Del dine klesvaskrutiner!!!

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
Uansett hva jeg gjør så er det oversvømmelse av klær.
Nå har jeg kjøpt inn to nye skittentøyskurver slik at ungene har en til lyst og en til mørkt tøy, så har jeg en til lyst og en til mørkt også har jeg den til hånklær og sengetøy...
Jeg kommer ALDRI til bunnen uansett hvor mye jeg vasker!! Det er ALLTID er diiiiiiger haug med klær som skriiiiker og roter og ødelegger humøret mitt....

før vaska jeg hele tida og følte aldri at det ble tomt.... vi er 2 voksne og 3 barn... men så begynte å vaske klær ca 1 gang i uka.... maskina går hele fredag ettermiddag og gjerne på lørdags formiddag ()evt torsdag ettermiddag og fredag ettermiddag) og så er alt  tørt i løper av helga og blir bretta da.... så er det påan i gjen.....

1 maskin daglig.
Velger litt klær til jentene ut fra hva som ligger klar til vask.
(for vi er så mange at vi kan kjøre røde, gule, brune, blåe osv maskiner med klær)
fredager vasker jeg sengklær, da blir det kjapt 2-3 maskiner og på lørdag vaskes håndklær etter ukas treninger (vi har en STOR vaskemaskin oppe og en vanlig nede i reserve..som oftest klarer vi oss med den oppe)

søndag vasker vi en maskin med uteklær foran ukestart :)

Jeg har Elfa hyller i et skap med baljer i til de forskjellige vaskene. Når noe er møkkete blir det lagt i riktig balje med en gang.

På den måten ser jeg når det er nok til en vask. Prøver å samle opp litt og kjøre mange vasker på en dag, så la det tørke og legge alt i sammen på en gang. Da kan jeg ha et par dager pause uten klesvask :)

I tillegg har jeg en netting-skittentøysdunk ved stellebordet der jeg henger fuktige klær, kluter jeg har stelt barna med osv. før de blir sortert videre.

Vasker, glemmer det ut, må vaske en gang til, henger opp og tørker i trommel, glemmer det ut.. Innser at jeg er tom for undertøy, legger sammen litt.. vasker litt til, hiver i tørken (hvis det skal dit da), går tom for håndklær, vasker litt til.. Og sånn går det.. Jeg er DÅRLIG på å vaske klær, så det renner over både titt og ofte.. Men jeg blir  bedre! For min del så handler det om hyppighet. Jeg må vaske en vask hver dag, eller så drukner jeg innen uka er omme..

Leser tips for harde livet.... Eneste jeg vet, og har bestemt meg for er at jeg ikke skal kjøpe så myr klær til gutten. Heller ha litt mindre klær og vaske oftere... Han trenger ikke 10 joggebukser liksom. :)

Jeg tar det i puljer, enten når jeg gidder, når det begynner å bli fritt for rene klær, eller når jeg bare syns hagen er for stor. Nå som vi har flyttet har vi vaskemaskinen i kjelleren, og jeg har tatt flere tomme esker for å sortere klesvasken i, så når jeg tar ned kurven er det klart til å bare fortsette sorteringa og hive på en maskin. Ulempen er jo at jeg ikke ser klesvasken så godt når den er der, men kurven på badet blir jo full da, og vi har lite bad så det er ikke plass til at det flyter av klær...

Når jeg får det over meg, så kjører jeg som regel på, tar så mange vasker jeg rekker før stativene er fulle og tørketrommelen opptatt. Kommer til bunnen iblandt, men da må man jo vente til den blir omtrent full igjen før man har nok til å sette på en sortert klesvask, og ikke en miks av klær, handklær og undertøy, rosa og hvitt og sort sammen. :p

Men jeg tror ikke jeg produserer så mye klesvask som andre. Jeg bruker klærne mine mer enn bare en dag. Enten til de er synlig skitne (bare til hjemmebruk da), lukter, eller jeg tenker jeg har brukt dem så mange dager at de trenger en vask. Skifter selvsagt undertøy da, og dusjer. Har ofte en større haug med mellomstadie-klær som jeg henter fra, klær som har vært brukte men ikke vurderes som skitne, men de kan ikke ligge i skapet heller, da de ikke er rene. 

Frøkna lager en del klesvask da, men ikke så ekstremt ille, og klær som ser greie ut brukes om igjen der også. 

Last edited:

toneany skrev:
Jeg tar det i puljer, enten når jeg gidder, når det begynner å bli fritt for rene klær, eller når jeg bare syns hagen er for stor. Nå som vi har flyttet har vi vaskemaskinen i kjelleren, og jeg har tatt flere tomme esker for å sortere klesvasken i, så når jeg tar ned kurven er det klart til å bare fortsette sorteringa og hive på en maskin. Ulempen er jo at jeg ikke ser klesvasken så godt når den er der, men kurven på badet blir jo full da, og vi har lite bad så det er ikke plass til at det flyter av klær...

Når jeg får det over meg, så kjører jeg som regel på, tar så mange vasker jeg rekker før stativene er fulle og tørketrommelen opptatt. Kommer til bunnen iblandt, men da må man jo vente til den blir omtrent full igjen før man har nok til å sette på en sortert klesvask, og ikke en miks av klær, handklær og undertøy, rosa og hvitt og sort sammen. :p

Men jeg tror ikke jeg produserer så mye klesvask som andre. Jeg bruker klærne mine mer enn bare en dag. Enten til de er synlig skitne (bare til hjemmebruk da), lukter, eller jeg tenker jeg har brukt dem så mange dager at de trenger en vask. Skifter selvsagt undertøy da, og dusjer. Har ofte en større haug med mellomstadie-klær som jeg henter fra, klær som har vært brukte men ikke vurderes som skitne, men de kan ikke ligge i skapet heller, da de ikke er rene. 

Sofie lager en del klesvask da, men ikke så ekstremt ille, og klær som ser greie ut brukes om igjen der også. 

Det har jeg også :D

Jeg vasker som regel 4 maskiner etter hverandre, altså en haug! Så blir det klart til å brette og legge vekk samtidig :)

Vi er bare 2 voksne og 1 barn da.

Vi har ett sånn kurvstativ med 4 kurver. Har mørkt tøy i bunn, så lyst tøy, deretter ull og på toppen ligger håndkler og undertøy.

Når en kurv er full, er det en full maskin. Går gjerne 1 av hver i uka. Vasker mest i helgene, men setter i gang i uka om en kurv er full..

Vi har ikea kasser med lokk, der halvparten av lokket kan åpnes, som vi har skittentøy i. Har en til lyst, en til mørkt, en til ull, en til kok, og en til finvask. Vasker vel en maskin hver dag, men er jeg dårlig en dag, eller ikke er hjemme, blir det flere maskiner en annen dag. I helgene vasker jeg sengetøy, håndkler, kjøkkenkluter, osv. Jeg bruker klær flere dager på rad, utenom undertøy. Skifter det hver dag. ungene bruker som regel bare bukse/skjørt/kjole/genser en gang, så er det skittent, men ull bruker de flere dager på rad. Så ull vaskes også i helgen. Her flyter det aldri over, fordi jeg har et godt system, men jeg er drittlei av at sambo bare trakker ut av klærene, og jeg finner klær over hele huset etter han :P Jeg legger sammen klærene mine når jeg legger meg og legger de på kommoden når jeg legger meg. Har klær som joggebukser fra kari traa som jeg bruker hjemme, og bruker jeans når er utenfor huset. 

jeg har en dunk på badet oppe, der går alt usortert...
Bærer den ned når den er full og sorterer på vaskeroimmet i fire dunker
En til lyst, en til mørkt, en til håndklær og sengetøy og en til ull/finvask.

Har 8kgs maskin, så den tar passelig med tøy, og har 4 tørkestativ så jeg kan lett kjøre 3-4 vask på en dag uten å plages nevneverdig.
Vasker i rykk og napp, det er det kjedeligste jeg vet... og drøyer i det lengste med å henge opp, gjerne helt til jeg legger meg - for da kan jeg si til gubben at "ååå.. det har jeg glemt, nå orker jeg ikke.. kan du?"

Frøken Hege skrev:
Hvorfor ikke lyst og mørkt sammen med ungene?

Vet ikke hvorfor hun gjør det, men jeg og sorterer ungene sine klær for seg selv. Det er fordi jeg prioriterer deres klær. 

Jeg har alltid hatt oversvømmelse av klær når jeg har hatt eget vaskerom, men i de leilighetene der jeg har hatt vaskemaskin på badet har jeg full kontroll. Nå setter jeg alltid på den første vaskemaskinen før frokost, og vaskemaskin nr 2 en gang utpå dagen når jeg likevel er på badet. Det blir vanligvis 2 maskiner om dagen, noen ganger flere, og noen ganger bare 1. Dersom det er litt lite klær i skittentøysdunken en dag, så lar jeg meg ikke lure til å ta pause i vaskingen. Da setter jeg heller på noe som ikke vaskes så ofte, som yttertøy eller ullgensere, eller jeg benytter anledningen til å skifte på sengene. 

Her vasker jeg til det er tomt (prøver iallefall) og setter på en ny maskin så fort det er nok klær.
Det tok meg litt tid å få unna alt og å få en rutine på det, men nå går det veldig bra. Prøver å ikke ha en diger skittentøyskurv - da er det lett å utsette det.

Vi (eller samboer..) vasker stort sett i helgene. Vi er ikke flinke til å vaske i uka.

Har en skittentøyskurv på soverommet vårt, og så har vi tre kurver på vaskerommet. En til hvitt/lyst, en til 40 grader og en til 60 grader. Flere kurver har vi ikke plass til.

Den kurven som stort sett flyter hos oss en 60 graderen, der er det alltid fullt av håndklær. Og i perioder flyter det på soverommet vårt også dessverre...

Jaja, vi burde vært flinkere, men samtidig så er vi ikke så frustrerte over situasjonen heller

Kjøpte en todelt skittentøyskurv på ikea til 60 kr som gjør nytten sin
bedre enn noe annet jeg har vært borti. Hvitt på den ene siden,
 mørkt på den andre. deler det ut igjen i 60 graders hvitt og
 90 graders hvitt, + vanlig 40 grader og ull. Vasker 2-3 vask 1 dag i uken.  

Blir aldri fullt! 

Jeg vasker når det er noe å vaske, henger det ut til tørk, så er det som oftest tørt dagen etter. Værre er det ikke her  Det hender det flyter litt over i stampen, men ikke noe en 2-3 maskinrunder får unna (har plass til 3 stappfulle maskiner på tørkesnora). Og det er jo unnagjort på en kveld.

Vil på det sterkeste anbefale en vaskemaskin du kan stappa masse klær inn i på en gang

Hadde jeg bare hatt en klesvakrutine :p Her er skittentøyet helt på toppen i 3 egt. og vaskemaskina står heeeelt i kjellern. Så er rimelig dårlig på å gidde å gå ned med tøye, vaske og henge opp i kjellern. Så bære alt tøye opp igjen for å legge på plass.. Sabla tongvindt synes jeg :p Men maskinen går hvær dag:p Det skulle man ikke tro.. Tror vi har alt for mye klær :p

Har tilgode å oppleve kleshauger.

Her har jeg to dunker, en til bukser, gensere osv, og en til håndkler, kluter, truser. Når en dunk er full så vaskes det.
Sengetøy vasker jeg med en gang. Ulltøy ble tatt en gang i uka.

Back
Topp