gå noe ulønnet.

Synes det er helt bra og er med på å fremme likestilling. Staten betaler og staten kan derfor bestemme.

Jeg har selv ammet begge mine barn til de var over 2 år, og det har vært mulig å kombinere med jobb. Jeg mener derfor ikke ordningen er til hinder for amming. Mulig man må spe på litt, om man ikke vil pumpe, men det går fint det også.

Jeg synes det er mer problematisk at man ikke har rett på Bhg-plass når permisjonen er over, og at msn ved ulønnet permisjon mister opparbeidede trygderettigheter.

Jeg synes vi burde få velge selv, det er ikke alle dette passer så bra for. Nå har jo far flere uker enn mor dersom man deler fellestiden likt.

Jeg har lyst til å fullamme så lenge som mulig, det blir jo vanskelig nå.

Helt enig, vi er voksne mennesker som klarer dele opp permisjonen til det beste for oss.
Jeg synes de nye reglene er helt bak mål. Her ender vi også opp med at jeg må ta ulønnet permisjon for å få ting til å gå opp.

Å få far sin kvote er vel umulig regner jeg med.

Hvordan kan han ta permisjon i fri periodene? Hvordan virker dette i praksis?

Han søker om uttak de periodene han er hjemme med fri, og utsettelse grunnet arbeid i de periodene han er på jobb.

Evnt kan han søke gradert uttak for hele perioden, der graderingsprosenten stemmer overens med antall arbeidsdager.

Men det første er nok det enkleste :)

Han søker om uttak de periodene han er hjemme med fri, og utsettelse grunnet arbeid i de periodene han er på jobb.

Evnt kan han søke gradert uttak for hele perioden, der graderingsprosenten stemmer overens med antall arbeidsdager.

Men det første er nok det enkleste :)

Men hva med de ukene han er på arbeid? Skal du jobbe 2 uker på og 4 uker av?[emoji4] Min går 5/5

Min er og på 2 og av 4, jeg tror han må ta det etter jeg er ferdig med alt for tror ikke både jeg og han kan få penger samtidig? Vi har ikke satt oss orntelig inn i alt enda. Men bra det er flere her i samme situasjon så man kan få litt hjelp! :)

Men hva med de ukene han er på arbeid? Skal du jobbe 2 uker på og 4 uker av?[emoji4] Min går 5/5

De ukene han er på arbeid søker han om utsettelse pga arbeid :)

Hvis han har 5 uker på og 5 uker av, søker han enten uttak de 5 ukene han er av og utsettelse de 5 ukene han er på - evnt kan han søke 50% gradert uttak for hele perioden.

Min er og på 2 og av 4, jeg tror han må ta det etter jeg er ferdig med alt for tror ikke både jeg og han kan få penger samtidig? Vi har ikke satt oss orntelig inn i alt enda. Men bra det er flere her i samme situasjon så man kan få litt hjelp! :)

Dere kan få samtidig begge to, men ikke fullt opp samtidig. Hvis du får 100% kan han maks ta ut 50%.

Du kan lese om samtidig uttak på NAV. Minuset da er jo at dere bruker opp stønadsdagene deres raskere.

Dere kan få samtidig begge to, men ikke fullt opp samtidig. Hvis du får 100% kan han maks ta ut 50%.

Du kan lese om samtidig uttak på NAV. Minuset da er jo at dere bruker opp stønadsdagene deres raskere.

Aha :) ja men vi tenkte uansett å prøve å få til at alt skal gå opp med bhg og sånt via meg, også er bare permisjonen hans ekstra. Han er jo uansett masse hjemme med meg så da er det jo mest lønnsomt at han tar ut sitt når jeg er ferdig med alt. Vet ikke om han kan ta ut etter at barnet har bhg plass da? Det hadde vi jo tjent mest på.

Aha :) ja men vi tenkte uansett å prøve å få til at alt skal gå opp med bhg og sånt via meg, også er bare permisjonen hans ekstra. Han er jo uansett masse hjemme med meg så da er det jo mest lønnsomt at han tar ut sitt når jeg er ferdig med alt. Vet ikke om han kan ta ut etter at barnet har bhg plass da? Det hadde vi jo tjent mest på.

Det må tas ut før barnet fyller 3 år, men det kan fint tas ut etter at barnet har fått bhg-plass :)

Back
Topp