Deilig mat for store og små!

Beckymams

Just keep swimming
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Kom med gode tips til god mat som passer for store og små (fra 6 mnd og oppover!)

Jeg er så dårlig på å finne på middagsretter, og hadde vært greit å lage mat som jeg også kan servere yngste (med litt mosing o.l)

Er SÅ dårlig selv, så følger her...
Når kan de foresten begynne å få litt tilberedt mat? Eldste skal ha sånne grove Fiskeburgere i kveld, men de er jo ikke "rene" og sikkert tilsatt salt... Hadde vært så greit å kunne gi minste det.

Pai! Da putter du bare oppi det du liker :) jeg pleier å ha brokkoli, bacon, paprika, løk, selleri, vårløk o.l kun fantasien som setter grenser.

• Liker
Reactions: Io
Lakseburger? Grovhakk fileten (med kniv på skjærefjøla), krydre og stek gylne I stekepanne. Jeg liker å krydre med persille, salt, pepper og sitron.

Til baby kan du droppe saltet og evt. steke fisken i småbiter slik du streker kjøttdeig. Fin trening for pinsett-grepet.

En på seks mnd skal vel ikke ha stekeflate på maten? Mener kokt eller dampet var tingen i den alderen? Mine var fullammet i seks mnd, så de hadde såvidt begynt å smake på noe som helst, og ikke noe som var mye likt vår mat

Potet, pasta eller ris og grønnsaker. Har funnet ut at å lage puree av grønnsaker faller bedre i smak til mine :p

Jeg får bare prøve meg frem tror jeg. Lurer på å lage rotmos i neste uke, da kan yngste også få.

Noen som vet om de minste kan få muskatt? Eller skal d være helt uten noe som helst krydder? Salt vet jeg er fyfy altså.

Så lenge babyen kan sitte i en spisestol selv, så kan du faktisk gi akkurat den samme maten til babyen (bare usaltet) som du selv spiser. Uten å mose. Men da må bitene være av såpass store i str at babyen kan holde det selv og gnage på det. Størrelsen på en kvart pære delt på langs er helt ypperlig.

Og da kan man plutselig spise litt mer variert sammen. Grillmat, salat, melon, osv går fint an for småttiser å spise selv.
Les om baby led weaning om det er av interesse :)

Jeg får bare prøve meg frem tror jeg. Lurer på å lage rotmos i neste uke, da kan yngste også få.

Noen som vet om de minste kan få muskatt? Eller skal d være helt uten noe som helst krydder? Salt vet jeg er fyfy altså.

Krydder er fint, det :) Eneste er salt som kroppen ikke klarer bearbeide. Mini her er fostret opp på chili og hvitløk :p

Så lenge babyen kan sitte i en spisestol selv, så kan du faktisk gi akkurat den samme maten til babyen (bare usaltet) som du selv spiser. Uten å mose. Men da må bitene være av såpass store i str at babyen kan holde det selv og gnage på det. Størrelsen på en kvart pære delt på langs er helt ypperlig.

Og da kan man plutselig spise litt mer variert sammen. Grillmat, salat, melon, osv går fint an for småttiser å spise selv.
Les om baby led weaning om det er av interesse :)

Hun begynte med mat fra hun var 4 mnd (i tillegg til morsmelk). Hun er veldig interessert i maten vår, og hadde i en måned blitt mer eller mindre sint når vi spiste og hun ikke fikk.

Fysioterapeuten på 4 mnd kontrollen (på 5 mnd dagen hennes), sa at hun kan sitte i høystol under måltider nå for hun var sterk nok i kroppen. Vi ga henne en banan, men hun ble litt småfrustrert av den. Tror den var for glatt :p

Fiskeboller, fiskekaker, dampet/kokt laks, fiskegrateng, lapskaus, kjøttkaker, fullkornslasagne, hjemmelaget gryterett med couscos(?) :)

Fiskeboller, fiskekaker, dampet/kokt laks, fiskegrateng, lapskaus, kjøttkaker, fullkornslasagne, hjemmelaget gryterett med couscos(?) :)
Må lage egne til ungen uten salt da for du finner ikke noe av dette uten ganske mye salt i kategorien som er godt for de lite store også.

Ja, små folk kan få mye rart, men man må passe på å lage det helt uten salt. Krydder er greit, men ikke salt. I det hele tatt.

Hun begynte med mat fra hun var 4 mnd (i tillegg til morsmelk). Hun er veldig interessert i maten vår, og hadde i en måned blitt mer eller mindre sint når vi spiste og hun ikke fikk.

Fysioterapeuten på 4 mnd kontrollen (på 5 mnd dagen hennes), sa at hun kan sitte i høystol under måltider nå for hun var sterk nok i kroppen. Vi ga henne en banan, men hun ble litt småfrustrert av den. Tror den var for glatt :p

Ja banan funket dårlig på min også da han var så liten. Var bra underholdning, men ble litt frustrerende til slutt.
Er noen tips feks her: http://www.bellybelly.com.au/baby/first-foods-to-try-baby-led-weaning/

Back
Topp