Delte magemuskler...

Oktober2020baby

Forelsket i forumet
Hei! Noen andre enn meg som opplever delte magemuskler? Er uke 25+3 synes det er litt tidlig... Hva kan man/ burde man gjøre for å stabilisere magen mer?
 
Jeg har, relativt mye allerede og.. men med svangerskap nr 3 så tenker jeg at det er relativt normalt..? Husker det tok lang tid før de kom sammen igjen etter nr 2. Ikke vet jeg om det er noe man kan gjøre for å forhindre det heller. Jeg har medfødt vaskebrett, alltid vært ekstremt sterk i mage og rygg. Så jeg merker ingenting av at de er delt, jeg bare ser det:hilarious:
 
Jeg har, relativt mye allerede og.. men med svangerskap nr 3 så tenker jeg at det er relativt normalt..? Husker det tok lang tid før de kom sammen igjen etter nr 2. Ikke vet jeg om det er noe man kan gjøre for å forhindre det heller. Jeg har medfødt vaskebrett, alltid vært ekstremt sterk i mage og rygg. Så jeg merker ingenting av at de er delt, jeg bare ser det:hilarious:
Oki, det var godt du sa det. Dette er min første graviditet, så ble litt paff når jeg oppdaget i går at de hadde delt seg... Jeg har trent CrossFit før. Lurer på om det kan bli bra igjen etter graviditet også.
 
Oki, det var godt du sa det. Dette er min første graviditet, så ble litt paff når jeg oppdaget i går at de hadde delt seg... Jeg har trent CrossFit før. Lurer på om det kan bli bra igjen etter graviditet også.
De trekker seg som regel sammen igjen av seg selv, så ville ikke bekymra meg så mye over det :) jeg vet bare at det ikke hjelper å starte med for hard trening igjen, for tidlig etter fødsel
 
Åssen ser man det? :shy:
 
Fikk delte magemuskler tidlig, sikkert uke 20-21. Har ikke tatt nok hensyn og fikk mild brokk nå for noen uker siden :sorry:

De fleste opplever at dette går tilbake etter svangerskapet. Jeg fikk delte magemuskler med førstemann ogås og dette var helt fint etter noen mnd :kr
 
Åssen ser man det? :shy:
Du kan kjenne det og se det. Når du skal sette deg opp eller legge deg ned så ser du at musklene er delt til siden og akkurat som om noe popper ut. Du kan måle avstanden også ved å bruke fingrene og er det mer enn to fingers avstand (tror jeg) så er det delte muskler :wacky:

Fastlege skal sjekke for dette på 6 ukers kontrollen for å følge med ;)
 
Fikk delte magemuskler tidlig, sikkert uke 20-21. Har ikke tatt nok hensyn og fikk mild brokk nå for noen uker siden :sorry:

De fleste opplever at dette går tilbake etter svangerskapet. Jeg fikk delte magemuskler med førstemann ogås og dette var helt fint etter noen mnd :kr
Godt å høre det bedret seg etter fødsel. Uff skal være forsiktig med løft osv. Håper det går bra med deg. Brokk er jo ikke behagelig akkurat :shy:
 
Dette er mitt 3. Svangerskap, og aldri hørt om dette før ..
Har sett at når eg legger meg ned, så buler magen sånn og så blir den vanlig igjen.
Er det dette som kalles delte magemuskler?
 

Vedlegg

  • 2F18AF97-1893-4881-A639-5E88EEF19C91.png
    2F18AF97-1893-4881-A639-5E88EEF19C91.png
    97,8 KB · Visninger: 36
Dette er mitt 3. Svangerskap, og aldri hørt om dette før ..
Har sett at når eg legger meg ned, så buler magen sånn og så blir den vanlig igjen.
Er det dette som kalles delte magemuskler?
Den kan se sånn ut ja. Det kan føre til at man sliter med urinlekkasje og ryggsmerter, fordi kjernemuskulaturen er svekket. Man trenes opp i enkelte tilfeller, men ikke alltid. Det viktige er hvordan trening man får, for det handler om å ikke skape mer avstand. Og de som jobber med det anbefaler at man ikke løfter tungt etter fødsel osv. Lar kroppen få komme seg. :happy:
 
Sniker
Alle gravide har delte magemuskler i tredje trimester, det skal man ha.
Noen får det allerede i andre trimester :)
 
Sniker
Alle gravide har delte magemuskler i tredje trimester, det skal man ha.
Noen får det allerede i andre trimester :)
Ja det stemmer, men det vi snakket om var hvorvidt dette fortsatte etter graviditeten over lengre tid(ikke uker, men måneder). Da må man få ordentlig oppfølging med trening/fysio osv.:)

Og jeg syntes det var for tidlig at de delte seg :arghh:
 
Den kan se sånn ut ja. Det kan føre til at man sliter med urinlekkasje og ryggsmerter, fordi kjernemuskulaturen er svekket. Man trenes opp i enkelte tilfeller, men ikke alltid. Det viktige er hvordan trening man får, for det handler om å ikke skape mer avstand. Og de som jobber med det anbefaler at man ikke løfter tungt etter fødsel osv. Lar kroppen få komme seg. :happy:
Nb! Uff følte jeg svarte litt for raskt der og må rette meg. Det er HELT normalt at musklene deler seg, ofte deler de seg i 3.trimester, men gjerne tidligere hos flergangsfødende. (Jeg er førstegangs). Jeg må også presisere at de aller aller fleste opplever at musklene trekker seg fint sammen noen uker etter graviditet, men i de tilfellene der de ikke gjør det så kan fysio hjelpe til ;). Vet at noen fysio mener at det ikke har noe med urinlekkasje eller ryggsmerter å gjøre, men de tør allikevel ikke helt å si at det ikke har det. Vet at andre land har mye mer fokus på det og oppfølging. Derfor er det fint at man er observant på det og at man får gode råd og oppfølging. :happy: Men altså det er helt vanlig at musklene deler seg, og kroppen ordner det pent tilbake på plass etter fødsel. Jeg ble bare redd at jeg er førstegangsfødende og det kom litt tidlig på meg :wacky:
 
Back
Topp