Delpumping

rødkløver

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Januarlykke 2020
Vinfullpumper baby (snart 4 uker), ogvdet er etcstrev, samtidig som jeg sliter med melkespreng og tette melkeganger. Ønsker å trappe ned på pumpinga, men kan gjerne pumpe 3-4 ganger per døgn og kombinere med mme.

Noen som har prøvd dette og vet om det er overkommelig å beholde en konstant melkemengde hvertfall første 6 måneder på denne måten?

Vi jobber parallelt med ammingen, trenger ikke råd om amming i denne tråden.

Jeg delpumpet i 1,5 mnd da ammingen ikke gikk bra. Pumpa hver tredje time hele døgnet,men etter 1.5 mnd sa det stopp. Tok nesten to dager for å pumpe et måltid. Gikk utover humør og alt annet. Slutta da melken minsket og for en lettelse! Men det er absolutt mulig om man jobber for det [emoji12][emoji1303]

Jeg drev og pumpet av og på i godt og vel et halvår, ettersom lillingen slet med spising. Har delammet siden han var 5 uker (nå er han 2 år). Den jevnlige pumpingen greide jeg bare i korte perioder av gangen for å prøve å få opp melkeproduksjonen. Greide dessverre ikke å øke melkemengden, men holdt da produksjonen i gang gjennom perioder med sykdom og sondemating.

Da ville jeg pumpet desto oftere, og mye på natten.
Bruk varme omslag og massere før- og under pumpingen om mulig, og sjekk at du har riktig størrelse på trakten.

En ammehjelper kan hjelpe til med pumpingen såvel som ammingen. :)

Det er tungt å full-/delpumpe og å full-/delamme også, og dessverre er de ofte hverandres fiender, og det samme med mme.
Når magen er full, er ikke babyen like interessert i å die, og jo mindre babyen dier, jo mindre melk produserer man.
(Jeg forstår at du sikkert vet dette, men det er mange som ikke gjør det.)

La hver dag være "økedøgn" i noen dager, og la babyen ligge på puppen så mye som mulig ved siden av pumpingen.
Vindusviskepumping kan hjelpe.
Lag deg en ammekurv, og la partneren din ta seg av alt annet. :)

Problemet mitt hittil har vært for mye melk, så jeg har så inmari spreng hele tiden, og har aldri mulighet til å sove ut litt, samt at far må ta seg av all nattmating fordi jeg strever med sprengte bryster. Bruker for mye tid med pumpa/håndmelking, og vil gjerne trappe litt ned. Lurer derfor på om det går an å holde melkemengden omtrent konstant med pumping 3-5 ganger døgnet. Har ikke ambisjoner om å pumpe alt han skal spise, men fint om melken ikke forsvinner helt.

Problemet mitt hittil har vært for mye melk, så jeg har så inmari spreng hele tiden, og har aldri mulighet til å sove ut litt, samt at far må ta seg av all nattmating fordi jeg strever med sprengte bryster. Bruker for mye tid med pumpa/håndmelking, og vil gjerne trappe litt ned. Lurer derfor på om det går an å holde melkemengden omtrent konstant med pumping 3-5 ganger døgnet. Har ikke ambisjoner om å pumpe alt han skal spise, men fint om melken ikke forsvinner helt.

Har du en elektrisk pumpe? Da går det som regel fortere, men det er viktig at trakten er riktig størrelse. Mange elektriske pumper kan festes på kroppen også, så du slipper å sitte og holde flaskene.
Det skal godt gjøres å holde melkeproduksjonen oppe med så lite pumping så tidlig uten hyppig amming, dessverre, men det er sikkert ikke umulig.
Jeg vet bare hvor mye jeg ammet i begynnelsen, og hvor lite det skulle til før melken "forsvant."

Har du snakket med ammepoliklinikken f.eks om å hjelpe deg med pumpingen og de andre utfordringene?

Jeg ble sent hjem fra barselhotellet uten at noen av jordmødrene hadde klart å koble han på med beskjed om å bruke mme og pumpe. Eneste rådet jeg fikk var at jeg måtte pumpe hver tredje time for å få nok melk (Uten at noen fortalte meg hva som var nok melk). Brukte de første dagene hjemme på å finne ut hva jeg egentlig trengte av utstyr. Ikke imponert over tilbudet fra ullevål, og har forsøkt å komme til ammepoliklinikken uten hell. Går til jordmor/ammeveileder privat istedet, og hun kommer til å vurdere klipp av tungebånd etter påske.

Rakk aldri å pumpe så ofte som jeg hadde fått beskjed om, men endte likevel opp med altfor mye melk. Har pumpet ca 6 ganger i døgnet fra start. Forsøker å justere melkemengden etter babys behov nå, og har kommet ned til ca 750-800 ml pr døgn. Fortsatt mye spreng på natt etter bare to timer, og blir tilstoppinger hele tiden.

Last edited:
Back
Topp