<3 Sebastian09Nicklas14 <3
Forelsket i forumet
Det er ganske normalt den deler seg pga livmora presser på og trenger plass [emoji14] vanligvis trekker disse seg tilbake etter man har født, ikke med engang men etterhvert 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Huff, det høres ikke noe særlig ut! Håper det ordner seg for deg etter dette svangerskapet!Virker som at man generelt får litt lite informasjon om akkurat dette. Vet jo at man ikke skal trene mage så raskt etter fødselen da det kan dele dem mer, og at øvelsene må tilpasses delte magemuskler når treninga kan begynne - men hadde vært fint med mer info om det egentlig.
![]()
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne trene magen før de var grodd sammen, jeg ventet og ventet men det skjedde aldri. Første svangerskap var i 2014. Nå i ettertid har fysio vist øvelser jeg kunne ha gjort, så etter dette svangerskapet skal jeg prøve å gjøre noe med det. Jeg har problemer med fordøyelsen. Men har rectocele så det kan være det som skaper problemet også.
Jeg har også rectocele! (Trodde jeg var den eneste i hele verden som hadde det). Kommer det til å ha noe å si for fødselen din? keisersnitt? Jeg har fått klarsignal på at jeg kan føde vaginalt.
«Godt» å høre fra flere med det! Nei det skal ikke ha noe å si så lenge man ikke er operert. Jeg spurte om dette sist svangerskapskontrollMen det kan bli verre etter neste fødsel. Jeg fikk tilbud om operasjon men ville vente til jeg hadde fått alle barna mine. Pga du må ta keisersnitt etter operasjon og du kan få tilbakefall igjen. Jeg har veldig lyst å operere nå etter denne fødselen. Føler meg utrolig ukomfortabel med eget underliv. Synes ikke det er noe pent i det hele tatt og sliter med avføring. Den vil ikke ut
![]()
Ja, det var jo utrolig at vi er to med denne diagnosen. Har enterocele i tillegg.
Jeg ble fortalt at jeg kan få operasjon når jeg har fått de barna jeg skal ha, og det har jo tatt litt tid. Men ser frem til en operasjon i fremtiden nå, dersom det kan hjelpe. Er jo redd for tilbakefall også.
(Til alle andre: advarsel!. Kan bli too much info [emoji90])
Å ikke få ut avføring er egentlig mitt største problem også, men jeg får veldig hjelp med tarm-skylle-utstyret jeg har fått (peristen). Har ikke du fått noe sånt? Kunne gå flere uker, før jeg fikk hjelp av det utstyret. Nå får jeg det ut daglig om jeg vil.
ADVARSEL MYE DETALJERT INFO OM NR 2: [emoji6]
Jeg har også cystoceleHar alltid resturin men får faktisk ikke urinveisinfeksjon for det. Nei har ingen hjelpemidler, jeg kan gå en stund med avføring helt ytterst men ikke sjans å få det ut. Så plutselig må jeg kjempemasse på do og da må jeg gå NÅ. Så kommer det. Kaffe hjelper også. Har lært meg å leve med det på den måten. Ellers «plukker» jeg det ut via vagina (dytter det liksom ut).
Detaljer-advarsel! [emoji90]
Så bra du ikke får urinveisinfeksjon da! Det kunne fort blitt mye plager av det....
Hvis du opererer rectocelen, tar de cystocelen samtidig da?
Det er så fælt å ikke få tømt seg ordentlig... og for min del har det sjeldent kommet mye på en gang (var jo overlykkelig de få gangene jeg fikk diaré). Var mer sånne små hare-klumper... litt og litt, og altfor ofte. Før jeg fikk tarmskylleutstyret prøvde jeg alt mulig av piller og slikt (frukt&fiber, persenuid, visiblin osv....) Det var ikke bra for magen merket jeg. Utstyret har vært redningen min. Føler jeg har mer kontroll da, men bruker jo 1 time på toalettet hver dag (eller annenhver) med den da. Enig i at kaffe kan hjelpe litt [emoji5] men drikker ikke kaffe nå som jeg er gravid da.
Det er rart hva man lærer seg å leve med.... føler veldig med deg!
Ja de tar begge deler samtidig. Cystocelen er ikke stor nok alene for operasjon, men rectocelen er. Men de fikser begge deler hvis de først «går inn». Jeg bruker også enormt mye tid på do. Og må ha bena opp på krakk, ellers går det aldri.
Jeg drakk ikke kaffe i 1. Svangerskap men denne gangen overlever jeg ikke uten tror jeg.. Føler jeg svikter eldste uten kaffe for jeg blir så utrolig sliten og kaffe hjelper.. Men holder meg innafor anbefalingene om 1-2 kopper om dagen.
Hvor lenge etter fødsel tror du at du får operasjon? Eller har du ikke tenkt på det enda?
Prøvde faktisk krakk nå i dag, siden mitt vanlige regime funker litt dårlig om dagen (sikkert fordi det er så trangt pga tvillingene). Krakk hjalp litt! Takk for tips [emoji3][emoji1360]
Så lenge du holder deg til ett par kopper kaffe om dagen så går det det jo greit [emoji5] Før svangerskapet var jeg avhengig av kaffe på morgenen for å komme gjennom arbeidsdagen, så forstår deg godt!
Krakk er helt gull [emoji5]
Jeg vil helst ikke opereres med en gang pga det har vært mye for oss nå med mange plager i svangerskapet. Trenger å fungere fint igjen med bekken osv før jeg tør å legge meg under kniven [emoji5] Kanskje etter sommeren?
Skjønner [emoji5]
Håper det ikke blir værre hos meg etter fødsel. Hvis det forblir som det er kan jeg vente en god stund, kanskje noen år, med operasjon. Men hvis det blir forværring vil jeg ta det litt kjappere, men ikke rett etter fødsel. Skal jo ta oss av to små også.
Ja for dere får tvillinger skjønte jeg? Så moro! Har du flere barn fra før?
Når jeg var til legen på svangerskapskontroll i dag, sa han at jeg hadde fått delte magemuskler... Noen fler?Håper ikke de blir et problem å trene-sammen en stund etter fødsel!
Så alle de treningsoppleggene som er laget for å trene dem sammen igjen er bare tull?Alle får det, det er en del av prosessen i svangerskapet. Du kan ikke trene dem sammen igjen, enten går de sammen av seg selv, eller så gjør de ikke det.
Gjør de ikke det kan de opereres, men da må man vente til man er ferdig med å få barn.
Ja, det blir tvillinger [emoji5] og det er våre første barn. Tror også sannsynligvis det er de siste.
Dere har ett fra før og får nr 2 nå?
Ja vi har en jente på 3 år og venter en jente tilHun gleder seg enormt til å bli storesøster!
Så koselig! Og fin forskjell i alder tenker jeg.
Blir to jenter her også [emoji1][emoji176][emoji176]
Så alle de treningsoppleggene som er laget for å trene dem sammen igjen er bare tull?