Den gang da og hver gang når

Huleboer!

Juli 2013 og desember 2014❤
Juli13-jentene
Januarskatter 2015
VIP
Noen som husker regler vi lærte på skolen innenfor norsk rettskrivning?
Husker spesielt denne "den gang da og hver gang når" altså at man skal bruke DA om ting som har skjedd og NÅR om ting som skal skje.
Husker dere noen?

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Last edited:
"Alltid to ll'er i alltid og aldri to ll'er i aldri":D

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Last edited:
Regle for å huske vokalene:

A, E, I, her kommer vi
O, U, Y, med nesa i sky
Æ, Ø, Å, kommer etterpå

:)

Noen som husker regler vi lærte på skolen innenfor norsk rettskrivning?
Husker spesielt denne "dengang da og hvergang når" altså at man skal bruke DA om ting som har skjedd og NÅR om ting som skal skje.
Husker dere noen?

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤
"Hver gang når" og "Den gang da" ( ikke "hvergang" og dengang")

En annen regel, dog ingen regle, er at infinitivsmerket "å" kun skal brukes foran verb i infinitiv (f.eks. å sykle).
Ser på Facebook og lignende at det er mange som strever med rettskriving, så det kan være greit med litt oppfriskning:)

"Hver gang når" og "Den gang da" ( ikke "hvergang" og dengang")

En annen regel, dog ingen regle, er at infinitivsmerket "å" kun skal brukes foran verb i infinitiv (f.eks. å sykle).
Ser på Facebook og lignende at det er mange som strever med rettskriving, så det kan være greit med litt oppfriskning:)
Pokker også! Fikk ikke rettet overskriften:p

"Aldri to m'er i slutten av et ord"

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

I am, you are, he/she/it is :)

Og seff "Hvem banker, sa Per Anker. Det er min kone, sa Per Lone. Hva vil hun, sa Per Lund. Kjøpe løk, sa Per Høk. Hvor mange, sa Per Lange. En-to-tre-fire, sa Per Lire. Ikke fler, sa Per Ler. Det er nok, sa Per Kokk."

Ikke akkurat en regel, men :) kanskje flere som husker den?

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

• Liker
Reactions: eli
I am, you are, he/she/it is :)

Og seff "Hvem banker, sa Per Anker. Det er min kone, sa Per Lone. Hva vil hun, sa Per Lund. Kjøpe løk, sa Per Høk. Hvor mange, sa Per Lange. En-to-tre-fire, sa Per Lire. Ikke fler, sa Per Ler. Det er nok, sa Per Kokk."

Ikke akkurat en regel, men :) kanskje flere som husker den?

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
Ja, den husker jeg godt. Læreren sa alltid etter den regla at "det er nok med en k i nok."

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Heh.. Godt dere holder på kyrne! ;) denne tråden burde nesten vært publisert på Facebook, helt enig om at det trengs! :-P

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Jeg synes det er rart å se de skriveformene som ble tillat for noen år siden, som sjampanje for Champagne, vordan uten h, osv...
Jeg holder på det gamle.

Jeg synes det er rart å se de skriveformene som ble tillat for noen år siden, som sjampanje for Champagne, vordan uten h, osv...
Jeg holder på det gamle.
Jeg prøver så godt jeg kan å skrive sånn jeg lærte det på skolen

Da har Tamara vært så snill og fikset overskriften for meg som viste seg å ha skrivefeil:p
Her kommer en til jeg kom på:
"Alltid komma foran, men..."

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Jeg holder på det gamle.
Vordan?? Den var vel litt drøy? Kan være med på valp, men altså... ;)
Jeg holder også på det gamle! Synes f.eks. det er rart at nå er det tillatt å skrive "jeg er ikke ferdig enda". Nei, holder fortsatt fast ved "ennå" som tidsadverb! :)

Vordan?? Den var vel litt drøy? Kan være med på valp, men altså... ;)
Jeg holder også på det gamle! Synes f.eks. det er rart at nå er det tillatt å skrive "jeg er ikke ferdig enda". Nei, holder fortsatt fast ved "ennå" som tidsadverb! :)
Hva?? Er det lov å bruke "enda" på den måten? Nei, nå gir jeg nesten opp. Nei, tvihold på "ikke ferdig ennå" og "jeg trenger enda mer tid" "ennå" går på tid, "enda" går på mengde, kan man si det slik, tro?
"Vordan" var jo temmelig grelt.

Last edited:
Hva?? Er det lov å bruke "enda" på den måten? Nei, nå gir jeg nesten opp Nei, tvihold på "ikke ferdig ennå" og "jeg trenger enda mer tid" "ennå" går på tid, "enda" går på mengde, kan man si det slik, tro?
Ja, det er ganske merkelig! Om tid kan man visst bruke "ennå" og "enda" om hverandre, men om mengde, som du sier (som gradsadverb), kan man bare bruke "enda". Hm, nei, ting var bedre før... ;)

Hva?? Er det lov å bruke "enda" på den måten? Nei, nå gir jeg nesten opp. Nei, tvihold på "ikke ferdig ennå" og "jeg trenger enda mer tid" "ennå" går på tid, "enda" går på mengde, kan man si det slik, tro?
"Vordan" var jo temmelig grelt.
Vær obs på at den store rettskrivningenordboken for offisiell rettskrivning (Tanums store) ikke sier noe om bruksmåten for de to ordene. Riksmålsordlisten sier litt, i tråd med det følgende:

TIDSADVERBET
ENNÅ bør brukes om nåtidsforhold, altså med betydningen «fremdeles på dette tidspunkt, stadig, hittil», f.eks. HAN ER HER ENNÅ. VI HAR ENNÅ IKKE HØRT NOE.
ENDA bør brukes om fortidige forhold, altså med betydningen «fremdeles den gang, så sent som», f.eks.: I 1930 VAR QUISLING BARE EN PERMITTERT KAPTEIN I HÆREN. I FORRIGE UKE VISSTE MAN ENDA IKKE NOE.

GRADSADVERBET
ENDA. Bare dette, og bare foran komparativ, f.eks. ENDA BEDRE, ENDA FLERE.
I eldre riksmålslitteratur er det vanlig å si ENNU/ENDNU brukt som gradsadverb, og i dagligtale er «ennå bedre» / «enna bedre» / ennu bedre» gangbart.
Dansk har bare ENDNU som gradsadverb; i svensk brukes både ÄNDÅ og ÄNNU.

ADVERB MED INNRØMMENDE BETYDNING
ENDA («likevel, tross alt») f.eks.: DET FIKK ENDA GÅ AN, HVIS . . .

ADVERB MED FORSKJELLIG SLAGS UTHEVENDE BETYDNING
F.eks.: ENDA EN GANG. DET VAR DA ENDA GODT! HADDE JEG ENDA VISST DETTE FØR! DET VAR ENDA DET ÅRET DET SNØDDE 17. MAI.

For fullstendighetens skyld: ENDA kan også være underordnende konjunksjon (subjunksjon, bisetningsinnleder), f.eks.: HAN GIKK OVER ISEN, ENDA HAN BLE ADVART.

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Back
Topp