Den jula, den jula :D

Little Jo

Forelsket i forumet
Må vel begynne å tenke på den her jula som kjæm snikende inn på oss, første gang jeg må lage litt jul i mitt eget hjem, ellers har jeg jo bare dratt heim te a mor[;)][;)] hehe...

Så hva baker dere til jul da?? Og hva slags mat har dere osv. Lager dere noe annet?
Skal ikke lage så mye middag her hjemme, vi er bedt til så mange i julen så.. men skal lage koldtbor med sjøllagde saltpølser, lammerull, spekemat, spekelaks osv.

Noen som har oppskrifter på GODE julekaker osv?? [;)][;)] Nyfødt husmor trenger hjelp, hehe

ORIGINAL: Little Jo

Må vel begynne å tenke på den her jula som kjæm snikende inn på oss, første gang jeg må lage litt jul i mitt eget hjem, ellers har jeg jo bare dratt heim te a mor[;)][;)] hehe...

Så hva baker dere til jul da?? Og hva slags mat har dere osv. Lager dere noe annet?
Skal ikke lage så mye middag her hjemme, vi er bedt til så mange i julen så.. men skal lage koldtbor med sjøllagde saltpølser, lammerull, spekemat, spekelaks osv.

Noen som har oppskrifter på GODE julekaker osv?? [;)][;)] Nyfødt husmor trenger hjelp, hehe

Jeg er så ny som man kan bli[:)]..
nytt hjem..
1te barn[:)]..
og så sier det vel kanskje seg selv at 18åringer ikke akuratt er mestre i kokk og mat[:)]..
ihvertfall ikke jeg[:)]..
før Thea komm så laga jeg jo aldri mat[:)]..
brydde meg ikke en døyt om det, da var det festing o.l[:)]..
Og mamma laga middagen[:)]..
sååå jeg gruer meg faktisk slitt[:)]..
tipper tantenne mine forventer julebakst og alt,(jeg er jo husmor som di kaller meg,ikke det at jeg liker det men[:'(])....

sååååå jeg har nok lite oppskrifter å ramse opp[:)]..

Hehehehe, akkurat som jeg sku ha sagt det selv [;)][:D]

her skal vi også lage jul for 1. gang.. vi spiser ribbe på julaften, og jeg tenkte å lage medisterkakene selv i år...

av baking har jeg tenkt å lage ei krydderkake og smultringer( hos svigemor) også skal jeg bake pepperkaker da selvfølgelig sammen med Aksel..
vi spiser jo ikke kaker lenger og det gjør ikke folk i familien heller, så hvorfor bake så masse... setter frem litt godt i steden og endel frukt tenkte jeg..

Wow, dette var imponerende! Er jo ganske stress å lage pølse og pålegg (har ikke orket å prøve det), tar av meg hatten for deg altså!

Jeg skal lage litt julesnop og kakemenner, men siden jeg ikke eier selvbeherskelse skal jeg vente litt med å bake (hvis ikke kommer jeg til å gumle opp alt selv [&:]).

Ligger litt oppskrifter på babyverden sitt matforum [:)].

ORIGINAL: #bolla72#

Gleder meg til jul!!!
Skal til mamma jeg da, så slipper å stelle i stand, men skal bake.
Aldri bakt til jul, men fant denne siden [link=http://www.sidene.no/jul/julemat_oppskrifter.htm]http://www.sidene.no/jul/julemat_oppskrifter.htm[/link]

skal begynne å øve denne uka[;)]

det var en flott side...
det var vist masse enkle ting å lage der..[;)]

her blir det peppekake baking og konfeti som me lager selv av sjokolade og marsipan..eller skal jeg lage: sitronfromasj,hannakake(som di kaller det i bergen) riskrem(lager fra risgrøten som vi har på lillejulaften) ostekake m/ gele på toppen,pinnekjøtt,kålrabbistappe..sån det var det[:)] gleder meg..skal ha julebord den 15 des og da blir det pinnekjøtt, julepølse og medistekaker eller noe[:)]

http://www.schulze.no/juletradisjoner/julekaker/julekaker.htm

her fant jeg en til[;)]

Første gang jeg lagde julekaker i mitt eget hjem,var i fjor.
Da lagde jeg pepperkaker og kakemenner. Julebukkene gadd ikke å komme, så nesten alt i sammen ble kasta[&:]
Så i år, tror jeg bare jeg kjøper ferdige. Julie er for liten til å forstå noe av det likevel[:)]

I fjor hadde vi 1.juledag her, men det var mamma som kom og laget maten[8D][:)] Tjihi.  I år skal vi bare bort i jula.

Er veldig glad i krumkaker så det skal vi lage [8D]
Ellers så skal vi bake: pepperkaker, havreflam og verdens beste (små kjekskaker med nøtter-> ikke kaken m/krem)
Er veldig lite flink å få kakene spist opp de ligger i boksene på matboden--> så i år har jeg kjøpt store "norgesglass" på Ikea som jeg skal ha stående fremme på benken julen gjennom.
Da får vi koselig pynt og vi husker dem så alle får snike i kakene [;)]
ÅÅÅ GLEDER MEG SÅNN [:D] 
Skal i denne uken vaske kjøkkenet fra tak til gulv så jeg får henge julegardiner 1 des. på et rent kjøkken
utrolig kjedelig å vaske i skuffer og skap, men så godt å få det gjort.

ORIGINAL: Heather

Wow, dette var imponerende! Er jo ganske stress å lage pølse og pålegg (har ikke orket å prøve det), tar av meg hatten for deg altså!

Jeg skal lage litt julesnop og kakemenner, men siden jeg ikke eier selvbeherskelse skal jeg vente litt med å bake (hvis ikke kommer jeg til å gumle opp alt selv [&:]).

Ligger litt oppskrifter på babyverden sitt matforum [:)].

Joda, men har gjort det med mamma i alle år, så hun hjelper meg, ellers hadde jeg vel aldri fått det til :) Jeg bor jo på landet, er tradisjon her, og da må man jo bare følge etter generasjonene ;o) HEhe..
Takk for tips om siden jenter, den va'kkje dum!!

Back
Topp