Delte magemuskler

habibti

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Oktoberbarna 2021♡
Når jeg var til legen på svangerskapskontroll i dag, sa han at jeg hadde fått delte magemuskler... Noen fler? :P Håper ikke de blir et problem å trene-sammen en stund etter fødsel!

Jeg hørte aldri noe om det ved sist svangerskap og heller ikke nå, hva vil det egentlig si?:p

Jeg hørte aldri noe om det ved sist svangerskap og heller ikke nå, hva vil det egentlig si?:p
De deler seg på midten, av forskjellige grunner.. sånn at hvis jeg strammer magemusklene nå så ser magen ut som en trekant på en måte :P Ordner seg som oftest selv en stund etter fødsel da :)

De deler seg på midten, av forskjellige grunner.. sånn at hvis jeg strammer magemusklene nå så ser magen ut som en trekant på en måte :p Ordner seg som oftest selv en stund etter fødsel da :)
Da har jeg også delte ;) mener jeg hadde det sist, og merket aldri noe til noe problemer med det etter fødsel hvertfall :)

Da har jeg også delte ;) mener jeg hadde det sist, og merket aldri noe til noe problemer med det etter fødsel hvertfall :)
Ja, tror det som oftest går seg til selv, og hvis ikke finnes det måter for å få trent de sammen på :) Bra du ikke merket noen problemer med det etter fødsel! :)

Trodde dette var noe som skjedde med alle jeg. Mine har grodd fint tilbake med alle tre. Håper det ordner seg fint denne gangen også

I følge både jordmoren og legen jeg går til er det noe alle får. Noen veldig få opplever at de ikke går skikkelig sammen igjen etter graviditeten. Men for det overveldende flertall går det helt fint.

Dette øker risikoen for delte magemuskler:
  • Tette svangerskap
  • Stort barn, eller flerlinger
  • Stor vektøkning hos mor
  • Høyt antall svangerskap
  • Mors er over 34 år gammel
  • Keisersnitt
  • Mor trente ikke i det hele tatt før og i svangerskapet
  • Mor trente ikke i det hele tatt mellom svangerskap
  • For hard magemuskeltrening i svangerskapet
https://www.babyverden.no/familie-2/trim-og-trening/nar-magemusklene-sklir-bort-fra-hverandre/

Jeg trodde kanskje ikke alle fikk det pga at jeg har lest dette, men det skjer kanskje med alle til en hvis grad ja... Takk for svar! :)

Mine delte seg faktisk ganske tidlig denne gangen, og da sluttet jeg å trene de midtre magemusklene. Men anså det som helt normalt. De delte seg ved forrige svangerskap også, og grodde fint sammen igjen ☺️

Jeg har også hørt at det er veldig vanlig at de deler seg.
Har vel aldri hørt om noen det ikke skjer på.

Det er kun etter svangerskapet, om de ikke samler seg igjen at det er et problem.
Men det finnes øvelser og trening man kan gjøre for å hjelpe på dette da :)

Mine magemuskler er fremdeles delte etter første svangerskap. Er et problem når jeg ikke er gravid, for iblant ser jeg gravid ut uten å være det..
Åh.. Gjorde du et forsøk på å trene dem sammen igjen? Eller finnes det andre løsninger? Leste at det kunne gi problemer med fordøyelse og lignende, godt hvis du ikke har sånne plager med det da :)

Åh.. Gjorde du et forsøk på å trene dem sammen igjen? Eller finnes det andre løsninger? Leste at det kunne gi problemer med fordøyelse og lignende, godt hvis du ikke har sånne plager med det da :)

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne trene magen før de var grodd sammen, jeg ventet og ventet men det skjedde aldri. Første svangerskap var i 2014. Nå i ettertid har fysio vist øvelser jeg kunne ha gjort, så etter dette svangerskapet skal jeg prøve å gjøre noe med det. Jeg har problemer med fordøyelsen. Men har rectocele så det kan være det som skaper problemet også.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne trene magen før de var grodd sammen, jeg ventet og ventet men det skjedde aldri. Første svangerskap var i 2014. Nå i ettertid har fysio vist øvelser jeg kunne ha gjort, så etter dette svangerskapet skal jeg prøve å gjøre noe med det. Jeg har problemer med fordøyelsen. Men har rectocele så det kan være det som skaper problemet også.
Huff, det høres ikke noe særlig ut! Håper det ordner seg for deg etter dette svangerskapet! :) Virker som at man generelt får litt lite informasjon om akkurat dette. Vet jo at man ikke skal trene mage så raskt etter fødselen da det kan dele dem mer, og at øvelsene må tilpasses delte magemuskler når treninga kan begynne - men hadde vært fint med mer info om det egentlig. :)

Back
Topp