Den moderne husmor skal....

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
Være pen
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig)
være godt trent
være utdannet
lage hjemmelaget mat hver dag
alltid snakke med blomster i stemmen
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner
kle seg riktig
kle barna og mannen riktig
delta på alle dugnader
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter
ha gode forslag til aktiviteter hver helg
alltid ville ha sex
kunne sy, strikke, hekle
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut
delta på alle venninnekvelder
and so on! Det er i allefall mitt inntrykk når jeg leser om "lykkelige og vellykkede" kvinner

jeg for min del kan bare fylle et par av kriteriene. jeg utdanner meg og jeg deltar aktivt på dugnader og andre ting som er i regi av sportsklubbene til ungene er medlem av.
jeg lager mat og vasker hus jeg også, men jeg klarer ikke fylle alle kravene. Man kan komme til meg også er det faktisk litt rotete! Derfor HATER jeg å få besøk. gresset i hagen kan finne på vokse litt for mye. Skittentøyskurven er alt for ofte overfyllt...

Finnes denne idealkvinnen? Fyller du alle krav? Hva er hemmeligheten?

Jeg fyller vel egentlig ikke noen av disse kravene:p Jeg er ingen husmor, og gjør vel minst i huset her. Men jeg føler jeg er en aktivmor da, de dagene som er fine. :)

Pen? Sminker meg om jeg skal ut dørene. Hjemme er det joggis og håret i strikk. 
Sunn? Tjo.. Er vel ikke overvektig, men kan ikke skryte på meg grønnsaker til middag HVER dag.
Være godt trent - Tjoooo.. Går tur et par-tre ganger i uka. Får holde det..:P
Være utdannet - Er i prosessen!
Lage hjemmelaget mat hver dag - høhøhøø....høhøhøhøhh.... haaaahahah!.. Nei.
Alltid snakke med blomster i stemmen - Om kaktus regnes som en blomst så?
Ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner - ...tjaaa... Den kroken der borte skinner? Det kan være vann som ble sølt igår, men det KAN vær rent også?!
Kle seg riktig - Neh..
Kle barna og mannen riktig - De velger stort sett klærne sine selv, så der er jeg IKKE ansvarlig.
Delta på alle dugnader - Jeg deltar på dugnad i barnehagen hver gang jeg skal. Skulle bare mangle det.
Ha gode forslag til aktiviteter hver helg - Nei.
Alltid ville ha sex - eeeeh, NEI..
Kunne sy, strikke, hekle - Jeg kan sy korssting, strikke luer og hekle bestemorruter. Der stopper mine kunnskaper.
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut - *Rå latter*.... Jeg vil ha en sau!
Delta på alle venninnekvelder - Absolutt ikke.. Spørs hvem som er der..:P

Være pen - ikke spesielt pen,  nei, helt vanlig tror jeg
være sunn (ikke overvektig, ikke undervektig) - midt i mellom her også
være godt trent - langt i fra
være utdannet - utdannet webdesigner, men har aldri brukt utdannelsen min...
lage hjemmelaget mat hver dag - bestiller veldig sjelden mat, men kan godt slenge inn en frossenpizza
alltid snakke med blomster i stemmen - haha, langt i fra
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner - nope, ryddig i det minste
kle seg riktig - lever i joggis
kle barna og mannen riktig - barna er i hvert fall rene når de går hjemmefra
delta på alle dugnader - ehm...nei.... 
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter - de har heldigvis ingen ennå
ha gode forslag til aktiviteter hver helg - forslag har jeg, men ikke alltid like gjennomførbart
alltid ville ha sex - har ingen å ha sex med så den utgår =P
kunne sy, strikke, hekle - kan sy =D
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut - nope, litt sånn etter innfallsmetoden
delta på alle venninnekvelder - som alenemor blir det litt vanskelig

Her var det ikke mye som stemte, gitt, er egentlig ganske glad for det

Er nok ikke mange som oppfyller den lista her, men alikavell er det mange perfekte her ute:)

Det er ikke rart at kvinner ofte får depresjoner eller stresser seg i hjel. Det er så mange forventninger, krav og drømmer. Jeg tar meg selv i dette jeg også, perfekt på jobb, perfekt hjemme o.l. men den boblen brister relativt kjapt. Jeg føler vel at kroppen min som er 20 kg for tung også er i "veien" for det som er bra. Være en aktiv mamma som har overskuddet, som er flink til det meste. SOm kan bake boller med barna på dagen og dekke på ute med duk og saft. For så å bli en sexy kone på kvelden, vittig og interessert.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor vi har lagt så enormt stort press på kvinnerollen. Kom over bloggen til fotballfruen her om dagen, fikk jo sjokk!! Hvordan er det mulig? Perfeksjonisme ut til den ytterste lille negl... litt ekkelt å se på egentlig...

Den der strøk jeg på med glans gitt!

Får holde meg til å skryte når jeg faktisk har gjort noe husmoraktig og så ligge lavt i terrenget resten av tiden. :-P

Brått_fornuftig_husmor skrev:
Det er ikke rart at kvinner ofte får depresjoner eller stresser seg i hjel. Det er så mange forventninger, krav og drømmer. Jeg tar meg selv i dette jeg også, perfekt på jobb, perfekt hjemme o.l. men den boblen brister relativt kjapt. Jeg føler vel at kroppen min som er 20 kg for tung også er i "veien" for det som er bra. Være en aktiv mamma som har overskuddet, som er flink til det meste. SOm kan bake boller med barna på dagen og dekke på ute med duk og saft. For så å bli en sexy kone på kvelden, vittig og interessert.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor vi har lagt så enormt stort press på kvinnerollen. Kom over bloggen til fotballfruen her om dagen, fikk jo sjokk!! Hvordan er det mulig? Perfeksjonisme ut til den ytterste lille negl... litt ekkelt å se på egentlig...

Sign! Da tror jeg man vil møte veggen etter en kort tid! Det må være fryktelig hardt å skulle leve slik........HVER dag!Og hun fotballfrue har jo ikke engang barn!
Da er det vips litt lettere å ha det rent og ryddig,trene for hardt livet,fine klær som ikke blir møkkete av gulp og mat etc!

Føler jeg ihvertfall.... Før jeg fikk barn, var det jo ikke så mye å gjøre.
Ikke så mye å rydde. Ikke så mye klesvask. Man har jo ofte mye mer overskudd :)
Men, fy søren hvor mye mer lykkelig jeg er nå! Har jo verdens beste unge såklart!
Og han gjør meg mer lykkelig enn noe annet <3
Det er det viktigste....:)

Være pen - føler meg ikke over gjennomsnittet pen akkurat..
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig) - nogenlunde, midt i mellom ca, fornøyd med det selv
være godt trent - absolutt ikke, selv om jeg prøver å få det inn i rutinen min... sofagris!
være utdannet - har kun videregående, og det er vel ikke akkurat utdanning
lage hjemmelaget mat hver dag - mye Toro og enkle løsninger...
alltid snakke med blomster i stemmen - om kaktus er en blomst, så kanskje....
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner - HAHA! skulle sett huset mitt nå - og jeg ligger på sofaen og surfer :P
kle seg riktig - føler jeg kler meg bra, liker å se bra ut når jeg skal ut døren! Klær betyr en del for meg!
kle barna og mannen riktig - prøver :P Liker at de ser bra ut ja, men de styrer showet selv i hverdagen :P
delta på alle dugnader - liker å delta, er en del av det å ha barn synes jeg.
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter - også en del av det å ha barn, man må engasjere seg!
ha gode forslag til aktiviteter hver helg - ikke hver helg, men har stort sett en plan og tips til å gjøre noe ut av helgen
alltid ville ha sex - er den i forholdet som vil ha mest sex, så ja :P
kunne sy, strikke, hekle - kan å sy og strikke, det får holde!
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut - har ikke hage, takk gud for d :P
delta på alle venninnekvelder - det gjør jeg stort sett, veldig sosial og synes d er godt å få litt jentetid innimellom

hvis jeg hadde hatt en mann som tjente så godt at jeg slapp å jobbe så kunne jeg fint klart det. jeg vil si at 50-talls husmoren er slik som dette. den MODERNE kvinnen er ikke lenger husmor - de jobber fulltid. og da må man ha en moderne mann også, som også vasker, rydder og luker i hagen;)

Hehe, stemmer ganske bra den lista der...
Jeg fyller vel ytterst få av de "kravene"... Jeg deltar kanskje på dugnader, hvis jeg må.. Mannen slår plenen, vi samarbeider om middagen, jeg driter i hvordan jeg ser ut når jeg bare valser hjemme med babyen likevel, huset er foreløpig en stov støvhaug fordi vi pusser opp, strikking gidder jeg ikke.... Ikke har jeg blomster i stemmen heller :P Jeg er mislykka!!!

Være pen. Ha ha ha ha ,funny funny... Jeg er gravid og har to barn. Mhm.. Do the math... 
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig)Er i alle fall ikke usunn, men sunnsunn nææh.
være godt trent No way! Bekkenløsning og kranglete rygg=ingen trening
være utdannet. Jeg har i alle fall fagbrev.. 
lage hjemmelaget mat hver dag, Glem det! 
alltid snakke med blomster i stemmen. Ha ha ha ha, den var god!! 
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner. say what, hø?
kle seg riktig. Så lenge jeg husker å kle meg skal jeg være fornøyd med denne kulemagen.
kle barna og mannen riktig. Men herregud da...
delta på alle dugnader. Det gjør jeg faktisk. Med mindre jeg er på vakt. 
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter. Det er jeg også ettersom snuppa er eneste som har aktivitet :p
ha gode forslag til aktiviteter hver helg. Jeg har mange forslag, men en lat mann.
alltid ville ha sex. Hva er det? Hosthark!!
kunne sy, strikke, hekle. Ikke sy eller strikke. Hekle kan jeg når dollface viser meg først.
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut. Atsjo!!!!!
delta på alle venninnekvelder. Hvilke venninnekvelder?

¤Woolfmother¤ skrev:
Være pen
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig)
være godt trent
være utdannet
lage hjemmelaget mat hver dag
alltid snakke med blomster i stemmen- hvordan gjør man det?
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner
kle seg riktig
kle barna og mannen riktig
delta på alle dugnader
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter
ha gode forslag til aktiviteter hver helg
alltid ville ha sex
kunne sy, strikke, hekle
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut
delta på alle venninnekvelder
and so on! Det er i allefall mitt inntrykk når jeg leser om "lykkelige og vellykkede" kvinner

jeg for min del kan bare fylle et par av kriteriene. jeg utdanner meg og jeg deltar aktivt på dugnader og andre ting som er i regi av sportsklubbene til ungene er medlem av.
jeg lager mat og vasker hus jeg også, men jeg klarer ikke fylle alle kravene. Man kan komme til meg også er det faktisk litt rotete! Derfor HATER jeg å få besøk. gresset i hagen kan finne på vokse litt for mye. Skittentøyskurven er alt for ofte overfyllt...

Finnes denne idealkvinnen? Fyller du alle krav? Hva er hemmeligheten?

Kunne bare streke ut et par av de. Noen av de kan jeg jobbe med!

Også er jeg ikke husmor på fulltid lenger, jobber 3 dager i uken.

Være pen: Check! Gravidstråling osv, riktig nydelig er jeg ^^
være sunn  (ikke overvektig, ikke undervektig): Checkish, normalsunn tenker jeg!
være godt trent: Nei?
være utdannet: Høyskole ftw
lage hjemmelaget mat hver dag: HAHA! Hater matlaging, men har en mann som elsker det!
alltid snakke med blomster i stemmen: Noen nevnte kaktus her O.o
ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner: Nei, men rent er det vel :)
kle seg riktig: Nei og jeg mobber høylydt de som går i onepiece!
kle barna og mannen riktig: Mannen kler seg selv takk og pris men kler da ungen fornuftig!
delta på alle dugnader: Check!
være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter: Hun er 2, har ikke kommet så lang ^^
ha gode forslag til aktiviteter hver helg: Check!  Prøver ihvertfall å finne på noe familievennlig hver helg!
alltid ville ha sex: HAHA! Nei?
kunne sy, strikke, hekle: Jeg er gruelig god til å fjerne sting, teller det?
arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut: Check, kan hvis jeg vil :)
delta på alle venninnekvelder: HAHA, neitakk!

Mener du hjemmeværende mor, som tar seg av hus og barn i stedet for å jobbe, når du sier husmor?
(Store norske leksikon: http://snl.no/husmor )
I så fall skjønner jeg ikke hvorfor hun skal være utdannet for så å passe hjemmet.... 

På den andre siden er det klart man skal holde huset og hagen ren, og gjøre mye av det som står på listen om det er "jobben" din å være husmor, og du er husmor i stedet for å jobbe utenfor hjemmet. 

Være pen - Ligger vel på gjennomsnittet.
 være sunn (ikke overvektig, ikke undervektig) - Ikke sunn, men ikke tykk eller tynn heller. 
 være godt trent - hehehee.... nei.. 
 være utdannet - Snaaart!
 lage hjemmelaget mat hver dag - hehehehhehe...... nei;)
 alltid snakke med blomster i stemmen - Tornebusk.. kvalifiserer det til en blomst? 
 ta seg av husarbeidet slik at huset alltid skinner - Ikke mulig med fire barn og to voksne!
 kle seg riktig - Ifølge meg selv så er joggisen ganske så riktig på hjemmebane ;)
 kle barna og mannen riktig - de deler min entusiasme for joggebukse!
 delta på alle dugnader - bare om jeg må! 
 være engasjert i ungenes fritidsaktiviteter - Ja, liker jo å følge med på barna da:) 
 ha gode forslag til aktiviteter hver helg- blir nok ikke hveeer helg
 alltid ville ha sex - Haha, du kan jo spørre mannen om han er enig.. :p
 kunne sy, strikke, hekle - Nei... 
 arbeide flittig i hagen slik at det til en hver tid ser plettfritt ut - Plenen er klipt da.. teller det
 delta på alle venninnekvelder - ... Nei, drar en gang i blant.. 

Leelu skrev:
Mener du hjemmeværende mor, som tar seg av hus og barn i stedet for å jobbe, når du sier husmor?
(Store norske leksikon: http://snl.no/husmor )
I så fall skjønner jeg ikke hvorfor hun skal være utdannet for så å passe hjemmet.... 

På den andre siden er det klart man skal holde huset og hagen ren, og gjøre mye av det som står på listen om det er "jobben" din å være husmor, og du er husmor i stedet for å jobbe utenfor hjemmet. 

sign!

Utklipt fra en heimkunnskapsbok fra 50-tallet

Tips for et lykkelig samliv

Utklipt fra en heimkunnskapsbok fra 50-tallet

Få arbeidet unnagjort

Planlegg oppgavene dine nøye, og hold øye med klokken. Bli ferdig en time før han ventes hjem. Mannen føler ikke at varmen strømmer mot han når han hører deg bryte ut "Er du hjemme allerede?".

Ha middagen klar

Planlegg et deilig måltid allerede kvelden før. Da viser du at du bryr deg om han og hans behov. De fleste menn er sultne når de kommer hjem og en god middag er en del av den nødvendige velkomsten.

Forbered deg selv

Bruk et kvarter til hvile slik at du er opplagt når han kommer hjem. Da blir du også glad for å se ham, i stedet for at du er for sliten til å bry deg. Glem alle bekymringer du måtte ha, og vær evig takknemlig for at du har mannen som snart kommer inn døren. Mens du hviler kan du tenke på avtaler og ting du kan gjøre for å gi han åndelig oppløfting. Når du står opp, ta hånd om utseendet ditt. Fiks på sminken, sett et bånd i håret og se frisk og opplagt ut. Han har nettopp vært sammen med mange frustrerte og arbeidstrette mennesker. Vær litt mer festlig og interessant enn vanlig. Han kan trenge en oppkvikker etter den lange arbeidsdagen.

Rydd vekk rotet

Ta en siste tur gjennom huset før han kommer hjem, samle opp skolebøker, leker, papir osv. i en bøtte eller søppelkurv og legg dem i soverommet for senere sortering. Så går du over bordene med en støvklut. Mannen i ditt liv må føle at han har kommet til et sted med ro og orden, og det vil få deg til også føle deg mer avslappet. Å ha orden i huset er nok en måte å vise ham at du vrkelig bryr deg om hans hjemkomst.

Forbered barna

Bruk noen minutter på å vaske barnas hender og fjes (dersom de er små), kam håret deres og skift klærne dersom de er skitne. Barna er hans små skatter, og de bør se slik ut.

Minimer all lyd

Legg spesielt merke til dersom mannen din må kjøre i rushtrafikken. Når han kommer hjem eliminer all lyd fra vaskemaskinen (selvsagt dersom denne står på). Oppfordre barna til å være stille når han kommer. La dem bråke litt på forhånd, slik at de får det ut av systemet sitt.

Vær glad for å se ham

Motta ham med et varmt smil og vær lykkelig. Si at det er bra å ha ham hjemme. Dette kan tilføre ytterligere verdi til dagen hans. Han trenger all den romantikken han kan få fra deg.

Ikke!!

Ikke motta ham med plager eller klager. Løs problemene før han kommer hjem, hvis ikke, vent med dem til kvelden kommer. Også, ikke klag dersom han kommer sent hjem til middagen. Regn dette som et lite problem i forhold til hva han kan ha gjennomgått på jobben den dagen. Ikke la barna oversvømme han med problemer eller krav. Bare la dem hilse kort på faren deres.

Vær hyggelig mod ham

Gi ham godstolen eller foreslå at han hviler seg litt på soverommet. Ha en kjølig eller varm drikk klar for ham. Tilby deg gjerne å massere føttene hans, men ikke insister på dette. Snakk til ham med en myk og avslappende stemme. La ham slappe av.

Hør på ham

Du har kanskje et dusin ting å fortelle ham, men hans hjemkomst er ikke det korrekte tidspunkt. La ham snakke først, så hører han bedre på hva du har å fortelle ham senere.

La kvelden være hans

Klag aldri dersom han ikke tar deg med ut på restaurant eller i teateret. Prøv å forstå hans stressende og trykkende verden og hans behov for å være hjemme og kunne slappe av. Er han sur og irirtabel, ikke slå tilbake igjen, forstå hans stressende vesen.

Målet

Prøv å gjøre deres hjem til et sted med ro og orden der mannen din kan forfriske seg selv i kropp og ånd. Gjør du dette vil han heller være sammen med deg enn noe annet i verden og han vil bruke all sin fritid på deg og barna. Forsøk å leve etter disse reglene for hjemkomst og se hva som skjer. Dette er den rette måten å få en mann hjem til deg på, ikke ved å klage og være til irritasjon.

Back
Topp