Den første maten..

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Jeg har en liten en som etterhvert skal få litt andre ting enn bare melk.

Hva var det første dere ga smaksprøver av, og hvor gamle var de babyen da?
Når fikk babyen et helt måltid?

Var nok sviskermos, og grøt. ho va ganske stor spiser i starten så ble gode porsjoner helt fra starten, va vel 3mnd da vi begynte med d...og ganske kjapt begynte vi med moste grønnsaker og potet til middagsmat...

Most banan tror jeg:)?

4 mnd, fikk smake et par skjeer grøt. Han fikk sutte på frukt og grønnsker før det, eple, agurk, gulrot. Måtte være romtemperert, han vrengte seg hvis det var kaldt.
Etter 4 dager fikk han smake pære/avokado-mos. Så utvidet vi mengde og varierte med smaker sakte men sikkert.

Begynte med å la de smake på ting jeg spiste, feks banan, nektarin, brødskive. Eldste taklet ikke biter så ble tynn grøt og fruktmos. Yngste fikk også det når vi begynte med mat og ikke bare for smak. De var oppe i full posjon ved 9-10 mnd alder.

Sviskemos, banan og potet ;) potet skulle visst være så bra å begynne med og var noe alle babyer liker å blablabla. Har ikke sett en unge grøssa så voldsomt jeg som da hun fikk en skje med tynn potet puré i munnen :D hun liker ikke potet nå heller ;)

Vår gutt spiste alt helt sjøl fra han var 6mnd. han fikk mye eggerøre/arme riddere/kokt egg/omelett, brød og andre tørre varer.

begynte med smaksprøver av grøt og litt frukt når han var rundt 4 mnd, alt gikk ned på høykant, eneste han ikke har likt til nå er vel svisker :p

Det første vi prøvde var vel risgrøt da de var 6 mnd. Gutten ville ikke smake da, og det første han spiste var brød med leverpostei og brokkoli da han var 8 mnd. Spiste da alt mulig fra dagen etter, men var sikkert 12 mnd før han spiste en mengde jeg ville kalt et fullt måltid. Jenta smakte på alt jeg spiste fra hun var 6 mnd, og spiste fulle måltid fra hun var 7 mnd. Jeg lot dem styre tempoet selv.

Banan og blåbærmos. Han slet litt med magen og vi ble anbefalt det. Ellers så likte han alt med en gang:D

Bananmos, avokadomos og sviskemos. Moste gulrøtter ble også ganske raskt en slager. :-)

Back
Topp