Den nye ordningen for fordeling av perm mellom mor/far.

Kan noen fortelle i korte trekk hva den nye ordningen går ut på kontra den gamle?
Har ikke satt meg inn i de konkrete ukene, men forstått at man tenker på likestilling, at det er bekymring rundt amming. Jeg forstår jo at staten ønsker å bestemme da det er de som betaler, og at vi på en side er heldige som får såpass mye som vi får. Samtidig har jeg skjønt at det kan bli problematisk for amming? Når må mor egentlig tilbake til jobb? Hva er barnets beste (dette vet jrg ikke svaret på) - tenker at barnets beste bør telle mest (fremfor likestillingsdebatten)?
Jeg tenker at barnets beste er at mor er hjemme så lenge hun ammer. Så må gjerne far også være hjemme, for all del. [emoji5]️[emoji173]️

Ja det hele hadde vært enklere om staten samtidig kunne utstyrt pappan med bryst og melk.. Verdens helseorganisasjon anbefaler fortsatt fullamming til barnet er 6 mnd, og å fortsette med amming til barnet er 1 år (i Norge) 2 år (verdenssammenheng). Mange barn klarer fint tilvenningen over til fast føde, mens noen klarer det ikke.

Med den nye ordningen som er 15 uker til mor 15 uker til far, og 16 uker som kan deles- vil det si at jeg maks kan få permisjon til babyen er 7,75 mnd (stemmer det?). Men vi skal vel være glad vi får penger og permisjon i noen mnd iallfall.. Ordningene i Norge er tross alt ganske gode med permisjon og kontantstøtte ++

Last edited:
Jeg ammet første til han var 18 mnd, jeg tror ikke 5 uker (i 2016 fikk far 10 uker) fra eller til vil påvirke ammingen på noen måte (for min del).. jeg pumpet og ammet så ofte jeg kunne og det fungerte veldig fint.

For meg er det rart at mange mener at disse 5 ekstra ukene far får vil påvirke ammingen i så stor grad..

Den økonomiske biten skjønner jeg godt, vi også taper penger på dette og det er jo ganske kjedelig.

På den andre siden får vi sannsynligvis ikke barnehageplass så en av oss blir å gå hjemme i ulønnet permisjon i mange måneder uansett.... og da blir nok det den med lavest lønn = meg... og da synes jeg jaggu det er godt at far kan få disse 15 ukene [emoji28]

Back
Topp