Delt foreldrepermisjon

quinn

Andre møte med forumet
Jeg og gubben hadde tenkt til å dele foreldrepermisjonen mellom oss.

eg skal ha noen måneder først pga amming, men siden hadde vi tenkt å dele uka slik at jeg jobber to dager og gubben tre. Altså jobber jeg 40% og han 60%
Vi har samme arbeidgiver og dette var ikke noe problem for dem.

Nav mente derimot at han stødnad vil bli kuttet med like mange prosent som jeg jobber under 75%

altså jeg jobber 40% så stødnaden hans blir kuttet med 75-40=35%

Kan dette stemme? i "Likestilligslandet" Norge?

Svigermor jobber innen lønning i Helse Sør-Øst, og hun sier at de forskjellige Nav-kontorene tolker reglene veldig forskjellig. Det virket heller ikke som saksbehandleren på Nav.kontoret hadde veldig peiling på reglene.

Har kikket på Nav.no men finner ikke noen konkret lov som sier hvordan reglene er.

Så jeg lurer på om noen vet hvordan disse reglene er.. evt kan linke til en side der det står så vanlige folk kan forstå?

Hadde satt utrolig pris på hjelp

Vi skal gjøre på nesten samme måte som dere, jeg blir hjemme de første 3 mnd og så skal jeg jobbe 60% og han 40% (omvendt av dere altså).
Synes det der hørtes veldig rart ut. Skal på sånt generelt foreldrepenge infomøte hos nav på onsdag så om ingen har noe svar før det må jeg hvertfall sørge for å finne ut av det. Virker jo helt tullete om man skal tape penger på å gå ut i jobb igjen tidlig.

ORIGINAL: quinn

eg skal ha noen måneder først pga amming, men siden hadde vi tenkt å dele uka slik at jeg jobber to dager og gubben tre. Altså jobber jeg 40% og han 60%

Nav mente derimot at han stødnad vil bli kuttet med like mange prosent som jeg jobber under 75%

Svigermor jobber innen lønning i Helse Sør-Øst, og hun sier at de forskjellige Nav-kontorene tolker reglene veldig forskjellig. Det virket heller ikke som saksbehandleren på Nav.kontoret hadde veldig peiling på reglene.

Har kikket på Nav.no men finner ikke noen konkret lov som sier hvordan reglene er.

Så jeg lurer på om noen vet hvordan disse reglene er.. evt kan linke til en side der det står så vanlige folk kan forstå?

Dette stemmer nok dessverre. Om pappaen skal ta ut permisjon utover fedrekvoten MÅ mor ut i minst 75% jobb eller heltidsstudier.

§ 14-13 Andre ledd - Delvis gjenopptakelse av arbeid
Morens arbeidsforhold etter fødselen eller omsorgsovertakelsen har betydning for utmålingen av stønaden til far. Foreldrepengene skal reduseres i samme grad som mors arbeid er redusert, dersom hun arbeider under 75 prosent av full stilling. Arbeider mor 75 prosent eller mer av full stilling vil far beholde foreldrepenger beregnet etter hva han tjener i sitt arbeid. Det er morens formelle stillingsandel som er avgjørende.
Departementet uttalte i Ot.prp. nr. 52 (1999 - 2000) følgende vedrørende fars rett til fødselspenger der mor går ut i deltidsstilling etter fødselen:
“Departementet har kommet til at grensen bør settes til 75 prosent av stillingens ordinære arbeidstid i tråd med Fedreutvalgets forslag. Forslaget innebærer at far i prinsippet bare er berettiget reduserte fødselspenger dersom mor etter fødselen går ut i en deltidsstilling som tilsvarer mindre enn 75 prosent av full arbeidstid. Når mor arbeider minst 75 prosent stilling, får imidlertid far fødselspenger basert på egen stillingsbrøk. Dette vil åpne for en viss grad av dobbeltomsorg, som må kunne aksepteres på bakgrunn av at deltidsarbeid er utbredt blant norske kvinner og at det i enkelte bransjer kan være vanskelig å få full stilling”.

Vil det da si at farens foreldrepenger i vårt tilfelle blir redusert med 75-60= 15 %?
Vi skal ta ut 44 uker med 100% lønn. Vil han da kun få 85% lønn, selv om vi har valgt 100% dekning, bare fordi vi velger å dele permisjonen?
Da taper vi jo i såfall 15% av hans årsinntekt pga. dette.. Blir det riktig?

Synes det er rart at dette ikke står på siden om Fleksibelt uttak hos nav.
Ser faktisk nå at det der står dette: Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom deltidsstilling og en 100 % stilling. Utbetalingen av foreldrepenger reduseres i forhold til omfanget av arbeidet slik at uttaket fordeles utover et lengre tidsrom. Beløpet du får utbetalt er det samme som om du velger fullt uttak av foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye/lite du kan arbeide eller krav til varigheten av arbeidsforholdet.

Det er nok feil lovregel Pearl henviser til her, hvertfall så lenge far har rett til foreldrepenger (det har han i vårt tilfelle i hvertfall).
Vi skal ta ut foreldrepenger gradert og jeg fant da denne paragrafen om dette:

[link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-13#L19970228-19_P14-13]§ 14-13[/link] Tredje ledd - Graderte foreldrepenger
Dersom også faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, kan moren og faren dele på å motta foreldrepenger, slik at foreldrepenger til hver av foreldrene tilsvarer den tid de er borte fra arbeidet på grunn av omsorgen for barnet. Det samlede uttak av foreldrepenger må imidlertid ikke overstige 100 prosent. Bare på visse vilkår kan det samlede uttak av foreldrepenger overskride 100 prosent, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-12#L19970228-19_P14-12]§ 14?12[/link] andre ledd med merknader.

Eksempel:
Mor har opptjent rett til foreldrepenger i henhold til [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-6#L19970228-19_P14-6]§ 14?6[/link] i full stilling. Far fyller også vilkårene for rett til foreldrepenger. Etter fødselen har mor bare 50 % arbeid å gå tilbake til. I tillegg får hun 50 % dagpenger under arbeidsløshet. Far får da rett til foreldrepenger, men bare for den delen som tilsvarer den stillingsandel mor har gjenopptatt (50 %).
Se kommentarene til § 14?16 om gradert uttak.

Omfanget av fars uttak av foreldrepenger, utover fedrekvoten, bestemmes både av egen stillingsandel og av mors stillingsandel. Jf. § 14?13.

Gradert uttak for far
Reglene om gradert uttak kommer til anvendelse hvis far ønsker å fordele stønadsperioden ut over en lengre periode som følge av deltidsarbeid.
Omfanget av fars uttak bestemmes både av hans stillingsandel under uttaket og av mors stillingsandel. Dersom mor arbeider deltid blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Dette gjelder ikke når mors stillingsandel utgjør minst 75 prosent av full arbeidstid jf. § 14?13 annet ledd. Dette gjelder heller ikke hvis mor samtidig tar ut foreldrepenger ut fra sin egen stillingsandel. (Jf. samtidig uttak ovenfor). Unntak fra hovedregelen om at mors stillingsandel gir en øvre grense for fars uttak gjelder også ved uttak av fedrekvoten og ekstraukene ved flerbarnsfødsel jf.§ 14?13 sjette ledd.
Eksempe l
Mor har ikke rett til foreldrepenger og startet to måneder etter fødselen i en 50 prosent stilling. Far ønsker fra samme tidspunkt å jobbe 30 prosent og motta 70 prosent foreldrepenger. Fars uttak av graderte foreldrepenger kan ikke være mer enn mors stillingsprosent. Dette betyr at far ikke kan ta ut foreldrepenger med ønsket 70 prosent. Han kan maksimalt ta ut 50 prosent foreldrepenger.

Jeg er ingen ekspert på dette og har ikke helt satt meg inn i dette men dette var ihvertfall det jeg fant på en kjapp runde inne på lovdata.. Slik JEG tolker det jeg fant vil pappaens foreldrepenger reduseres dersom mammaen jobber under 75% mens han tar ut permisjon utover fedrekvoten.. Dette gjelder om man tar det ut gradert eller om pappaen tar hele permisjonen - kravet er det samme... Mor MÅ ut i minst 75% jobb for at han skal få fulle foreldrepenger i den dekningsgrad dere har valgt.. Jobber du mindre enn det, vil pappaens foreldrepenge utbetaling reduseres tilsvarende..
Uansett må dere jo snakke med nav ang dette da det er de som skal kunne regelverket og gi dere best råd... Lykke til!

Pearl - men dette gjelder vel bare dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger før permisjonen..

Sitat:
"Dersom mor arbeider deltid blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Dette gjelder ikke når mors stillingsandel utgjør minst 75 prosent av full arbeidstid jf. § 14?13 annet ledd. Dette gjelder heller ikke hvis mor samtidig tar ut foreldrepenger ut fra sin egen stillingsandel. (Jf. samtidig uttak ovenfor)."

Etter 3 mnd med full permisjon vil jeg ta ut 60% lønn og 40% foreldrepenger (pappaen det samme, bare omvendt) og dette må jo være i samsvar med unntaket over. Totalen blir da som for 100% stilling.

ORIGINAL: BabyCala

Pearl - men dette gjelder vel bare dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger før permisjonen.. De samme reglene gjelder enten mor har opptjent rett til foreldrepenger eller ei. Mor MÅ ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier om pappaen tar ut foreldrepermisjon utover fedrekvoten.. Men, jeg er som sagt ingen ekspert på dette og kan selvsagt ta feil - jeg sier jo bare hvordan JEG tolker det - så snakk med nav så får du et sikrere svar...

Sitat:
"Dersom mor arbeider deltid blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Dette gjelder ikke når mors stillingsandel utgjør minst 75 prosent av full arbeidstid jf. § 14?13 annet ledd. Dette gjelder heller ikke hvis mor samtidig tar ut foreldrepenger ut fra sin egen stillingsandel. (Jf. samtidig uttak ovenfor)."

Etter 3 mnd med full permisjon vil jeg ta ut 60% lønn og 40% foreldrepenger (pappaen det samme, bare omvendt) og dette må jo være i samsvar med unntaket over. Totalen blir da som for 100% stilling.

ORIGINAL: BabyCala

Pearl - men dette gjelder vel bare dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger før permisjonen..

Sitat:

slik vil jeg også tolke det. 

står dette også under gradering:

• Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom deltidsstilling og en 100 % stilling. Utbetalingen av foreldrepenger reduseres i forhold til omfanget av arbeidet slik at uttaket fordeles utover et lengre tidsrom. Beløpet du får utbetalt er det samme som om du velger fullt uttak av foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye/lite du kan arbeide eller krav til varigheten av arbeidsforholdet.

Vi skulle egentlig gjøre det slik vi også men ble ombestemt i siste liten, men da jeg var nede og snakket med nav så begynte faktisk hun saksbehandleren også med at mannen ikke kunne ta mer permisjon dersom jeg ikke jobbet minst 75% eller studerte på full tid, men da gav jeg meg ikke og referete til det som står om gradert uttak og hun gav seg og kom frem til at det bare gjalt når mor ikke har rett på foreldrepenger.

syns jo egentlig det står ganske klart i reglene her at foreldrene kan ta ut et samlet uttak på max.100% i foreldrepenger, står heller ingenting om hvor mye mor må jobbe, bare at du må jobbe iflge 14-13 bokstav a.,  men det det står er at dersom du f.eks jobber 50% og tar 50% foreldrepenger så kan ikke far få mer enn 50% foreldrepenger han også.

§ 14-16. Gradert uttak av foreldrepenger

Historikk
    Ved delvis arbeid ytes det graderte foreldrepenger. Uttaket skal tilsvare differansen mellom 100 prosent stilling og mottakers stillingsdel, se likevel [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-13#L19970228-19_P14-13]§ 14-13[/link].
    Unntatt fra gradert uttak er den delen av stønadsperioden som er forbeholdt moren, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-9#L19970228-19_P14-9_5]§ 14-9 femte ledd[/link] annet punktum.
    Foreldrene kan ta ut graderte foreldrepenger samtidig i samsvar med bestemmelsene i [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-10#L19970228-19_P14-10_6]§ 14-10 sjette ledd[/link] og [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-13#L19970228-19_P14-13_3]§ 14-13 tredje ledd[/link].
    Dersom uttaket er mindre enn 100 pst. av valgt sats, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-9#L19970228-19_P14-9_3]§ 14-9 tredje ledd[/link], forlenges uttaket tilsvarende.
    Det er et vilkår for gradert uttak at det foreligger en skriftlig avtale med arbeidsgiver om delvis arbeid. Hver av foreldrene kan bare ta gradert uttak ut fra avtale med én arbeidsgiver av gangen. For selvstendig næringsdrivende og frilansere er det et vilkår for gradert uttak at det foreligger en skriftlig utbetalingsavtale med Arbeids- og velferdsetaten. Engangsstønad ved fødsel og adopsjon utbetalingsavtale med trygdekontoret.

.§ 14-10. Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger

Historikk
    Ved fødsel kan foreldrepenger tidligst tas ut fra 60 stønadsdager (12 uker) før fødselen. Moren kan senest påbegynne uttaket 15 stønadsdager (3 uker) før fødselen. Dette gjelder uavhengig av om det er valgt full sats eller redusert sats, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-9#L19970228-19_P14-9_3]§ 14-9 tredje ledd[/link]. Faren kan ikke ta ut foreldrepenger i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. Dette gjelder likevel ikke utvidelsen ved flerbarnsfødsler, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-9#L19970228-19_P14-9_4]§ 14-9 fjerde ledd[/link].
    Ved adopsjon kan uttak av foreldrepenger tidligst påbegynnes når foreldrene overtar omsorgen for barnet.
    Foreldrepengene må tas ut innen tre år etter fødselen eller omsorgsovertakelsen.
    Det er et vilkår for uttak av foreldrepenger at mottakeren har omsorgen for barnet. For moren gjelder likevel ikke dette vilkåret i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.
    Det er videre et vilkår for uttak av foreldrepenger at mottakeren ikke er i arbeid, se likevel [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-16#L19970228-19_P14-16]§ 14-16[/link].
    Foreldrenes samtidige uttak av foreldrepenger kan ikke overstige 100 pst. av valgt sats, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-9#L19970228-19_P14-9_3]§ 14-9 tredje ledd[/link]. Dette gjelder likevel ikke utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd eller ved uttak av fedrekvote, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-12#L19970228-19_P14-12_2]§ 14-12 annet ledd[/link].
    Foreldrepenger må tas ut sammenhengende fra det tidspunkt uttaket starter, se likevel [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-11#L19970228-19_P14-11]§ 14[/link]

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Historikk
    Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

• a)   går ut i arbeid,
  • b)   tar offentlig godkjent utdanning på heltid,
  • c)   tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,
  • d)   på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,
  • e)   er innlagt i helseinstitusjon.
    Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel.
    Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-16#L19970228-19_P14-16]§ 14-16[/link], kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel.
    Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.
    Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.
    Fedrekvoten, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-12#L19970228-19_P14-12]§ 14-12[/link], og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.
  •  
    ORIGINAL: Pearl

ORIGINAL: quinn

Dette stemmer nok dessverre. Om pappaen skal ta ut permisjon utover fedrekvoten MÅ mor ut i minst 75% jobb eller heltidsstudier.

§ 14-13 Andre ledd - Delvis gjenopptakelse av arbeid
    Morens arbeidsforhold etter fødselen eller omsorgsovertakelsen har betydning for utmålingen av stønaden til far. Foreldrepengene skal reduseres i samme grad som mors arbeid er redusert, dersom hun arbeider under 75 prosent av full stilling. Arbeider mor 75 prosent eller mer av full stilling vil far beholde foreldrepenger beregnet etter hva han tjener i sitt arbeid. Det er morens formelle stillingsandel som er avgjørende.
    Departementet uttalte i Ot.prp. nr. 52 (1999 - 2000) følgende vedrørende fars rett til fødselspenger der mor går ut i deltidsstilling etter fødselen:
    “Departementet har kommet til at grensen bør settes til 75 prosent av stillingens ordinære arbeidstid i tråd med Fedreutvalgets forslag. Forslaget innebærer at far i prinsippet bare er berettiget reduserte fødselspenger dersom mor etter fødselen går ut i en deltidsstilling som tilsvarer mindre enn 75 prosent av full arbeidstid. Når mor arbeider minst 75 prosent stilling, får imidlertid far fødselspenger basert på egen stillingsbrøk. Dette vil åpne for en viss grad av dobbeltomsorg, som må kunne aksepteres på bakgrunn av at deltidsarbeid er utbredt blant norske kvinner og at det i enkelte bransjer kan være vanskelig å få full stilling”.

dette er jo bare dersom far skal ha 100% foreldrepenger utbetalt(overta hele permisjonen)., da må mor jobbe minst 75%, dersom hun jobber mindre enn det blir far sin utbetaling redusert.

ikke til å bli klok på dette.. paragrafene motsier jo hverandre. og man kan jo nesten tolke dette hvordan man selv vil. skal prøve å gå ned til Nav til fredag og slå i bordet med noen paragrafer.. kanskje de ombestemmer seg[:D] lov å håpe i hvertfall..

Back
    Topp