deja vu...?

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
Samboeren min hadde nettopp en deja vu, er det noen som vet hva det egentlig kommer av. Tenk om vi faktisk har levd dette livet før (lite sannsynlig) men hvorfor dukke deja vu opp egentlig. Undrer meg litt over dette fenomenet. Det er jo ganske facienerende! Lurer på hvorfor vi har deja vu, hva det kommer av. Merkelig...

Noen som har en ide kanskje, eller en mening. Syntes dette emnet er spennende, kanskje jeg er alene om det[:-][8|][8D]

Har det ofte jeg også. Og at jeg har drømt det som skjer.

Men har ikke forklaring på det...

Håper noen vet hvorfor det skjer...[:)]

Jeg har det av og til.
Syns det er ekkelt, for kan huske situasjonen men ikke hvordan det enda.

Så alltid når jeg har det så gjør jeg noe jeg VEIT jeg ikke "gjorde/kunne gjort" slik jeg "husker" det [8D][:D]

Lurer veldig på hva det kommer av.....

ORIGINAL: Hoppande TeltPlugg

Eg har ofta situasjona der eg VEIT eg har drømt da. På grunn av at eg har tenkt på drømmen dagen ettepå, å huska ka så skjedde i drømmen. eg drømme da som regel ca ett år før da skjer, å eg høres galen ut når eg plutselig skrike "DETTA HAR EG DRØMT!!"..[:D]

Hehe ja det har jeg også gjort, eller "DETTE HAR SKJEDD FØR"...men det er jo kun jeg som har deja vuen så er jo kun for meg opplevelsen er kjent, ikke for alle de andre som sitter helt sjokka rundt meg. Men ååå! Deja vu betyr "allerede skjedd"...men er det kanskje instinktene våres som prøver å hindre en situasjon, eller...? Hmmm

Eg har ofta situasjona der eg VEIT eg har drømt da. På grunn av at eg har tenkt på drømmen dagen ettepå, å huska ka så skjedde i drømmen. eg drømme da som regel ca ett år før da skjer, å eg høres galen ut når eg plutselig skrike "DETTA HAR EG DRØMT!!"..[:D]

Ja! Akkurat sånn er det! Jeg kan til og med si at nå skjer det og det.
Fy flaten! Godt det ikke bare er meg!

Vet du, SÅNN har jeg og.. Har aldri timet det, så vet ikke om det er akkurat et år- men at jeg har drømt det FØR er helt klart.. [:D]

Være galne ilag jeg og du da [:)]

fra forskning.no

Flyktig forskningsobjekt

Det å forske på déjà vu er omtrent like enkelt som å undersøke spøkelsesopplevelser: Vi er ikke helt sikre på hva vi ser etter, og aner ikke når eller hvor fenomenet kan dukke opp.

Eller som psykologiprofessor Alan S. Brown skriver i bladet Psychologist:

- For å få et klart vitenskapelig grep på et psykologisk fenomen må to saker være på plass: en sannsynlig årsak og en spesiell observerbar oppførsel. Uheldigvis mangler déjà vu begge deler.

Likevel har forskerne kommet fram til noen mulige forklaringer som er ganske sannsynlige.

Forsinkelser i hjernen

En av løsningene på déjà vu-gåten kan være forsinkelser i banene som sender inntrykk fra sansene til hjernen, tror noen forskere.

De tenker seg en situasjon hvor flere like sanseinntrykk fra omgivelsene raser inn mot hjernen samtidig, men ett av inntrykkene suser litt saktere enn de andre.

Det betyr altså at hjernen allerede vet hva som skjer, et millisekund før den siste meldinga tikker inn.

En slik sammenheng kunne kanskje også forklart hvorfor flere som opplever déjà vu føler at de kan forutsi hva som kommer til å skje.

Anfall eller ekte opplevelser

En annen idé går ut på at hjernen kan få små anfall i delene som driver med gjenkjenning. Dermed kan hjernen kanskje stokke litt om på hva som er kjent og ukjent?

Noen forskere tror til og med at følelsen av å ha opplevd noe før faktisk stemmer. De mener hendelsene ligner på noe vi har sett eller gjort tidligere, men som vi ikke husker bevisst. Det kan også være snakk om hendelser fra drømmer.

Dessuten er det mulig at de mystiske déjà vu-ene rett og slett skyldes uoppmerksomhet, tror noen.

Sett, men ikke sett

Er oppmerksomheten din tilstrekkelig fokusert om én ting, kan faktisk andre inntrykk bli skyflet rett ut i underbevisstheten.

Kommer du for eksempel inn i lobbyen i et hotell mens du samtidig snakker i telefonen, er det ikke sikkert du registrerer statuen rett foran deg, forklarer Alan S. Brown, som har studert og sammenlignet forskning som er gjort på déjà vu.

Etter at du har avsluttet samtalen, og kaster et nytt blikk på skulpturen, kan du få en underlig følelse av at du har sett den før. Hvilket du da så klart også har, men ikke husker.

Da jeg var mindre drømte jeg om en gutt som jeg ikke kjente, og senere på dagen var jeg på en skøytebane, og der var jammen meg samme gutten og han gjorde det samme som jeg hadde drømt om. Men jeg kjenner ham jo ikke, så kan jo ikke ha vært noe jeg har opplevd før (tenker da på den artikkelen om deja vu jeg leste i stad)..

Jeg har gjentatte ganger hatt drøm om en statue, og den har vært veldig klar i drømmen. Det har også plassen statuen er plassert på. I fjor sommer dro jeg og samboeren min til en camping plass han har vært mye på gjennom barndommen. Og vi går nedover mot en kiosk, og fuck..der er statuen og stranden, og samme badebassengen som jeg husker knall godt fra drømmen. Det som var litt scary med denne deja vuen var jo at jeg husket hvor jeg hadde det fra. Skremmende, men det er nok noe med underbevistheten.

Kunne vi bare ha fått slike deja vu om riktig lotto rekkefølge [8D]

ORIGINAL: 3barnsmamsen

Når jeg en sjelden gang får deja vu, så blir jeg svimmel og kvalm. En gang kastet jeg opp også.

Synd hele fenomenet er rart.

Skikkelig sterke reaksjoner. Hmmm...! Er det noen skremmende deja vuer du har da?[:-]

ORIGINAL: Refleksheks

ORIGINAL: Vesle_mor

Da jeg var mindre drømte jeg om en gutt som jeg ikke kjente, og senere på dagen var jeg på en skøytebane, og der var jammen meg samme gutten og han gjorde det samme som jeg hadde drømt om. Men jeg kjenner ham jo ikke, så kan jo ikke ha vært noe jeg har opplevd før (tenker da på den artikkelen om deja vu jeg leste i stad)..

Jeg har gjentatte ganger hatt drøm om en statue, og den har vært veldig klar i drømmen. Det har også plassen statuen er plassert på. I fjor sommer dro jeg og samboeren min til en camping plass han har vært mye på gjennom barndommen. Og vi går nedover mot en kiosk, og fuck..der er statuen og stranden, og samme badebassengen som jeg husker knall godt fra drømmen. Det var litt scary med denne deja vuen var jo at jeg husket hvor jeg hadde det fra. Skremmende, men det er nok noe med underbevistheten.

Kunne vi bare ha fått slike deja vu om riktig lotto rekkefølge [8D]

Så spennende!!
Det er jo tanker om det at mennesker deler energifelt - inneholdende tidligere liv, nåværende liv og ulike bevissthetsnivå. Enkelte mennesker kan linke seg innpå de samme.
Dårlig på å forklare dette, og jeg har litt "dårlig språk" angående dette, da det er mye jeg ikke kan og forstår.
Hørte nettopp en spennende historie om en mor og sønn som begge hadde drømt samme drøm samme natt. Og dagen etter så viser det seg at personene de har drømt om - har opplevd det de drømte. Merkelige greier, men der var det 3 personer som linket sammen på et vis.

Vet akkurat hva du mener.

Men livet i seg selv er jo magisk og underlig til tider. Feks så var min onkel i en alvorlig trafikk ulykke noen år tilbake, og han havnet i koma. Foreldrene mine hadde da dratt til hjemlandet mitt for å se til han på sykehuset. Hver eneste natt før vi la oss (uten å vite om det) ba vi for ham. Men en natt da mor skulle be for han var det som noen kom og sa "hysj" til henen i øret hennes, og jeg og resten av familien som ba til ham fikk akkurat samme følelsen. En følelse av at vi ikke skulle be den natten. Samme natten gikk onkelen min bort, og dette snakket vi og fant vi først ut av etter vi snakket ut om hendelsen. Merkelig! Og litt nifst samtidig.

Vet dette ikke hadde noe med deja vu å gjøre, men livet er så underlig av og til, og noen ganger skjer det rett og slett ting som vi ikke kan forklare eller har en logisk forklaring på. [8|]

ORIGINAL: Vesle_mor

Når jeg en sjelden gang får deja vu, så blir jeg svimmel og kvalm. En gang kastet jeg opp også.

Synd hele fenomenet er rart.

Skikkelig sterke reaksjoner. Hmmm...! Er det noen skremmende deja vuer du har da?[:-]

Nei, det kan komme når jeg f.eks kjører bil. Så får jeg en sånn rar følelse av hele stedet. Klarer ikke forklare det, men jeg blir helt satt ut. Har liksom vært der før, det samme har skjedd. KJører mest sannsynlig på en vei jeg kjenner godt fra før uansett da, men det er akkurat som det skjer noe. Føler meg innestengt, klam, kvalm, svimmel og rar i hodet. Stopper gjerne bilen hvis det skjer. Varer gjerne 1-3 minutter. Ekkelt!

Får ikke dette så ofte lengre da. Kanskje 1-2 ganger i året..?

Så spennende da, selv om du nok syntes det er litt ekkelt! Skulle så gjerne ønske noen hadde en god forklaring på dette [:D]

Dette er et fenomen jeg gjerne ville visst mer om, for det er utrolig at sånt skjer!
Har flere ganger hatt deja vu hvor jeg får en opplevelse om at dette har skjedd før, og jeg vet hva som skjer videre. Det varer som regel bare noen sekunder, før ting blir nytt for meg igjen. Skremmende å sitte og vite hva som skal skje, fordi jeg har opplevd(?) det før! [&:]

Slikt skjer ofte med meg også... [8|]

Har ved flere anledninger visst hva som kommer til å skje, eller hva som kommer til å bli sagt av den og den personen... [:-] 
Uannsett om det er bare den nærmeste familien, eller ute på gata..

Er småekkelt når det skjer, men litt fasinerende også.. [;)]

Jeg leste en gang at vi får deja vu når hjernen vår ikke klarer å skille mellom to like opplevelser. At vi derfor tror vi opplever noe vi har gjort før, når vi egentlig opplever noe nytt.. [:)]

Ellers bør du lese bøkene til Sylvia Browne, hun har noen interessante meninger om det.

ORIGINAL: Digamma

Det er jo bare en glitch i Matrixen[8D][:D]

Hahaha, ja ikke sant [8D]

De sier vel at det er fordi hjernen "stopper opp" eller går pittelitt treigere et yyyderst lite øyeblikk.

Signerer! Har dèja vu ganske ofte, men de der drømmegreiene som du beskriver er sikkelig ekkelt! For jeg husker det etter jeg har drømt det, og når det da en laaaaang stund etterpå faktisk skjer, så blir jeg litt skremt.[&:]

Back
Topp