Delamming

Pingo87

Betatt av forumet
Hei og gratulerer til mange av dere her inne

Har ikke skrevet noe her inne på en stund, men ble mor til en liten gutt for nesten 14 dager siden. Han kom to uker før tida-styrtfødsel, så han hadde dårlig tid:)
Veide 2930g og var 51 lang. Lang og tynn mao- ikke vet jeg hvem han har det fra:)

Pga lite melkeproduksjon hos meg og han som raste ned i vekt etter fødsel, begynte han på nan i tillegg mens vi var på barsel. Fikk utrolig mange forskjellige råd og tips ang amming, noen ganske så selvmotsigende også. Nå er det delamming, pumping og nan på flaske som gjelder, og jeg er temmelig sliten. Føler ikke produksjonen min tar seg opp, og synes det er utmattende, men ønsker ikke å gi opp amminga helt ennå. For meg har hele amminga blitt stress, og vet jo at det ihvertfall ikke hjelper på produksjonen..

Noen som har erfaring med dette/er i samme situasjon?

Vår lille nektet å ta pupp de første dagene. Tok etterhvert ene, men fikk ikke nok mat i forhold til at hun mistet mye vekt første døgnet, og hadde høye gulsottverdier.
Jeg pumpa meg masse på begge bryst, ca hver 2. Time. Ellers ga vi NAN via matekopp og sonde.

Da vi kom hjem ble det for mye stress med så mye forskjellig mating og pumping når vi måtte klare alt selv.
Først ga jeg opp ammingen, men fant ut at flaskemating var vel så tungvint med pumping og oppvarming etc. Så da bestemte jeg meg for å kjøre på med fullamming.
De på barsel ba meg amme hver 2. time et helt døgn, og da løsnet det [emoji4]
Håper det ordner seg for deg slik du ønsker. Men går det ikke, er det også helt fint å pumpe om det gjør måltidene lettere og koseligere for dere begge [emoji4]

Jeg er i samme situasjon. Måtte gi mme på barsel og ukene etter pga svært lite melk (max 3 ml..de første dagene). Raste ned i vekt, men kom seg fort oppatt ved hjelp av mme.
For en uke siden forsvant sårheten, så jeg fullammet. Babyen ammet ofte og lenge. Likevel gikk hun ned i vekt, igjen (hun var under fødselsvekt da hun var 3 uker). Så nå er det tilbake til mme hver 3. time døgnet rundt. Prøver å amme mellom hver flaske, men hun (og jeg) må jo sove også.. så jeg ammer når jeg kan, kan ikke pumpe da jeg blir sår igjen..mister jeg melken så har tenker jeg at jeg i iallfall har lagt ned en stor innsats i å få til ammingen til, men babyens ve og vel kommer før amming.
Det er utmattende å holde på slik. Det viktigste er ikke å amme, men at babyen legger på seg og at dere begge har det bra :) Hjelper lite å være utslitt.
Det blir folk av flaskebarn også ;)

Sniker fra mai 2017 forumet [emoji4]
Da jeg fikk min sønn i mai var jeg akkurat i samme situasjon som deg! Ammingen fungerte ikke, han fikk nan på barsel og klarte ikke å gå opp i vekt med bare amming.
Da jeg kom hjem fra sykehuset bestod livet mitt av å prøve å amme en sint og sulten baby, gi mm på flaske, pumpe så jeg hadde nok til neste måltid og sterilisering av pumpe og flaske. Dette er utrolig slitsomt, jeg følte jeg brukte mer tid med pumpa enn med babyen min og fikk en «mild» fødselsdepresjon. Etter 2 måneder bestemte jeg meg for at nok var nok og begynte å gi kun mme, jeg fikk en helt ny hverdag og kunne endelig nyte mammarollen for fult.

Sier ikke at det beste er å gi opp ammingen, men for min del var det nok det beste. Det går helt fint å ha flaskebarn også. [emoji4]

Tusen takk for svar. Hjelper sånn å høre fra andre som har vært gjennom noe av det samme.

Ja her har amminga, eller mangel på sådan, tatt litt knekken på gleden ved å bli mamma. Han suger så fint som bare Det, men er aldri fornøyd etter å ha ligget hos meg, og jeg blir trist og lei meg. Pumper innimellom når jeg har tid. Max 40 ml tilsammen. Blir så irritert på meg selv fordi jeg blir så stressa og fortvila. Vet jo at stress bare hindrer produksjonen.

Fikk sendt avsted litt kjapt der Jeg tenker å prøve å gi det jeg har en stund til, økt produksjon eller ikke, og hvis ikke det blir bedre så tenker jeg at vi har jammen prøvd å få det til! Ikke vet jeg hva som er årsaken til at det ikke funker, men kan jo ikke trylle. Han legger fint på seg heldigvis. Og er i grunnen en veldig snill baby, så da er det ikke nødvendig at mammaen skal stå og gråte og sterilisere pumpa for ørtende gang

Ighen- takk for at dere delte! Setter stor pris på det.

Jeg ammet de tre første ukene, men siden gulsotten hans ikke ville slippe så fikk jeg beskjed av legene at jeg måtte gi erstatning til hvert måltid. Og dette skulle han ha først og så ev pupp. Ammingen gikk ganske fort rett vest for å si det sånn....
Men med førstemann så fikk hun flaske etterpå. La henne alltid til puppen først! Det funket og vi delammet i 6 mnd faktisk :-)

Jeg ammet de tre første ukene, men siden gulsotten hans ikke ville slippe så fikk jeg beskjed av legene at jeg måtte gi erstatning til hvert måltid. Og dette skulle han ha først og så ev pupp. Ammingen gikk ganske fort rett vest for å si det sånn....
Men med førstemann så fikk hun flaske etterpå. La henne alltid til puppen først! Det funket og vi delammet i 6 mnd faktisk :)
Gikk hun (førstemann) godt opp i vekt på den måten? Viss jeg ammer først drikker hun selvsagt mindre mme, så jeg er redd hun ikke går nok opp i vekt. Gjør jeg det omvendt, så ammer hun mindre og jeg får mindre melk..

Fikk ikke til ammingen heller. Så her blir det nan og pumping. Klarer egentlig å pumpe nok melk til alle måltidene. Men noen ganger blir han så sur av å vente på at jeg får varmet opp melken. Og da gir jeg nan. Jeg hadde ikke så mye melk. Men tok noen dager med power pumping. Da økte melken en god del. Og jeg leide en pumpe på apoteket. Den får ut mye mer melk enn de andre. Har prøvd å legge han til. Kan ligge å amme i en time. Men tror ikke han får ut så veldig mye. Så suger nok feil.

Gikk hun (førstemann) godt opp i vekt på den måten? Viss jeg ammer først drikker hun selvsagt mindre mme, så jeg er redd hun ikke går nok opp i vekt. Gjør jeg det omvendt, så ammer hun mindre og jeg får mindre melk..

Ja, det gjorde hun :-)

Fikk ikke til ammingen heller. Så her blir det nan og pumping. Klarer egentlig å pumpe nok melk til alle måltidene. Men noen ganger blir han så sur av å vente på at jeg får varmet opp melken. Og da gir jeg nan. Jeg hadde ikke så mye melk. Men tok noen dager med power pumping. Da økte melken en god del. Og jeg leide en pumpe på apoteket. Den får ut mye mer melk enn de andre. Har prøvd å legge han til. Kan ligge å amme i en time. Men tror ikke han får ut så veldig mye. Så suger nok feil.

Kan jeg spørre hvor ofte du powerpumpet i løpet av en dag? Her prøver jeg å få til det innimellom. Han suger veldig bra, men har nok ikke nok melk. Idag rakk jeg ikke pumpe meg i det hele tatt, men legger han til så ofte jeg kan. Må alltid gi mme i tillegg, bortsett fra noen ganger da han ser ut til å bli fornøyd.

Skal ringe legen og få resept på nesespray i morgen for å øke utdrivningsreflekswn. Noen som har prøvd?

Kan jeg spørre hvor ofte du powerpumpet i løpet av en dag? Her prøver jeg å få til det innimellom. Han suger veldig bra, men har nok ikke nok melk. Idag rakk jeg ikke pumpe meg i det hele tatt, men legger han til så ofte jeg kan. Må alltid gi mme i tillegg, bortsett fra noen ganger da han ser ut til å bli fornøyd.

Skal ringe legen og få resept på nesespray i morgen for å øke utdrivningsreflekswn. Noen som har prøvd?

Jeg har prøvd å få det til morgen og kveld. Men får jeg ikke det til. Så tok jeg det når han sov og mens jeg allerede pumpet. Beste tiden er jo egentlig om natten.

Har dessverre ikke prøvd nesesprayen. Men tror den fungerer veldig bra.

Jeg har prøvd å få det til morgen og kveld. Men får jeg ikke det til. Så tok jeg det når han sov og mens jeg allerede pumpet. Beste tiden er jo egentlig om natten.

Har dessverre ikke prøvd nesesprayen. Men tror den fungerer veldig bra.

Jeg hadde ikke effekt av nesesprayen... fikk den på sykehuset da jeg fikk brystbetennelse.

Skal få prøvd den nesesprayen så fort legen min er på jobb igjen. Ellers pøser jeg på med vørterøl og har bestilt time til akupunktur... tenkte jeg skulle henvende meg til ammepoliklinikken også før jeg gir meg.
Tror stresset har begynt å ta overhånd så er redd for at løpet er litt kjørt. Jo mer jeg kaver jo mindre blir det vel.."Alle" sier jeg ikke skal stresse, men er neimen ikke lett

Jeg har nesesprayen, og den fungerer fint :)
..om det er placebo eller ikke betyr jo ingenting [emoji14]

Slet med å få pumpet nok både på barsel og hjemme.. På barsel fikk hun "testa morsmelk" i tillegg til amming og pumping fra meg (donert av andre mødre og testet for sykdommer)..
Jeg har tydeligvis fått for meg at jeg ikke ønsker å gi mer mme enn absolutt nødvendig, og jeg kan bli ganske teit på "Kristine kan selv" [emoji28]

Det som hjalp meg mest på mengden morsmelk jeg pumper ut var faktisk å ha babyen liggende på brystet mitt mens pumpa gikk! Oppdaget det i dag [emoji2]
Mengden gikk fra totalt 35-40ml i løpet av 16min med dobbel pumpe, til 80-100ml på samme tidsrom!!
Så nå har jeg på to pumpe-runder klart å spare opp ett forskuddslager, og fjerne noen bekymringer. Den massive økningen i mengde har gitt meg bedre ork til å amme 30min, så gi flaske, så pumpe etterpå når babyen er mett og fornøyd (istedenfor å stresspumpe mens hun venter utålmodig) :)

Det er også viktig å drikke nok væske selv!

Back
Topp