Den nye hverdagen som tobarnsmor

Rog90

Glad i forumet
Nå har hverdagen såvidt begynt for oss da mannen etter 2 uker perm og 3 uker ferie begynte på jobb igjen. Har en fra før som pappaen leverer og jeg henter. Jeg må også lage middag da han er sent hjemme fra jobb. Timene mellom pappaen kommer hjem fra jobb til eldste skal legge seg et veldig hektisk (bare ca 2 timer). Mær eldste er lagt er vi trøtte begge to og orker ikke husarbeid. Jeg får knapt lagt minsten i fra meg på dagen og får derfor også gjort fint lite utenom middag og henting i barnehagen. Hvordan får dere med 2 barn hverdagen til å gå opp ? Har forsøkt bæresjal men han likte det ikke særlig og bekkenet mitt tåler ikke så mye heller. Er det bare meg eller har andre det også så travelt ?
 
Nå har hverdagen såvidt begynt for oss da mannen etter 2 uker perm og 3 uker ferie begynte på jobb igjen. Har en fra før som pappaen leverer og jeg henter. Jeg må også lage middag da han er sent hjemme fra jobb. Timene mellom pappaen kommer hjem fra jobb til eldste skal legge seg et veldig hektisk (bare ca 2 timer). Mær eldste er lagt er vi trøtte begge to og orker ikke husarbeid. Jeg får knapt lagt minsten i fra meg på dagen og får derfor også gjort fint lite utenom middag og henting i barnehagen. Hvordan får dere med 2 barn hverdagen til å gå opp ? Har forsøkt bæresjal men han likte det ikke særlig og bekkenet mitt tåler ikke så mye heller. Er det bare meg eller har andre det også så travelt ?
Sniker. Har to tette, og hadde samme situasjon tidligere og litt ennå. Svaret er at det ikke alltid går opp. Det betyr at en del ting må vente, ambisjonene må senkes. Kanskje blir middagen litt på repeat i perioder, kanskje blir det litt lettvint. Kanskje er ikke stua alltid på stell. Her leverte jeg eldste i bhg, og så var hjemme med minste. Middag forberedte jeg normalt før jeg hentet gutten fra bhg igjen, så det var bare å skru på plater etc. Minste likte heller ikke så godt å ligge for seg selv en stund, da var de slitsomt og frustrerende. Her kjøpte vi en babygym som hun likte og ville ligge litt i. Tok teppe og la på kjøkkengolvet så hun var med å lage middag. Eldste enten lekte, var med på kjøkkenet eller så TV. Så roet det seg ned med at hun ikke ville ligge alene, og bare det gikk greit gikk alt annet også så mye bedre.

Det ER slitsomt med to små når den minste er så liten. Det er jo bare 5 uker siden du har født. Prøv å senke skuldrene, kjøp inn babygym eller noe spennende som babyen kan like å holde på litt med så du får litt tid her og der til å ordne middag og andre ting. Og husk at det går seg til og blir bedre etterhvert.
 
Jeg har samme utfordringene som deg! Synes det er skikkelig utfordrende med to små. Babyen min må også bæres stort sett hele dagen. Hun liker bæresjal da, men jeg har ikke rygg til å ha henne i det hele tiden. Så føler jeg sitter/går å ser på rotet og alt som burde gjøres.

Her prøver vi å rydde på kvelden. Med varierende hell. Prøver å invitere til besøk med jevne mellomrom, slik det ikke får flyte helt ut, og for at jeg ikke skal miste fornuften. :p Det jeg synes er vanskeligst, er å ha energi og tid til hun på 2,5. Hun er inne i en heftig selvstendighetsperiode, og med lite søvn og mye grining fra baby er det ikke mye tålmodighet lagret i denne mammaen... Vurderer å kjøpe en sånn svindyr stol, eller en rock it til vogna, ett eller annet som kan roe babyen.. Men så vet jeg jo at det går over etterhvert, så vet ikke hvor mye penger jeg skal invistere i diverse forsøk..
 
Eldste er 2,5 år, yngste 6 uker. Jeg leverer i bhg 10-11 og henter senest 1530 - mannen er hjemme fra jobb tidligst 17. De 2 timene alene med begge kan være veldig slitsomme, så jeg prøver å få gjort noe utenfor husets fire vegger, slik at storesøster ikke kjeder seg. Pakker ofte med sparkesykkel og hjelm i bilen når jeg henter, og så tar vi en tur i parken eller på en lekeplass, eventuelt bare går tur i skogen når vi kommer hjem :) Så får vi lufta hunden samtidig også!

Vi har litt uvanlig døgnrytme, så stort sett spiser vi ikke middag før i 20-tiden. Dermed kan vi bytte på hvem som lager mat, eller lage sammen. Storesøster legger seg i 21-tiden, og da har jeg et par hester som skal trenes (tar 1 annenhver dag). Samboer tar minstemor, og så rydder han som oftest kjøkkenet mens jeg er ute. Vi har vaskehjelp som tar seg av husarbeidet for oss (de best investere pengene jeg noensinne har gjort), og trenger således bare å rydde huset skikkelig før hun kommer. Vi lever fint med litt rot også, så har et veldig avslappet forhold til det der. Klesvasken tar vi i helga :)
 
Back
Topp