Del dine klesvaskrutiner!!!

Har faktisk 5 skittenkorger frå IKEA med Kvitt- Svart -Brunt/grått/Lilla-Rødt/Rosa/Oransje- Blått/grønt/Gult sorterar finvask og kokvask når eg skal vaske. Har også to baljar til Ull, ein med farga/mørk ull, og ein til lys/kvit ull. Har nok mykje meir kle enn vi treng men alt er i evig rullering. Tek meg til tider skippertak for å kome på botnen av korgene. Mannen er den som vaskar undervegs av handkle o.l.
Har ein balje på soveromet og ein på badet nede som blir fylt opp undervegs og tatt med på vaskeromet for sortering når den er full.

Det verste med klesvasken er heilt klart å brette saman og legge på plass :S

jeg har et godt tips! Ikke kjøp klær det står finvask/håndvask på! :D

Her sorterer jeg: sorte klær, lyse klær, hvite klær, håndlær/sengetøy.

Og så har vi gamle sikringer, så jeg kan bare ha på enten vaskemaskin eller tørketrommel, så for å få hver maskin rein og tørr, tar det 3-4 timer :S

MEN; etter at tørketromla ble ødelagt må jeg jo henge opp alt, = ingen venting på vaskemaskinen! :D så nå går det unna her! 

Og så har jeg kasta alle slitne truser og sokker, sånn at nå må jeg vaske hele tiden for at vi skal ha rene :D (hadde sikkert 30 par sokker hver(!) før, og 20 truser/boxere)

Det samme med klær, jeg har kasta/gitt bort klær som jeg egentlig ikke liker, men som blir brukt alikevel, når det ikke er annet som er rent.

Vi har vel ingen spesiell rutine, men vi har en slik hvit kurv med lokk som står på badet. Er den full sorterer jeg den å vasker en og en vask den dagen. Vi er gjerne i bunn av kurven i løpet av en dag. Vi har prøvd ett slikt system der man har mørkt, lyst håndkler osv i forskjellige kurver dette fungerte ikke for oss, vi ble jo aldri ferdig med å vaske. Jeg har ett vaskerom, men skittentøyet samles på bade, da ser jeg det før det ligger spredd overalt:)

Har en skittentøyskorg på rommet til barna (har stellebord der inntil videre) og en på badet. I kjelleren har vi vaskemaskinen. Der har jeg 4 store korger til en hvit og en farget 40 vask, en til hvitt og en til farget 60 vask. Det som ikke skal ha skyllemiddel (fleece, microfiber osv) ligger på golvet og ullet i et liten korg på toppen av vaskemaskinen. Skulle ønske jeg bare kunne sette på en maskin hver dag, men glemmer det/gidder ikke noen dager, så det blir plutselig 3-4 maskiner på en dag. Greit nok det også. Er stort sett en hel haug med maskiner, men det hender jeg er nær tom også:)

Prøver å vaske en maskin annen hver dag. Med tre gutter, hvor to av de begynner å bli store (og klærne det samme), så går det en del. Vi har skittentøysjakt fra badet og ned på vaskerommet, så guttene kaster som regel bare klærne ned i den uten å sjekke om de er skitten eller kan brukes en dag til.... Samme gjør mannen min når han "rydder", så det hender at det hoper seg opp litt der nede. Nå har jeg termin om en uke, så jeg har klart å komme meg til bunnen av haugen. Jeg tørker forran varmepumpen i stuen, og da ser jeg klærne hele tiden, og bretter de derfor med en gang de er tørre. Er ikke så flink til å legge de på plass med en gang, men jeg prøver. 

Det er svært sjelden jeg ser bunnen på skittentøysdunken her også men jeg har godtatt at det er et evighetsprosjekt :-P

Vi vasker og tørker en maskin om dagen, noe vi begynte med siden maskinduren er god sovemedisin for jentungen :-D

Jeg har en dunk for mannens svette arbeidklær og håndduker etc. og så har jeg en dunk for barneklær, mine klær og ull. Det blir litt lettere å sortere da synes jeg.
Men til tider baller det på seg uansett, spesielt dersom jeg skal vaske noe ekstra. Sånn som nå fremover når endel babyklær skal vaskes for å fjerne lagringslukt. Det kommer jo oppå den fine hverdagsbalansen igjen :-S

Her vasker jeg når det plutselig flommer over, eller jeg ser at det begynner å nærme seg siste bodyen/strømpiken til en av ungene.
Når jeg først vasker så gjør jeg det skikkelig, og da går det maskiner til kurvene er tomme. Prøver å få alt unna på en dag. Her har vi to skittentøyskurver, en til de voksne og en til ungene (ikke fordi jeg vasker klærne i forskjellige maskiner, men fordi det er greit å ha en skittentøyskruv rett ved stellebordet).

Jeg sorterer i ulike hauger på badegulvet, mørk 60 grader, lys 60 grader, 90 grader, 40 grader mørk, 40 grader lys (men den er sjelden, så de plaggene ligger ofte igjen - blir liksom aldri full nok maskin til at jeg synes jeg kan kjøre den) og ull. Altså enten fire eller fem maskiner den dagen jeg vasker. Kjører tre tørketromler, 60-maskinene og 90-maskinen.

Hovedproblemet her er at jeg ikke legger klærne sammen. Jeg bare gjør det ikke. Jeg HATER det. Og mannen skjønner ikke hvor klærne blir av (de reine, tørre klærne ligger i en svær balje oppå tørketrommelen), så han gjør det ikke før jeg bærer baljen inn i stuen, og velter den over i "spille-playstation-stolen" hans... :P

Har gjerne en vaskedag i uken, men jeg merker nå at etter at lillesøster har begynt å få mat (type grøt og sliktnoe) så griser hun lett ut 3-4 bodyer og strømpiker om dagen. I tillegg er vi inne i en "tisse på håndkleet akkurat når bleien er av"-fase. Så nå blir det gjerne 2 vaskedager i uken.

Bouncing buttplug skrev:
Vasker, glemmer det ut, må vaske en gang til, henger opp og tørker i trommel, glemmer det ut.. Innser at jeg er tom for undertøy, legger sammen litt.. vasker litt til, hiver i tørken (hvis det skal dit da), går tom for håndklær, vasker litt til.. Og sånn går det.. Jeg er DÅRLIG på å vaske klær, så det renner over både titt og ofte.. Men jeg blir  bedre! For min del så handler det om hyppighet. Jeg må vaske en vask hver dag, eller så drukner jeg innen uka er omme..

Haha, aaaakkurat som meg! 

Vasker 1 - 2 maskiner om dagen. Nå som det er pent vær så tørker det ganske kjapt ute så da er det greit å vaske en del. Og så prøver jeg alltid å fylle opp maskinen. Selvsagt går det oftere håndkler og hvitt tøy enn farga i maskinen.

Her har jeg en kurv til mørkt tøy, en til lyst tøy, en til håndklær og kluter og en til ulltøy. Sengetøyet blir skiftet en fast dag i uken, og da vaskes det med en gang. Vasker stort sett en maskin hver dag, noen ganger går det en dag uten vask. Syns det er helt greit, men henger jo klær til tørk HELE tiden, så jeg savner vaskerom...!

Vi har EN skittentøyskurv på badet, og der legger vi alt, håndklær og klær, samma hvilken farge det måtte ha..
Nytt tøy vasker jeg med noenlunde samme farger første gangen, ellers går alt i samme maskin, hvitt og farget.
Har aldri hatt noen avfarginger, og det hvite tøyet er like hvitt (det er jo ikke 1950 akkurat, vaskemidlene er såpass sterke at jeg ikke ser problemet med å blande fargene).

Så hos oss finnes det altså to typer vask; klær på 40 grader, og håndklær på 60 grader. Sengetøyet slenger jeg inn sammen med håndklærne når det er nødvendig.
Og for dere sorteringsnazier: Kjøp nå for guds skyld håndklær med samme farge, alle hvite eller hva det måtte være, så sparer dere ialleflal litt arbeid.

Easy peasy, noe mer system enn det trenger ikke vi iallefall  

i helgen bruker jeg hele dagen på å kjøre maskiner. tar maskiner som skal henges opp og fyller stativet først, så slenger jeg på maskiner mer sengetøy og håndkler og undertøy osv som jeg tar i trøketrommelen, og så ny maskin med tøy som må henges opp til slutt for da er det som henger der allerede tørt (hvertfall om de henger ute på sommeren).

i løpet av uka slenger jeg på 1-2 maskiner med det som det er mest av i kurven, som regel undertøy eller mørke klær. eller uteklær i bhg som trengs å vaskes over natten. setter på når jeg kommer hjem fra jobb eller på natten så jeg henger opp før jeg går på jobb.

er noen ganger en diger haug her også. gjerne når sengetøy er tatt eller tepper og yttertøy og sånn som tar plass i skittentøyskurven. gidder ikke sette det på før jeg vet jeg har tid til å henge opp etterpå.

Vi har 1 skittentøyskurv. Vasker 2 maskiner ca 5 dager i uken. Vi er 2 voksne og 3 barn. Jeg har innsett at jeg aldri får se bunnen av kurven... Vi har litt problemer med plass til å tørke klærne så jeg får stort sett bare plass til 2 vasker.

Back
Topp