Den nye ordningen for fordeling av perm mellom mor/far.

Careone

Elsker forumet
Januarlykke 2019
Desemberskattene 2024
Flere enn meg som synes det er helt villt å bestemme at far plutselig skal ha så mye av permen!? Å bare skrive det i stein liksom!! Er vell flere enn meg som har barnefar som feks driver enk eller lignende som gjør det umulig å ta ut så mye perm, eller egentlig noe! Dette vil jo bare tvinge mødrene til å ta ubetalt perm mens fedrene må jobbe når de skulle hatt perm! Staten vil spare så sykt på dette! Synes det er helt vilt at de kan bestemme det uten å se på hver enkelt familie! Ideer til hvordan man kan komme seg rundt denne nye dumme løsningen?

Beklager skrivemåten, er bare så provosert.

Helt enig med deg!
Synes det er uhørt at regjeringen skal bestemme hva som passer hver enkelt familie best. Alle er forskjellige, og ønsker og fordele ukene etter hva som passer sin familie best. Hadde vært så mye bedre om det hadde vært mer av felles ukene, så kunne man fordelt som ønskelig i hver familie. Her har far absolutt ikke mulighet til å ta ut sine 15 uker pga egen bedrift. Eneste fordelen for oss er at vi venter tvillinger, så vi får 17uker ekstra etter de nye reglene. Men det gjør meg ikke mindre frustrert for pappaens vegne....

Jeg er også hjertens enig! Familiene er så forskjellige, så det burde være opp til den enkelte hvordan foreldrepermisjonen skulle fordeles. Min mann driver også egen bedrift. Og kan ikke være borte så lenge fra jobben. Men for å ikke tape det har han tatt pappaperm istedenfor ferie, fordelt på 2-3 år. Dvs dobbelt betalt i ferieukene. Så slik blir det nok denne gangen også.

Det er litt håpløst for oss også, siden min mann også er selvstendig næringsdrivende. Vi taper mye penger på at han skal gå hjemme så lenge. Det er 5 uker mer enn når vi fikk forrige. Skjønner ikke helt hva de tenker og hvem de egentlig tenker på. Det er jo vel og fint at vi skal komme oss tilbake i arbeidslivet for å ikke "tape" i forhold til gutta. Men da bør det kanskje gjøres noe med akkurat det. ;)

Tørr ikke tenke på permisjon enda, har en mann som jobber 2 uker på og 4 uker av... hvordan i alledager gjør man det da?

Absolutt fryktelig irriterende at de skal bestemme sånne ting! Helt supert at fedre har muligheten og blir oppfordret til å ta pappaperm. Men hva som passer i hver enkelt familie vet man best selv! Forhåpentligvis vil de færreste av oss nekte mannen å ha pappaperm uansett.

Tørr ikke tenke på permisjon enda, har en mann som jobber 2 uker på og 4 uker av... hvordan i alledager gjør man det da?

Min gjør det samme :) han kan ta ut permisjon i et strekk på en måte. Eller så kan han velge å ta permisjon i friperiodene sine. Det gjorde min, fikk dobbelt betalt da, jeg gikk hjemme ulønna. Så det han da fikk ekstra dekte opp det jeg tapte :) men hver enkelt må jo se hva som passer best for dem.

Staten betaler, staten bestemmer.

Har ingenting i mot det. Skal ikke si så mye i forhold til hva jeg synes da jeg skjønner jeg er i mindretall her inne :-)

Men det er en del jobber jeg ikke har fått da de tror jeg skal rett ut i mammaperm, og det vil de ikke satse på. Som jeg synes er veldig synd. Jeg jobber i en mannsdominert bransje, og her blir kvinner diskriminert på slike ting.

I mannens jobb er det også uhørt å velge noe annet enn minste kvote pappaperm, og de er vrange hvis det er noen menn som prøver seg. Det synes jeg er forferdelige holdninger, men jeg tviler på at mannens arbeidsplass er den eneste. Så at "alle" familier skal få velge selv = mannen tar minste kvote hos alle jeg kjenner.

Jeg har full forståelse at for mange familier så går dette utover økonomi (og amming).

Har ingenting i mot det. Skal ikke si så mye i forhold til hva jeg synes da jeg skjønner jeg er i mindretall her inne :-)

Men det er en del jobber jeg ikke har fått da de tror jeg skal rett ut i mammaperm, og det vil de ikke satse på. Som jeg synes er veldig synd. Jeg jobber i en mannsdominert bransje, og her blir kvinner diskriminert på slike ting.

I mannens jobb er det også uhørt å velge noe annet enn minste kvote pappaperm, og de er vrange hvis det er noen menn som prøver seg. Det synes jeg er forferdelige holdninger, men jeg tviler på at mannens arbeidsplass er den eneste. Så at "alle" familier skal få velge selv = mannen tar minste kvote hos alle jeg kjenner.

Jeg har full forståelse at for mange familier så går dette utover økonomi (og amming).

Tror ikke så mange er uenig med deg, er vel heller at det ikke er større valgfrihet. [emoji4] Hvis min mann var i fast jobb, hadde det vært helt greit [emoji4]

Har ingenting i mot det. Skal ikke si så mye i forhold til hva jeg synes da jeg skjønner jeg er i mindretall her inne :)

Enig med deg. Det som har skjedd nå er jo at de 4 ukene som opprinnelig ble lagt til ferdekvoten (og hele permisjonsstiden) blir satt tilbake til fedrekvoten. Forskning er krystallklar på at ferdekvote er positivt for likestilling i arbeidslivet, og jeg synes det er bra at regjeringen har snudd og velger å ta i bruk virkemidler som forskningen viser at funker:-)

Enig med deg. Det som har skjedd nå er jo at de 4 ukene som opprinnelig ble lagt til ferdekvoten (og hele permisjonsstiden) blir satt tilbake til fedrekvoten. Forskning er krystallklar på at ferdekvote er positivt for likestilling i arbeidslivet, og jeg synes det er bra at regjeringen har snudd og velger å ta i bruk virkemidler som forskningen viser at funker:)

Enig med at det vil være positivt for de som har muligheten til det. Men til alle som ikke har det settes de i en unødvendig vanskelig situasjon. Dumt det skal være skrevet i stein for alle familier. Det var hele poenget.

Helt tullete! Min samboer driver eget firma og kan umulig ta ut så mye permisjon. Da har han ikke jobb å komme tilbake til.. så da blir det bare enda mer ulønna på meg enn sist.. :shifty:

Jeg har ikke sjans til å gå tilbake til jobb etter så kort tid hvis jeg fortsatt vil amme. Arbeidssted og -tid er helt uforenlig med amming.... og det synes jeg er veldig leit, jeg ønsker å kunne amme så lenge jeg vil og ikke så lenge staten vil...

Men like gale er at jeg vil gå rundt som en zombie som ikke vil fungere hverken på jobb eller hjemme. Tingen er at det nå en gang er slik at kvinner våkner av barnets lyder om natten, det er sånn vi er lagd for å kunne ta oss av barna våre. Uansett hvor jeg sover i huset så sover jeg jo «på vakt» og våkner umiddelbart når baby begynner å våkne til. Det er ikke noe som kan skrues av fordi staten har bestemt at jeg må tilbake i jobb..... Mannen min derimot, han sover igjennom atombomber, verdenskrig og det som er. Barna kan ligge og hyle 2 meter unna uten at han viser antydning til å våkne. Ikke noe han kan noe for, og heller ikke noe han kan «skru på» fordi jeg må få sovet siden jeg skal på jobb.

(Vi har barn fra før av og jeg klarte tilslutt ikke fungere av kombinasjonen nattevåk og krevende jobb, så jeg snakker av erfaring)

Jeg er redd for at det hele ender med at jeg må ta masse ulønnet permisjon for å få hverdagen til å gå opp. Da taper jeg rettigheter innenfor arbeidslivet, sykepenger, pensjon m.m. Jeg vil påstå at ordningen i vårt tilfelle vil virke totalt mot sin hensikt. At jeg blir «taperen» i arbeidslivet er en konsekvens jeg ikke ser veien utenom.

Enig med at det vil være positivt for de som har muligheten til det. Men til alle som ikke har det settes de i en unødvendig vanskelig situasjon. Dumt det skal være skrevet i stein for alle familier. Det var hele poenget.
Ja, jeg ser den. Dilemma, akkurat det...

Jeg har ikke sjans til å gå tilbake til jobb etter så kort tid hvis jeg fortsatt vil amme. Arbeidssted og -tid er helt uforenlig med amming.... og det synes jeg er veldig leit, jeg ønsker å kunne amme så lenge jeg vil og ikke så lenge staten vil...

Men like gale er at jeg vil gå rundt som en zombie som ikke vil fungere hverken på jobb eller hjemme. Tingen er at det nå en gang er slik at kvinner våkner av barnets lyder om natten, det er sånn vi er lagd for å kunne ta oss av barna våre. Uansett hvor jeg sover i huset så sover jeg jo «på vakt» og våkner umiddelbart når baby begynner å våkne til. Det er ikke noe som kan skrues av fordi staten har bestemt at jeg må tilbake i jobb..... Mannen min derimot, han sover igjennom atombomber, verdenskrig og det som er. Barna kan ligge og hyle 2 meter unna uten at han viser antydning til å våkne. Ikke noe han kan noe for, og heller ikke noe han kan «skru på» fordi jeg må få sovet siden jeg skal på jobb.

(Vi har barn fra før av og jeg klarte tilslutt ikke fungere av kombinasjonen nattevåk og krevende jobb, så jeg snakker av erfaring)

Jeg er redd for at det hele ender med at jeg må ta masse ulønnet permisjon for å få hverdagen til å gå opp. Da taper jeg rettigheter innenfor arbeidslivet, sykepenger, pensjon m.m. Jeg vil påstå at ordningen i vårt tilfelle vil virke totalt mot sin hensikt. At jeg blir «taperen» i arbeidslivet er en konsekvens jeg ikke ser veien utenom.

HELT ENIG!

Enige i det er feil, fint om far får være hjemme men baby trenger oftere mor enn far det første året...

Takk til alle som har skrevet sin mening her, spesielt de som mener ordningen er grei. Selv er jeg for at hver enkelt familie må få velge hva som er best for en selv, men jeg elsker å få andres synspunkt på ting for å utvide mitt eget syn! Synes innspillene til dere som er for har vært veldig gode!! [emoji1] bra med et forum der man kan diskutere uten personangrep [emoji1360][emoji1360]

når det er sagt så mener jeg fremdeles at det burde være opp til hver enkelt familie å bestemme hvordan det skal fordeles. Hvis alternativet er å gå glipp av permisjon fordi far ikke har mulighet for å ta ut, og mor da må ta ut ulønnet, synes jeg det blir for dumt...

Kan noen fortelle i korte trekk hva den nye ordningen går ut på kontra den gamle?
Har ikke satt meg inn i de konkrete ukene, men forstått at man tenker på likestilling, at det er bekymring rundt amming. Jeg forstår jo at staten ønsker å bestemme da det er de som betaler, og at vi på en side er heldige som får såpass mye som vi får. Samtidig har jeg skjønt at det kan bli problematisk for amming? Når må mor egentlig tilbake til jobb? Hva er barnets beste (dette vet jrg ikke svaret på) - tenker at barnets beste bør telle mest (fremfor likestillingsdebatten)?

Jeg er mye enig i det som skrives her.

Men får vår del (hvor typen et fast ansatt i et firma) er jeg glad for at han får lengre tid hjemme med babyen. Både for ungens, men mest for hans del. Jeg tror det er viktig for han å kjenne på hvordan hvordagen alene med ungen er. På hans arbeidsplass tar mennene det de må, så selv om vi kunne fordelt fritt utover de 10 ukene idag, hadde ikke han tatt noe mere enn det.

Men vi kommer riktignok til å velge 59 uker permisjon. Og regner med at vi jeg tar ut noe ferie når hans permisjon starter.

Er jo egentlig veldig imot at staten skal blande seg inn i familielivet på dette nivået, og skjønner godt at det kan få store økonomiske konsekvenser for selvstendige næringsdrivende...

Så jeg er både for, og i mot, denne nye ordningen ‍:):)

Back
Topp