Den moderne husmor skal....

http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/280887

"Husmoren er ikke noe overklassefenomen. Hun har gjerne kort utdanning, nedsatt helse eller flere barn. Familien har mindre å rutte med enn andre, men likevel er de fleste fornøyde med økonomi og arbeidsfordeling hjemme."

.....

"Dagens husmor – ingen luksuskvinne

Kitterød og Rønsen finner ikke støtte for bildet av de moderne husmødrene som velutdannede kvinner som tar et avbrekk i karrieren for å engasjere seg i hjem og familie, eller som rikmannsfruer som bruker tiden til å dyrke egne interesser.

– Disse utgjør riktig nok en liten andel, men det store flertallet av husmødrene har hovedansvaret for arbeidet hjemme. Ytterst få har for eksempel rengjøringshjelp, kan Kitterød fortelle.

– Husmødrene er klart overrepresentert blant dem med kort utdanning, og mange har nedsatt helse, sier hun. 

– Ikke overraskende finner vi dessuten flest husmødre blant kvinner med mange og små barn, men her kan også sammenhengen være at kvinner som ønsker å være husmødre, velger å få mange barn, fortsetter Kitterød.

– Innvandrerkvinner er også blant de som oftere er husmødre enn andre, legger hun til."

¤Woolfmother¤ skrev:
Være pen klart jeg er pen
være sunn  jeg er ganske feit
være godt trent godt trent i hva??
være utdannet Har en god utdannelse
lage hjemmelaget mat hver dag Tror jeg stryker her.
alltid snakke med blomster i stemmen Stryk her og gitt
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner Har vaskehjelp(gudsjelov)
kle seg riktig nja, jeg er nå kledd
kle barna og mannen riktig Joda, er ganske god her
delta på alle dugnader Deltar alltid!!!!
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter Joda, skårer ganske høyt her
ha gode forslag til aktiviteter hver helg vi er alltid på farten
alltid ville ha sex nja, når jeg har tid/ork og er hjemme. Vi klarer å lage barn, så da er det vel ofte nok
kunne sy, strikke, hekle Det genet har ikke jeg fått
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut Det gjør mannen til vaskehjelpa!!
delta på alle venninnekvelder Hva i pokker er venninner, prøver igjen neste år!!! Det har nok blitt litt nedprioritert mellom studier/jobb og barn

Gregersen skrev:
Være pen - ikke spesielt pen,  nei, helt vanlig tror jeg
være sunn (ikke overvektig, ikke undervektig) - midt i mellom her også
være godt trent - langt i fra
være utdannet - utdannet itt-konsulent, men har aldri brukt utdannelsen min...
lage hjemmelaget mat hver dag - Så og si hver dag. Jeg lager meg en plan på 14 dager, hva jeg skal ha til middag og handler det.
alltid snakke med blomster i stemmen - haha, langt i fra
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner - Nope, her er det rotehus. Ihvertfall i dag kjøkkendeler flyter på kjøkken og i stuen.
kle seg riktig - tja
kle barna og mannen riktig - barna er i hvert fall rene når de går hjemmefra, mannen bestemmer selv, men jeg kjøper jo klærne så ja.
delta på alle dugnader - har ikke blitt invitert, men hadde kommet.
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter - de har heldigvis ingen ennå
ha gode forslag til aktiviteter hver helg - forslag har jeg, men ikke alltid like gjennomførbart
alltid ville ha sex - ja
kunne sy, strikke, hekle - kan sy =D
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut - nope, her har det vært gjenngrodd noen år. Så det tar tid. Working progress
delta på alle venninnekvelder - så lenge jeg får barnevakt så

Når jeg bare hadde Even var det plettfritt, men da hadde jeg ikke oppussingsprosjekt, hage. Var heller ikke uten oppvaskemaskin (bruker jo ca 1 time på å vaske opp, men det er jo bare hvis minstemann sover)

Være pen: Vil ikke kalle meg pen på noen måte nei, men sminker meg hver dag...
være sunn  : Er IKKE undervektig, men ikke så veldig overvektig heller
være godt trent: Var trent, hellt til et par mnder siden, da gikk alt rett vest..
være utdannet: Er IKKE utdannet
lage hjemmelaget mat hver dag: Lager hjemme laget mat så å si hver dag, sjeldent jeg ikke gjør det...
alltid snakke med blomster i stemmen: Ehhmm.. altså... kremt... Nei!!!
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner: Her ser man det bor barn!!!
kle seg riktig: KLer meg slik jeg liker det
kle barna og mannen riktig: Hvordan mannen min kler seg er opp til han, men er ærlig med mine svar om han spør.. Kler barna slik JEG mener er pent da... :)
delta på alle dugnader: Har enda tilgode å bli med på dugnad, har ikke hatt det enda i bhg til jentene... Men kan jeg delta, så drar jeg på det :)
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter: Eldste bor ikke her, og de to minste er ikke med på noe
ha gode forslag til aktiviteter hver helg: neppe...
alltid ville ha sex: Neppe!
kunne sy, strikke, hekle: Liker veldig godt å strikke, holder på med nytt prosjekt nå, kan å hkle litt, kan IKKE å sy :o
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut; Nope! Har ikke hage :p
delta på alle venninnekvelder: Er ikke så ofte vi har slike kvelder, så når vi først avtaler det, så kommer jeg jo...

Slik er jeg og sånn er det bare :) Hadde jeg sku vert alt som du føler at en husmor må være over, så hadde jeg møtt veggen for lenge siden :p hehe

Da jeg leste listen tenkte jeg at det er jo ikke den moderne husmor, det er jo den gjennomsnittlige BV-dame! Bare legg på at hun jobber 50% og har en mann som tjener over 1 mill i året så nærmer vi oss! 

Være pen
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig)
være godt trent
være utdannet
lage hjemmelaget mat hver dag ( ikke HVER dag da.. men stort sett)
alltid snakke med blomster i stemmen
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner
kle seg riktig
kle barna og mannen riktig
delta på alle dugnader
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter ( ikke så store barn enda.)
ha gode forslag til aktiviteter hver helg
alltid ville ha sex
kunne sy, strikke, hekle
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut
delta på alle venninnekvelder
and so on! Det er i allefall mitt inntrykk når jeg leser om "lykkelige og vellykkede" kvinner

Oppfyller langt fra alle kravene!   Men håper å kunne legge til sunn, slank og veltrent etter barseltiden er over ;p  Da kan det hende jeg gidder å prøve å handle klær til meg selv og kle meg selv fint også!

Ikke i nærheten, og ikke gidder jeg prøve på det heller.
Jeg velger de tingene som er viktig for meg, og driter i resten. Tror det er sånt man blir lykkelig av.

Haha, oi!

Jeg er selvsagt pen (enhver kvinne bør ha såppas selvtillit at man anser seg selv om pen ihverfall ;)), overvektig, godt trent i spising, har ingen utdannelse men en ålreit jobb, ungene har heldigvis ingen fritidsaktiviteter enda, jeg kler meg etter forholdene, kler barna ganske ålreit (mannen også, men han tar jo aldri på det JEG vil...), har ikke hage men noen kasseblomster som ihvertfall lever, har et normaltryddig hjem (hvis man ikke åpner skapdører), er adm. leder i en forening, venninekvelder? forstår ikke spørsmålet? Helgeaktiviteter? Til tider :)

Anser meg selv om ganske vellykket, jeg :) Gjelder å finne lykken i det man har og ikke hva man tror andre har :)

¤Woolfmother¤ skrev:
Være pen
Nei, der stilte jeg ikke forrest i køen gitt

være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig)
ikke der heller

være godt trent
jeg har en gigakul på magan da.. har trent endel for å få den...

være utdannet
bachelorgrad?

lage hjemmelaget mat hver dag
ikke hver dag...

alltid snakke med blomster i stemmen
det står ingenting om at blomstene må være i live...

ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner
naturligvis...............

kle seg riktig
for sofasliting, ja....

kle barna og mannen riktig
de klarer å kle seg selv....

delta på alle dugnader
sender mannen...

være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter
ja faktisk...

ha gode forslag til aktiviteter hver helg
jeg har mange forslag, men ingen gjennomfører dem...

alltid ville ha sex
null problem...

kunne sy, strikke, hekle
HURRA!! Jeg kan det!

arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut
Nei, der har jeg en mann....

delta på alle venninnekvelder
Næh...

Være pen - ser vel ganske normal ut 
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig)- midt i mellom,akkurat passe 
være godt trent- hehe 
være utdannet- jobber med saken :) 
lage hjemmelaget mat hver dag- kan vel ikke akkurat skryte av det men ingen sulter ihjel 
alltid snakke med blomster i stemmen- tja hender det
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner- prøver så godt jeg kan men er ikke alltid like lett 
kle seg riktig- går med det som passer meg både ute og inne..
kle barna og mannen riktig- kler ungene bra,
delta på alle dugnader- så langt det lar seg gjøre ja
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter- ja gjør så godt jeg kan 
ha gode forslag til aktiviteter hver helg- nei men hjelper med litt brainstorming 
alltid ville ha sex- NEI 
kunne sy, strikke, hekle- Definitivt ikke, er ikke noe for meg
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut- nei det overlater jeg til huseieren fordi jeg gidder ikke å bli sjuk-sliter med allergier..
delta på alle venninnekvelder- der kan man bli flinkere men gjør så godt jeg kan når jeg har barnefri 

Jeg oppfyller definitivt ikke alle kravene men som de fleste andre har man denne tidsklemma da :) 

Legg til at hun aldri skal være kontroversiell, så har du den perfekte Flinke Pike (ikke et særskilt bv-fenomen). Jeg er enig med Shirley Manson: "I don't want girls to be defanged and declawed and pretty and mute."

HAHAHAHA! :D

Bouncing buttplug skrev:
Alltid snakke med blomster i stemmen - Om kaktus regnes som en blomst så?

Være pen - Har  begynt å bli flinkare til å ha maskara på meg når eg skal ut av huset:P
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig) - når eg ikkje er gravid er eg vel normal
være godt trent - Nope, men eg blir holdt i passe form pga jobben :P
være utdannet  - vgs?:P
lage hjemmelaget mat hver dag - nei, men av og til
alltid snakke med blomster i stemmen - blomstrer... roser har torner, har dei ikkje?:P
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner - heile huset har aldri vert strøkent på samme tid
kle seg riktig - nei, dessverre :P bortsett frå på jobb :P
kle barna og mannen riktig - heh, mannen kler seg sjølv, og gutten har også begynt å bestemme klea sjølv :P :P Så klea til gutten er ofte ok, dei berre matcher veldig dårlig av og til :P
delta på alle dugnader - kun vert ein dugnad i barnehagen, den var eg med på:P
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter - han har ingen
ha gode forslag til aktiviteter hver helg - sliter som f... kvar helg :P
alltid ville ha sex - stortsett
kunne sy, strikke, hekle - kan hekle, men gjere det ikkje ofte
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut - hagen ser ikkje ut...
delta på alle venninnekvelder - nope :P

Om det finnes kvinner som er alle de tingene som beskrives? Det gjør det helt sikkert. Er det nødvendigvis noe negativt med alt dette, om man trives med den man er og de man har rundt seg? Ikke nødvendigvis.

Problemet oppstår i det vi tror at dette er idealet, en slags fullkommenhet. Jeg tror kvinner må bli flinkere til å anerkjenne seg selv, og andre. Vi trenger ikke være opptatt av hva som er idealet og hva vi bør og skal til enhver tid.

Det trenger ikke være noe galt i å like nyvaska gulv og trening, eller å strikke sin egen ryggsekk, eller det å like å pynte seg, eller pule for den saks skyld. Noen liker sikkert all the above. Fint! Andre kan like noe helt annet. Og være fornøyde med det. Hurra for forskjeller!

Back
Topp