Delvis sykmelding nå?

Lillefrø88

Vår første spire ventes i juni 2015 <3
Jeg er veldig heldig og har vært helt uten kvalme så langt i svangerskapet (7+1 i dag). Jeg blir imidlertid veldig fort sliten, og etter kl 13-14 føler jeg meg helt utslitt. Jeg slutter på jobb kl 16, og må da rett hjem for å sove slik at jeg kan fungere litt utover kvelden. Jeg er konstant trøtt og orker ingenting. Jeg lurer på å oppsøke lege og kanskje få delvis sykmelding slik at jeg kan gå tidligere hver dag, men vet liksom ikke hvordan jeg skal forholde meg til jobb. Jeg kan godt si til sjefen min hvorfor jeg er sykmeldt, men vil ikke si det til alle. Jeg har en lederstilling på jobb, noe som innebærer at hele arbeidsplassen får vite at jeg er sykmeldt. Jeg synes det er ubehagelig å være borte på jobb, særlig når jeg ikke kan si hvorfor.. Jeg vet det blir spørsmål, selv om ingen har noe med det, og aner ikke hva jeg da skal svare.. Noen som har erfaringer å dele?
 
Kan du ikke bare si at du sliter litt for tiden/har set litt tøft/er veldig sliten eller noe sånt? Nå er det jo såpass mye snakk om psykiske lidelser at jeg vil tro folk ikke spør så mye mer? Da ljuger du jo ikke heller, og de får jo vite hele sannheten etterhvert.
 
Du trenger ikke si noe til kollegaene. La de heller spekulere, de får jo vite det tidsnok :)
Personlig synes jeg det er uhøflig å spørre noen hvorfor de er sykemeldt. Har aldri opplevd det selv, bare fått god bedring-tilbakemeldinger.
 
Kan du ikke bare si at du sliter litt for tiden/har set litt tøft/er veldig sliten eller noe sånt? Nå er det jo såpass mye snakk om psykiske lidelser at jeg vil tro folk ikke spør så mye mer? Da ljuger du jo ikke heller, og de får jo vite hele sannheten etterhvert.

Jo, jeg må nok bare si noe sånn.. Jeg er jo aldri syk eller borte fra jobb ellers, så det er så typisk at folk da skal begynne å spekulere. Føler det nesten som et "nederlag" å måtte ty til sykmelding, men føler nå at det er det riktige både for meg og lille frø. Det står jo om hvordan mors følelser påvirker barnet i gravid-appen til babyverden denne uka, og da følte jeg meg litt truffet gitt! Tar en telefon til legen i morgen :)
 
Du trenger ikke si noe til kollegaene. La de heller spekulere, de får jo vite det tidsnok :)
Personlig synes jeg det er uhøflig å spørre noen hvorfor de er sykemeldt. Har aldri opplevd det selv, bare fått god bedring-tilbakemeldinger.

Jeg er helt enig - det er en skikkelig uting når folk graver og spør om hvorfor man er sykmeldt. Men dessverre er det litt sånn kultur hos oss, særlig oppleves det nok av de man jobber tettest med. Akkurat som at man har opplysningsplikt! Nei - det blir nok en telefon til legen i morgen. Så tar jeg en prat med sjefen og finner ut av dette :) Min største frykt er å bli helt sykmeldt, jeg er så glad i å være på jobb, så da er det bedre å ta en delvis sykmelding nå, så slipper jeg at det går for langt og ender opp med 100% sykmelding.
Takk for at dere tar dere tid til å svare :) Godt å få luftet tankene :)
 
Ta deg heller en liten pause nå ja, vi går jo mot bedre tider. I hvert fall i noen måneder :)
 
Back
Topp