Delte magemuskler

Hei :) Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med delte magemuskler?

Jeg opplevde etter at jeg fikk min datter i april i fjor, at magen bulte ut (spesielt over og ned til navlen) like etter at jeg fikk henne. Merket at selvom magen trakk seg bra sammen kort tid etter fødsel så bulte magen ut over navlen slik at det fortsatt så ut som jeg var gravid, selv om magen ble noenlunde flat igjen under navlen.

Så ble jeg gravid igjen i august og gikk til legen der han også kunne bekrefte min mistanke. Han kunne ikke sjekke hvor stort mellomrom det var siden jeg var gravid. Han nevnte at det å bli gravid så kort tid etter forrige svangerskap kunne gjøre de verre men også at det ikke ble noen endring, og at jeg bare måtte vente å se.

Nå har jeg nettopp født for 6 uker siden, og vil si at magen føles noe verre ut etter dette svangerskapet her, og denne gangen i motsetning til forrige gang så opplever jeg å ha en del smerter/ubehag i magen og litt rundt i lysen, pluss i ryggen. Kjenner på det omtrent vær dag. Føler ofte vondt når jeg stresser eller det har vært en lang og hektisk dag, da kjennes det godt i magen.

Er dette noe som kan gå over over tid eller må jeg bare finne meg i at det har kommet for å bli? Er det andre som opplever smerter i mage og rygg på grunn av det? Og vis det ikke blir noe bedre og vis man har stort nok mellomrom er det noe man kan fikse på som en operasjon? Og får man det eventuelt dekket? Jeg vet at man minst må gi det 1 år fra man fødte før man i det hele tatt skal gå videre med det.
 
Bare et sånt generelt tips, så kan du sjekke ut hypopressiv trening; da mange opplever at diastasen blir betraktelig mindre av det, og bedre funksjon i kroppen generelt.

Jeg hadde selv delte magemuskler etter sist svangerskap, og fikk vel egentlig ikke helt orden på det heller før jeg ble gravid på nytt.. men skal se om jeg greier komme meg inn i hypo på nytt etter jeg har født denne gang, for jeg merket i alle fall noe effekt andre steder av det.
 
Sjekk ut programmene til Brittanyperilleee på Instagram. Er litt mye hud og kroppsfokus der, men de kjerneprogrammene og pusteøvelsene hennes fungerer faktisk bra. Jeg har ikke hatt delte magemuskler, men har brukt programmet hennes for å styrke de dype magemusklene. Og kommer til å bruke det etter graviditeten min. Har også venner som har brukt det for delte magemuskler som syntes det fungerte bra. Vi har alle brukt det første programmet hennes «restore your core» men de andre er sikkert like gode/bedre. Ser at det er Core restore + pelvic Floor V2 som ligner mest på det første programmet hun hadde.

Man får tilgang til egen Instagramside dersom man kjøper programmet, der viser hun videoer av øvelsene. Det koster litt, men du har det for alltid og jeg syns det var verdt det
 
Back
Topp