Del dine beste oppskrifter på babymat!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Nora
  • Opprettet Opprettet
Super tråd! Jeg tenkte prøve meg på hjemmelaget denne gangen og trenger alle tips jeg kan få:)

Fikk tips om banan tidlig på dagen for det kunne gi barnet energi, mens avokado på kvelden for det var så mettende.

Følger denne :-) nærmer seg mattid og håper lillemor vil like hjemmelaget ;)

Her har vi så vidt gått i gang, men fryseren er fyllt opp med godsaker :) Har laget mos av:

- Søtpotet
- Kålrot
- Sellerirot
- Pastinakk
- Gulrot
- Eple
- Pære

Fremgangsmåten er lik på alt, jeg skreller, deler i biter og dampkoker til det er mørt. Så moser jeg det godt med stavmikser, og har i litt av kokevannet hvis det blir for tørt. Fordeler i beger (grønnsaker) og isterningsbrett (frukt) og putter i fryseren. Fort gjort, og det lille han har fått til nå har vært stor suksess :D

Her har vi så vidt gått i gang, men fryseren er fyllt opp med godsaker :) Har laget mos av:

- Søtpotet
- Kålrot
- Sellerirot
- Pastinakk
- Gulrot
- Eple
- Pære

Fremgangsmåten er lik på alt, jeg skreller, deler i biter og dampkoker til det er mørt. Så moser jeg det godt med stavmikser, og har i litt av kokevannet hvis det blir for tørt. Fordeler i beger (grønnsaker) og isterningsbrett (frukt) og putter i fryseren. Fort gjort, og det lille han har fått til nå har vært stor suksess :D
Har du ikke blandet inn noe morsmelk eller mme? Syns det har stått det i de "oppskriftene" jeg har sett...

Har du ikke blandet inn noe morsmelk eller mme? Syns det har stått det i de "oppskriftene" jeg har sett...
Nei, jeg har ikke gjort det, men man kan selvfølgelig bruke det i stedet for kokevannet :)

- Søtpotet
- Kålrot
- Sellerirot
- Pastinakk
- Gulrot
- Eple
- Pære

Akkurat lags mos av en mango og fryst i isterningsbrett. Skal være til smaksprøver, ikke begynt å gi noe enda.... Men syntes det blei bitte små klumper i???

Ser du ikke har lagd av mango men får du heilt klumpefri mos?? Lagd av banan og den blei uten klumper....

Akkurat lags mos av en mango og fryst i isterningsbrett. Skal være til smaksprøver, ikke begynt å gi noe enda.... Men syntes det blei bitte små klumper i???

Ser du ikke har lagd av mango men får du heilt klumpefri mos?? Lagd av banan og den blei uten klumper....
Jeg har ikke fått klumper i noe av det jeg har laget til nå. Har dampkokt alt, og kokt det til det har vært på kanten til ihjelkokt, da har det vært veldig greit å få en fin mos :)

Jeg har ikke fått klumper i noe av det jeg har laget til nå. Har dampkokt alt, og kokt det til det har vært på kanten til ihjelkokt, da har det vært veldig greit å få en fin mos :)

Dampet frukten også???

Trodde ikke det var nødvendig og mango er vel ikke det beste å dampe :P

Dampet frukten også???

Trodde ikke det var nødvendig og mango er vel ikke det beste å dampe :p
Jeg gjør det ja, rett og slett for å få det mørt nok. Pæremosen smakte litt vann, eplemosen ble KJEMPEgod! Og babyen vet jo ikke hvordan det skal smake, han er fornøyd uansett ;)

Jeg gjør det ja, rett og slett for å få det mørt nok. Pæremosen smakte litt vann, eplemosen ble KJEMPEgod! Og babyen vet jo ikke hvordan det skal smake, han er fornøyd uansett ;)

Da har jeg fryst ned to pærer også ;) prøvde å finne noen modne på butikken men dampet di også.... Tror kanskje stavmikseren ikke er "god nok" for bitte små klumper i pæremosen også... Tok den gjennom sila for sikkerhetsskyld.... Blei ganske rennende da.... Smakte pære synes jeg da... Hadde ikke i noe vann....

- Søtpotet
- Kålrot
- Sellerirot
- Pastinakk
- Gulrot
- Eple
- Pære

Maser litt mer jeg :P

Lagde mos av søtpotet nå men usikker på hvor tykk den kan være i konsistensen??? Hadde i litt av kokevannet men var ikke heil rennende liksom.... Lagde isbiter til smaksprøver og "hang greit" på skjea når jeg tok i brettet om du skjønner ;)

Maser litt mer jeg :P

Lagde mos av søtpotet nå men usikker på hvor tykk den kan være i konsistensen??? Hadde i litt av kokevannet men var ikke heil rennende liksom.... Lagde isbiter til smaksprøver og "hang greit" på skjea når jeg tok i brettet om du skjønner ;)
Smak og behag? Jeg har laget det meste ganske tynt, men tykt nok til at det er litt konsistens på det. Renner ikke utover liksom :)

Back
Topp